3613
Sök

Volvo 740 - elfel?

Blub!
60 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#1
Allt började när jag skulle köra hem från jobbet, allt var som vanligt, men efter ca 2 mil sjönk voltmätaren ner till  9V.. Stannade vid vägrenen och kollade fläktremmen som var hel, samt batterikablarna.

Nåväl satte mig i bilen igen, testade stereon som inte ville starta pga av det låga volttalet.
Efter att ha kört ytterligare 3 mil så stannar bilen mitt i stan efter att ha stått på tomgång i ett par minuter.
Det händer ingenting när jag vrider om nyckeln, inte ens varningsblinkersen vill spela..
Som tur var hade jag ett par kompisar med som kunde putta på..

Fixar starthjälp och bilen startar igen, den hoppar upp till 12 V och sjunker ner till 8V nästan direkt.
Nåväl igen så kommer jag hem, eller bilen slocknar precis när jag parkerat.

Vrider om tändningen men inget händer, förutom oljelampan som lyser helt plötsligt (nästan nybytt olja),
så tanken är inte tom, den feltänder alltså.

Har varit inne på att det kan antingen vara generatorn eller batteriet som är kasst. Knappast startmotorn då den går runt med hjälp av starthjälp..

Vad tror ni? Kan det vara något annat (klart det kan, men vilket är troligast)? Någon som varit med om något
liknande?

Kan ju köpa en mätare men det kan ju vara något mer..


21 761 Inlägg
19 juni 2008
#2
Så spänningen var alltså "normal" först, och helt plötsligt sjönk den ner till 9V på en gång?

Blub!
60 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Så spänningen var alltså "normal" först, och helt plötsligt sjönk den ner till 9V på en gång?

Nej den sjönk från typ 14 till 9, inte fort men inte så sakta heller..


29 Inlägg
20 juni 2008
#4
Låter som generatorn är paj, prova att byta kolen...


Blub!
60 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
#5
flyingmack skrev:
Låter som generatorn är paj, prova att byta kolen...

Bytte kolet för ca 1/2 år sedan, men generatorn kanske har gjort sitt?


194 Inlägg
20 juni 2008
#6
BaraMartina skrev:
flyingmack skrev:
Låter som generatorn är paj, prova att byta kolen...

Bytte kolet för ca 1/2 år sedan, men generatorn kanske har gjort sitt?

Kol från Biltema?


Blub!
60 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
#7
_freddes skrev:
BaraMartina skrev:
flyingmack skrev:
Låter som generatorn är paj, prova att byta kolen...

Bytte kolet för ca 1/2 år sedan, men generatorn kanske har gjort sitt?

Kol från Biltema?

Nej, har för mig att den var från mekonomen. Slits biltema kolen fort eller?


194 Inlägg
20 juni 2008
#8
biltema koper fel till värkade saker extremt biligt det är bärför dom är så biliga på bildelar  men värktyg och så är shysst för priset.. men bil belar Neej!


194 Inlägg
20 juni 2008
#9
om du hadde köpt de på Mecko så lovar jag nästan att generatorn är slut.. det brukar finnas på de flästa skrotar för 300 - 600 kr då är dom kollade och så .. sen om den lägger av så brukar det gå att byta:)


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 juni 2008
#10
Att generatorn är pajj tvivlar jag starkt på ...är kolen bytt å du inte har oljud eller glapp i generatorn så tror jag den funkar....testa att koppla en startkabel mellan minus på batteri å sätt den i tex insuget på motorn...tror du har en jordkabel eller liknande som är av eller har dålig kontakt.....  Kolla även den korta blåa jordsladden till generatorn....


3 650 Inlägg
20 juni 2008
#11
bort med batteripolerna helt samt kaross jorden, rengör jorden noga


29 Inlägg
20 juni 2008
#12
Xuri skrev:
Att generatorn är pajj tvivlar jag starkt på ...är kolen bytt å du inte har oljud eller glapp i generatorn så tror jag den funkar....testa att koppla en startkabel mellan minus på batteri å sätt den i tex insuget på motorn...tror du har en jordkabel eller liknande som är av eller har dålig kontakt.....  Kolla även den korta blåa jordsladden till generatorn....

Är ju iof lätt att kolla,ladda batteriet lite och mät spänningen direkt från generatorn när startmotorn går, eller mät när du rullar bilen med en hög växlel i. ska ge mellan 14-15 volt då..


21 761 Inlägg
20 juni 2008
#13
BaraMartina skrev:
Nej den sjönk från typ 14 till 9, inte fort men inte så sakta heller..

När du fick starthjälp, vart satte ni minusstartkabeln på din bil?

Sätt ditt batteri på laddning, eftersom det verkar ha blivit urladdat så kan det ta mer än ett dygn innan det blir fulladdat (om det alls tar emot laddning). Kolla upp batterijordkablarna, som Xuri skrev, ta loss och kika att de ser bra ut och att de har bra kontakt i karossen/motorblocket.

Antingen väntar du till batteriet har blivit fulladdat, eller så lånar du ett annat fungerande batteri och provar att starta motorn. Innan du startar motorn så kollar du att laddningslampan i instrumenthuset lyser när du har tändningen i läge 2. Det ska den göra, annars kan inte generatorn börja ladda.

Om lampan lyser så startar du motorn och låter endast halvljuset vara igång. Mät sedan generatorns laddspänning med minst 900-1000 motorvarv, bör hålla sig på runt 14-14,4V med ett fräscht batteri.

"Ijenkligen"
788 Inlägg
20 juni 2008
#14
_freddes skrev:
biltema koper fel till värkade saker extremt biligt det är bärför dom är så biliga på bildelar

men värktyg och så är shysst för priset.. men bil belar Neej!

Ja, antagligen...

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

Med lem
1 127 Inlägg
20 juni 2008
#15
Kolla så ingen jordkabel brunnit, brukar vara ganska vanligt om dom är gamla och ärgade.


Blub!
60 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
#16
Nu är allting löst. Generatorn var pajj så bytte mig upp till en 100 ampere generator smile
Skönt när det funkar igen big_smile



Sök