2837
Sök

Skillnad på 5-50W ojla och 5-30W olja?

5 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#1
Har köpt en ford focus -02 o tänkte byta olja har köpt mobil 5-50w. Läste instruktions boken o där stod att det skall vara 5-30W spelar det ngn roll o jag häller i mobil oljan?

1 353 Inlägg
19 juni 2008
#2
Man ska alltid hälla i det tillverkaren rekomenderar.


5-50 är tunnare när den blir varm än vad 5-30 är.
så kanske blir för tunn så den inte smörjer din motor lika bra som en 5-30 skulle gjort.

There's no replacement for displacement

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juni 2008
#3
är det inte tvärt om att  5:an visar oljans egenskper i kyla och 50 egenskaperna i värme.  där 5W-50 är medeltrög i kyla och inte blir för tunn vid värme.

0-30 är tunnare kall och tål inte hög värme lika bra
10-60 är tjock kall och tål värme bättre.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

6 Inlägg
19 juni 2008
#4
Det finns massor att läsa om detta, men kort kan man säga
5w-50 betyder att den har ett "trögflythetsvärde" på 5 vid temp runt 20 grader och ett
värde på 50 vid 80-90 grader (arbetstemp).
50 flyter alltså lättare än 30 (tunnare är ett dåligt ord att använda, men den har mindre motstånd)
Skaffa den olja som rekommenderas enligt tillverkaren vad gäller viskositet (5w-30) och kvalitetsklass
(API-kod på oljeflaskan, eller ibland "Delsyntet" osv)

Chevrolet Caprice SS -94
Police Interceptor

12 086 Inlägg
19 juni 2008
#5
Batta skrev:
Man ska alltid hälla i det tillverkaren rekomenderar.


5-50 är tunnare när den blir varm än vad 5-30 är.
så kanske blir för tunn så den inte smörjer din motor lika bra som en 5-30 skulle gjort.

Är de inte tvärt om?

30 oljan är tunnare för moderna lågfriktionsmotorer.
50 oljan är för äldre motorer som inte är lika täta alt. för tävlingsmoterer som går varmt och hårt.

12 086 Inlägg
19 juni 2008
#6
torpis skrev:
är det inte tvärt om att  5:an visar oljans egenskper i kyla och 50 egenskaperna i värme.  där 5W-50 är medeltrög i kyla och inte blir för tunn vid värme.

0-30 är tunnare kall och tål inte hög värme lika bra
10-60 är tjock kall och tål värme bättre.

Precis, tänka sig att vi är överens om något iaf wink

Norrlänning
1 453 Inlägg
19 juni 2008
#7
JapMax skrev:
Batta skrev:
Man ska alltid hälla i det tillverkaren rekomenderar.


5-50 är tunnare när den blir varm än vad 5-30 är.
så kanske blir för tunn så den inte smörjer din motor lika bra som en 5-30 skulle gjort.

Är de inte tvärt om?

30 oljan är tunnare för moderna lågfriktionsmotorer.
50 oljan är för äldre motorer som inte är lika täta alt. för tävlingsmoterer som går varmt och hårt.

joo det är det.. av vad jag har hört så kan man köra på lite tjockare(högre nummer) på sommaren när de är varmt och sedan går man ner nått nummer på vintern

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 juni 2008
#8
tar för säkerhets skulle o förklarar vad som är rätt jag oxå;
första talet anger viskositet (tjocklek) vid kall olja, högre tal = tjockare olja
andra talet anger viskositet vid varm olja, högre tal = tjockare olja

om ens motor vill dricka olja om man kör på ex 10-30 så kan man prova 10-40 eller 10-50 istället då dessa är tjockare o inte rinner imellan slitna tätningar o så lika lätt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 353 Inlägg
19 juni 2008
#9
Självklart har ni alla rätt smile
det var jag som blandade ihop allting, högre tal = tjockare olja.

första numret är kall, andra är varm.

så 5-30 är mer lättflytande än 5-50

There's no replacement for displacement

62 Inlägg
19 juni 2008
#10
Lämna tillbaka oljan du köpte och byt till en med rätt viskositet istället.


Norrlänning
1 453 Inlägg
20 juni 2008
#11
viskositeten är inte de viktigaste.. Kolla på klassificeringen ist, den är viktigare smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juni 2008
#12
Ellertz skrev:
viskositeten är inte de viktigaste.. Kolla på klassificeringen ist, den är viktigare smile

Men du Ellertz, glöm inte att det är en Ford oavsett vilken olja han häller i...  eller hur var det du brukar säga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

244 Inlägg
20 juni 2008
#13
i 5W/50 så står 50 för att den är 50ggr tjockare än vatten vid hundra grader.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 juni 2008
#14
Batta skrev:
Man ska alltid hälla i det tillverkaren rekomenderar.


5-50 är tunnare när den blir varm än vad 5-30 är.
så kanske blir för tunn så den inte smörjer din motor lika bra som en 5-30 skulle gjort.

Helt rätt fast tvärt om...

50 är tjockare än 30 när den är varm...


21 761 Inlägg
20 juni 2008
#15
Egentligen är det lite missvisande att säga "tjockare" eller "tunnare", det som det handlar om är att ha en olja som ändrar sig så lite som möjligt när den blir ordentligt varm eller kall.

Har man en olja med ett "lågt" övre viskositetsindexvärde, tex 5-30, så kommer den oljan inte att tåla lika höga temperaturer som en 5-50 olja innan den börjar bli blaskig och smörja dåligt.

Norrlänning
1 453 Inlägg
21 juni 2008
#16
torpis skrev:
Ellertz skrev:
viskositeten är inte de viktigaste.. Kolla på klassificeringen ist, den är viktigare smile

Men du Ellertz, glöm inte att det är en Ford oavsett vilken olja han häller i...  eller hur var det du brukar säga.

joo de brukar nog vara nått liknanade wink Dock så är de volvo ja inte litar på i alla lägen..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!


Sök