Säg vad ni vill om kondingar, jag hade ingen med mitt Genessis 4x100 steg och 2st MDS 12" basar, efter att jag monterat en 0.5F konding vart de mkt bättre, jag kunde spela högre utan att de lät ansträngt och de kändes som strömmen räckte till mer.
När man spelar "vanlig" musik så hinner kondningen ladda upp mellan varven (dvs mellan varje dunk). Men krämar man på för fullt med samma basljud i ett flertal sekunder så hinner den inte fyllas upp igen.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Säg vad ni vill om kondingar, jag hade ingen med mitt Genessis 4x100 steg och 2st MDS 12" basar, efter att jag monterat en 0.5F konding vart de mkt bättre, jag kunde spela högre utan att de lät ansträngt och de kändes som strömmen räckte till mer.
När man spelar "vanlig" musik så hinner kondningen ladda upp mellan varven (dvs mellan varje dunk). Men krämar man på för fullt med samma basljud i ett flertal sekunder så hinner den inte fyllas upp igen.
Det är väl det som är påängen med konding, att den laddas mellan bastakterna för att levera strömmen mkt fortare när basen kommer? Jag fann att jag kunde spela högre med konding, vilket bekräftar min teori.
ofta får man ju en känsla av att basen blir mer "rapp" när man har en konding.. iaf om man har ett steg som i sig själv har en dåligt kondingsbanj.. men ja har själv varit me om ett flertal ggr att man spelat lägre me konding än utan.
f n att man inte har ett termlab så man skulle kunna testa det . lite fär feg för att bara koppla ur den och sedan köra. kanske det kan bli sämre å ska inte burpa så kondingen hinner ladda upp sig i viss mån
evilaudio skrev:
ofta får man ju en känsla av att basen blir mer "rapp" när man har en konding.. iaf om man har ett steg som i sig själv har en dåligt kondingsbanj.. men ja har själv varit me om ett flertal ggr att man spelat lägre me konding än utan.
Båda stegens sammanlagda uteffekt i bryggat läge ligger på runt 1200WRMS, med den effekten så brukar man rekommendera åtminstone ett extra batteri. Jag är av den åsikten att extra batteri är mer lämpligt än konding, men vill du nu inte ha extra batteri så får du väl slänga dit en konding i så fall eftersom det är du som bestämmer .
1F/1000W slutstegeffekt är den vanliga rekommendationen, men naturligtvis är det ingen nackdel med tex 3F, 5F eller ännu större. Har man koll på detta med inre resistans så ska man kolla i kondingarnas spec och jämföra vilken som har lägsta Ri.