2435
Sök

Volvo 343 B19A Går oroligt

3 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#1
Har nyligen satt ihop min B19A efter att ha renoverat toppen men får den inte att gå ordentligt. Ingen tomgång och så går den väldigt ojämnt på låga varv. Någon som har lite tips eller tidigare erfarenhet av detta? Innan jag plockade isär bilen så hade den tomgång även fast den gick på 3 cylindrar..

5 689 Inlägg
för 6 timmar sedan
#2
Kamaxel står rätt i förhållande till vevaxel?

Tändningen står rätt?
Brytarspetsgapet rätt inställt? (0,4mm när det är som mest öppet)

Tomgångsventilen får ström? (vanligt att kabelhöljet är helt uppruttnat så det blir kortslutning mot insuget och säkringen till tomgångsventilen bränns.

Förgasarmembranet är helt?

Tjuvluft mellan topplock och insug?

Tändkablar, rotor, fördelarlock och tändstift i gott skick och rätt monterat?


3 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#3
Innan jag plockade isär toppen så gick den på 3 cylindrar då en ventil var sprucken, dock så hade den tomgång då. Jag har bytt kamrem och trippelkollat att motorn var helt nollad. Kan det vara någon vakuum slang jag har missat att sätta tillbaka? Finns det någon typ av kopplings schema för slangar på dessa motorer?

5 689 Inlägg
för 6 timmar sedan
#4
Inte många vakuumslangar som behövs på A-motorerna.
Vad jag minns så har du dessa:
1st från nippel på förgasare till fördelare, den ger inget vakuum på tomgång men ger vakuum direkt du går över tomgång.
1st från nippel på insug till pulsair-ventilen på/nära luftburk.
1st från nippel på förgasare till termoventilen på toppen och sen 1st från termoventilen ner till egr-ventilen.

Väldigt vanligt att gummiändarna spricker och drar tjuvluft.


Eftersom du har fördelaren på blocket så drivs den av "mellanaxeln" så skulle jag börja med att kolla så tändningen står rätt eftersom man pillar på det drevet vid kamremsbyte, lätt att råka få den en kugg fel eller att den varit felkuggad sen innan och du har nu kuggat den rätt så fördelaren då istället står fel jämfört med tidigare.

Tändningen ska vara 8-12° på tomgång (800-900rpm) utan vakuum till fördelaren.


3 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#5
Kollade tändningen tidigare och ställde den på 9° för det gick den som bäst på, men fortfarande ingen tomgång och går som en påse nötter på låga varv. Ska kolla till alla slangar imorgon.


Sök