3212
Sök

Höger traffik swe??

827 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
#1
har tänkt på en grejj i 2 dagar nu...
innan 1967 körde man vänstertraffik i sverige men man körde inte högerstyrda bilar som man gör i tex japan o storbrittanien m.m där man har vänstertraffik.
vrf?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 juni 2008
#2
För att vi här i Sverige alltid vetat på vilken sida ratt och förare ska sitta, vi var bara lite förvirrade angående var på vägen bilen skulle vara wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
27 juni 2008
#3
ja tror att dom gjorde vänsterstyrda bilar i protest mot vänstertraffik. Så nu kör vi på höger sida... klockrent svar om ja får säga de själv

Inspiration comes standard

DFFL
9 020 Inlägg
27 juni 2008
#4
Förslag om att Sverige skulle införa högertrafik hade kommit i riksdagen redan under 1920-talet. I en vägtrafikutredning 1935 föreslog denna att högertrafik skulle införas. En offentlig utredning blev klar under kriget och föreslog också en omläggning. Lagutskottet menade dock 1945 att det efter kriget fanns viktigare reformer att ta itu med och att en omläggning inte hade folkligt stöd. Partierna var splittrade och utskottet föreslog att ett eventuellt beslut skulle avgöras genom folkomröstning. Beslutet att införa högertrafik gick igenom i första kammaren men ej i andra kammaren.

När lagutskottet åter tog upp frågan 1953 hade den internationella trafiken ökat snabbt och utskottet föreslog att en kommitté skulle utreda frågan. Utredningen kom fram till:

    * Att det inte gick att säga att vägtrafiken i Sverige skulle vara farligare än i länder med högertrafik
    * Att det inte gick att avgöra om det är säkrast att ha ratten till höger eller vänster i bilen
    * Att utländska förares ovana vid vänstertrafik endast motsvarade några promille av trafikolyckorna
    * Att det inte gick att avgöra om högertrafik i sig var mer trafiksäkert än vänstertrafik
    * Att högertrafiken i våra grannländer ändå innebar att Sverige bör införa högertrafik

Remissinstanserna var också splittrade i frågan samtidigt som frågan hade stor inverkan på vanliga människor och kommunikationsminister Sven Andersson föreslog därför en folkomröstning.

Inför folkomröstningen utsåg regeringen en folkomröstningsnämnd som dels skickade ut en broschyr till alla hushåll, dels såg till att de två linjerna organiserade sig.

I april 1955 organiserade sig Kommittén för högertrafikfolket, vars ledning bestod av riksdagsledamöter från alla demokratiska partier men främst Högerpartiet och Folkpartiet samt representanter för intresseorganisationer som KAK, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, Motormännens riksförbund mm. I maj bildades Vänstertrafikkommittén som bestod av riksdagsledamöter från alla partier men främst från socialdemokraterna och bondeförbundet. Denna hade inga band till några intresseorganisationer men kan sägas ha haft ett moraliskt stöd från Lasttrafikbilägareförbundet, Transportarbetareförbundet och Droskbilägareförbundet. Till skillnad från högertrafikfolket lyckades vänstersidan bygga upp en omfattande läns- och lokalorganisation.

Folkomröstningen hölls den 16 oktober 1955 och vänstersidan vann med 82,9 procent medan högersidan endast fick 15,5 procent. Valdeltagandet var dock lågt, 53,2 procent vilket kan jämföras med valdeltagandet i riksdagsvalet 1956 där 79,8 procent deltog.

Därefter dröjde det till 1960 innan riksdagsledamöter åter motionerade om införande av högertrafik. Kommunikationsminister Gösta Skoglund tillsatte en utredning som senare rekommenderade högertrafik. Inom regeringen och inom den socialdemokratiska riksdagsgruppen hade stödet för högertrafik ökat och den 8 mars 1963 föreslog regeringen i en proposition för riksdagen att högertrafik skulle införas.

Partierna var dock fortfarande splittrade och ledamöter från nästan alla partier krävde en ny folkomröstning. Lagutskottet avvisade kraven på ny folkomröstning och statsminister Erlander betonade att folkomröstningen endast varit rådgivande. Åsikten att en folkomröstning endast kan upphävas vid en ny folkomröstning har förekommit även i kärnkraftsdebatten men saknar stöd i grundlagen.

Efter fyra timmars debatt i första kammaren och nio timmars debatt i andra avslutades den svenska högertrafikdebatten. Röstsiffrorna blev 119 ja mot 16 nej i första kammaren och 175 ja mot 34 nej i andra.

Högertrafikomläggningen genomfördes den 3 september 1967.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C3 … 6gertrafik
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gertrafik

Det är bara ett F i trafik.
Resten orkar jag inte kommentera.
Senast redigerat av FireTraXX (27 juni 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Örebroare i exil
970 Inlägg
27 juni 2008
#5
bussarna däremot var väl högerstyrda innan trafikomläggningen?

Hej FRA!

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 juni 2008
#6
Andree skrev:
har tänkt på en grejj i 2 dagar nu...
innan 1967 körde man vänstertraffik i sverige men man körde inte högerstyrda bilar som man gör i tex japan o storbrittanien m.m där man har vänstertraffik.
vrf?

En intressant detalj är att jag har en vänsterstyrd Austinbil från 1936. Den är specialbyggda för Svensk marknad på fabriken i Longbridge. Austin tillverkade 290.000 A7:or och några tusen av dem var vänsterstyrda. Varför ville en svensk ha en vänsterstyrd bil? Jag tror det är enkelt. Vi tänker såhär: Sitter man i mitten av körbanan så är det enkelt att se mötande trafik för att köra om. Sven B på 30talet tänkte nog att det var lättare att kliva av när man parkerade vid trottoaren och han körde aldrig om.

Och det är därför bussarna var högerstyrda, de släppte på folk. Såklart. Eller drf?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 751 Inlägg
27 juni 2008
#7
Undra hur dom införde det praktiskt? Typ kl 15:00 Tisdag börjar alla köra på höger sida big_smile

Who Djaa bless no man curse

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
27 juni 2008
#8
n0b0dy_ skrev:
Undra hur dom införde det praktiskt? Typ kl 15:00 Tisdag börjar alla köra på höger sida big_smile

Ja det var väl så dom gjorde? smile.

kl 05 00, den 3 september 1967 gick man över till högertrafik enligt vad min farsa sa smile

Allt för den där jävla hatten!

1 723 Inlägg
27 juni 2008
#9
n0b0dy_ skrev:
Undra hur dom införde det praktiskt? Typ kl 15:00 Tisdag börjar alla köra på höger sida big_smile

nej men kl 05.00.

allt står här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6ger … A4ggningen

The Listener
279 Inlägg
27 juni 2008
#10
Se filmen Kurt Olsson Filmen om mitt liv eller något sånt han och   hans kompis ska flytta alla bilar ifrån ena sidan av gatan till den andra kl5 på morgonen och väcker hela granskapet och tvingar dem att flytta sina bilar vilket inte går så bra. vet inte varför jag skrev det där kom bara att tänka på de... tongue

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
28 juni 2008
#12
Hade vart kul att leva under omläggningen.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

349 Inlägg
28 juni 2008
#13
Farsan blev stoppad av polisen på morgonen under högertrafikomläggningen, han blev stoppad 04:55 sedan fick han stå still med bilen till 05:00 varpå dom hänvisade han till höger sida av vägen.

Anders "Munken" Jonsson
Lexus LS400, Datsun 200SX S110, Chevrolet Chevelle
Projekttråd Chevelle: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=181653


Sök