3011
Sök

byta olja men inte filter

27 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
hej!
har blivit dags att byta olj på t birden. är i norge och har lite svårt att få tag på filter.
är det helt värdelöst att byta olja men ha kvar gammalt oljefilter?

vad gör det för skillnad?

peace!

nu även bmw ägare, än så länge har den bara vart till besvär!

184 Inlägg
27 juni 2008
Finns väl ingen mening med att byta olja utan o byta filter, det är ju på sätt o vis filtret som tar bort smutsen, oljan bara transporterar den. Känns mer som slöseri med olja tongue

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 juni 2008
Det går väl att bara tappa ur oljan och hälla i ny utan att byta filter men det är ju ungefär lika seriöst som folk som sätter pysventil på sina turbo-bilar.

Självklart ska man byta både olja och filter samtidigt om det ska bli ordentligt gjort.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
27 juni 2008
Jadu, det är som sagt slöseri med olja och tid. Det ligger ju olja i filtret också, när du startar efter oljebytet blandar du ju ut den nya oljan med gammal... Då kan du lika gärna göra en raggarservice, dvs hälla i ny olja allt eftersom (eventuellt) bilen dricker ur den. Finns ju de som påstår att de kör med ny olja för jämnan... big_smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

89 Inlägg
27 juni 2008
Man måste byta olja OCH filter om de ska bli någon skillnad. annars blir de som att tvätta kläder i olja.

Gonzo kille
107 Inlägg
27 juni 2008
Det blir ju inte sämre av att byta olja utan att byta filter, snarare tvärt om. Men den lilla extra tiden det tar att byta filter samtidigt som man byter olja gör ju att det känns värt det.
Men har du svårt att hitta ett filter men känner att du måste byta olja, så gör det. Det är inte helt värdelöst.

8 881 Inlägg
27 juni 2008
Bara dumsnålt att inte byta filter när man byter oljan

Fotograf på tierpidag.se

431 Inlägg
27 juni 2008
Hamilton skrev:
Bara dumsnålt att inte byta filter när man byter oljan

Har du läst vad trådskaparen har skrivit?

27 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
okay! tusen tack för alla bra svar! anledningen till att jag undrade var att jag bor i norge och har lite svårt att få tag på rätt filter för tillfället! (bor i hemsedal) men då får det vänta tills jag kommer till sverige igen och kan köpa mej ett riktigt!

tack tack!

nu även bmw ägare, än så länge har den bara vart till besvär!

Sök