3504
Sök

Bromsar på bakhjulen först. Amazon.

Vingåkers Bo
70 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Hej.

Besiktade amazonen idag.

Fick nedslag på att bromsen tog på bakhjulen så dom låste sig före framhjulet vid en hård bromsning.

Kan det vara så enkelt att bromsklossarna är rostiga fram så att det räcker att åka och bromsa lite?.

För bromsklossarna som sitter på är "nya" fast dom har legat länge, så antagligen har dom rostat.
Och bak är det helt nya bromsarbackar.

Sen fick vi en till anmärking att co- halten var för höga, mätaren räkte inte till roll
Men det ska bar vara att justera förgasarna på den.

4 001 Inlägg
1 juli 2008
vad fick du för värde på bromsarna?

det kan vara bromsreduceringsventilen som gett upp

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
1 juli 2008
bromsklossar som rostat? Hur länge har bilen ståt då?
Det är trummer runt om på en amazon va??  Sånna fall byt ut alla armar & fjädrar & bromsbackar.

C H E V R O L E T <3

4 682 Inlägg
1 juli 2008
kolla så att att inte bromsrören till frambromsarna inte har blivit ihopklämda så att tillförseln av vätska stryps.

blacken
1 juli 2008
Kan vara så att du måste köra den ett tag innan frambromsarna funkar som dom ska. Om inte så glutta på bromsreduceringen den kan "haka" upp sig ibland..

4 001 Inlägg
1 juli 2008
Tegelstenen skrev:
den fick jätte bra resultat på bromsprovaren.
1.8 fram på båda sidorna och 1 bak på både sidorna.

Den här amazonen är sport modelen, så den har skivor fram och trummor bak.

Bilen har stått avstäld och obesiktad sedan 1992.
Bromsbeläggen fram är oanvända men gamla. och dom sattes på för 2 år sedan då bromssystemet renoverades.

Hur f*n kan han ge nedslag på det när du har 1,8 fram & 1 bak? det är helt normala siffror på en Amazon!!!

Bromsbelägg kan iofs kräva 10-15mil innan dom är inkörda men med dom siffrorna så påstår iaf jag att det är perfekta bromsar, du ska ha någonstans runt 0,6 i skillnad (t.ex 2,0 fram x 0,6 = 1,2 bak & 1,8 fram x 0,6 = 1,1)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Vingåkers Bo
70 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
Tegelstenen skrev:

Bromsbeläggen fram är oanvända men gamla. och dom sattes på för 2 år sedan då bromssystemet renoverades.

Hur f*n kan han ge nedslag på det när du har 1,8 fram & 1 bak? det är helt normala siffror på en Amazon!!!

Bromsbelägg kan iofs kräva 10-15mil innan dom är inkörda men med dom siffrorna så påstår iaf jag att det är perfekta bromsar, du ska ha någonstans runt 0,6 i skillnad (t.ex 2,0 fram x 0,6 = 1,2 bak & 1,8 fram x 0,6 = 1,1)

När han testade bromsarna i bromstestarn så blev det det resultatet. Men när han var nästintil klar med besikningen (hade bara avgasmätningen kvar) så tog han en runda. Han åkte väll ca 150meter nånting med och testade att nita med amazone, han kom tillbaka och sa att det avr fel på den för att han sa att bakbromsen nitade före framhjulen.

Men det borde ju bli så här när man bromsar : när man bromsar så åker all vikt frammot mot framhjulen och den blir lättare där , och då lättar den bak och bakbromsen släpar med på assfalten.

1 688 Inlägg
1 juli 2008
kolvas skrev:
Tegelstenen skrev:

Fortfarande så nyper dom bak tidigare än fram. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

4 001 Inlägg
1 juli 2008
Tegelstenen skrev:
kolvas skrev:
Tegelstenen skrev:

När han testade bromsarna i bromstestarn så blev det det resultatet. Men när han var nästintil klar med besikningen (hade bara avgasmätningen kvar) så tog han en runda. Han åkte väll ca 150meter nånting med och testade att nita med amazone, han kom tillbaka och sa att det avr fel på den för att han sa att bakbromsen nitade före framhjulen.

Men det borde ju bli så här när man bromsar : när man bromsar så åker all vikt frammot mot framhjulen och den blir lättare där , och då lättar den bak och bakbromsen släpar med på assfalten.

precis så är det, Amazoner är ganska lätta i bakänden och det är ingen modern bil, äldre bilar har mer bromsverkan bak än vad nya bilar har så jag tycker fortfarande att dina bromsar verkar helt OK men ta och kör 10-15 mil och använd bromsarna ganska flitigt och se om du märker någon skillnad, "svampar" bromspedalen eller är den helt stum när du bromsar hårt?

Kolla även bromsreduceringsventilen, jag har för mig att den är justerbar på dom men i så fall så är den j*vligt känslig, jag skulle också kräva ett nytt bromsprov ifall dom gnäller på nästa besiktning, försök att ordna så det är någon av dom äldre herrarna i besiktningshallen som besiktar bilen som vet om hur en Amazon ska vara i bromsarna.

Vingåkers Bo
70 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
Tegelstenen skrev:
kolvas skrev:

precis så är det, Amazoner är ganska lätta i bakänden och det är ingen modern bil, äldre bilar har mer bromsverkan bak än vad nya bilar har så jag tycker fortfarande att dina bromsar verkar helt OK men ta och kör 10-15 mil och använd bromsarna ganska flitigt och se om du märker någon skillnad, "svampar" bromspedalen eller är den helt stum när du bromsar hårt?

Kolla även bromsreduceringsventilen, jag har för mig att den är justerbar på dom men i så fall så är den j*vligt känslig, jag skulle också kräva ett nytt bromsprov ifall dom gnäller på nästa besiktning, försök att ordna så det är någon av dom äldre herrarna i besiktningshallen som besiktar bilen som vet om hur en
Amazon ska vara i bromsarna.

Då när besiktningen var klar så kom det fram en anan besiktningsgubbe, och då frågade våran besiktnings gubbe den andra om hur det skulle vara, han sa att det skulle vara så.
Men han vi hade kollade upp det och det var inte så , det var nått med 3.5tons vikt.

Han viste själv inte hur man skulle göra för att göra så att det inte nitar på bakhjulen.

Men nu får man ju iaf köra med den så då får vi se om det blir bättre eller ej

Sök