Läser man på om dumpventilens funktion så märker man precis som du gjort att man behöver "nått mer" på en diesel. Du får inget undertryck i plenumet med stängd gaspedal. Den biten löser man genom en elektronisk pryl som öppnar en ventil och på så sätt låter din bils vaccumsystem öppna dumpen.
så långt allt väl... dock kan man ju fråga sig vilken väg som är lättast för luften att ta... genom visselpipan till dumpventil eller genom stora fina kanaler i motorn dit luften dessutom redan är på väg.
i en bensinare stänger man ju gasspjället och svaret blir självklart... enda vägen ut är genom dumpventilen även om den är liten som ett ärtrör för att få höga gashastigheter och fränt ljud.
filisofin att "säljer man något så måste det fungera" kan ju diskuteras... över lag säljs massa skit som inte fungerar... man måste även ställa sig fråga vad är det som skall fungera? att dumpen öppnar tror jag säkert(och då funkar ju produkten som utlovat), men låter det inget så är ju funktionen för dig helt utebliven.
Säger säljaren att visst det blir dumpljud så har du ju ett muntligt avtal. Blir det inga fräna ljud så är det ju bara att lämna tillbaka då produkten inte uppfyller utlovad spec.
(edit: fan vad det snurrar mycket junk i mitt huvud :p )
Senast redigerat av torpis (25 juni 2008)