3516
Sök

Bilköp: Saab 900 SE -94

Automationselektriker
213 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#1
Hejhallå!

Har tänkt köpa en saab-coupe med tvåliters turbofyran på 185hk och har några funderingar över en bil som jag provkört. Var o provkörde den igår och stötte på några saker som jag skulle vilja ha svar på:

Brukar kopplingen på saabarna ta långt in och väldigt direkt?

Om kylvätskan är lite småbrunaktig, vad kan det vara för mysko då? är det rost i systemet eller har blockpackningen farit? (det var ingen oljig yta)

När man körde iväg så hörde man en plåt som skramlade, ägaren sa att det fanns en plåt mellan ljuddämparen och bensintanken som låg löst och rörde på sig. Finns den plåten och ska den ligga löst eller går den skruva fast ordentligt? (han sa nämligen att han inte hittat några infästningspunkter)

Är det några andra saker som jag bör undersöka nästa gång jag ska provköra en saab?

MVH Kennys idol

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

736 Inlägg
5 juli 2008
#2
1. Kopplingen ska inte ta jättetidigt om allt är som det ska, det sitter väl wire-koppling på dessa? Så kanske går att jystera.

2. Svårt att säga, visst man kan gissa på att det inte är toppackningen om ingen olja i vattnet eller vatten i oljan. Men man kan ju inte var 100 % säker.

3. Inte värmeskölden till Katten som sitter löst då?
Senast redigerat av frasse4 (5 juli 2008)


Automationselektriker
213 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
#3
Jaadu vet inte så mycket om saabar, kanske går att justera. Annars så verkar det inte vara nå konstigt med kopplingen men det kan ju vara så att lamellerna är kassa.

kan vara den värmeskölden som sitter löst, kom inte åt att kolla under. Men ska den ligga löst o skaka då? hmm

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

189 Inlägg
5 juli 2008
#4
På mina 93a aero så skramla det också när jag drog iväg, när jag hissade upp den visade det sig att det var ett fäste på avgasröret som hade rostat sönder... fästet som var av höll upp röret underifrån om man säger så och fästet hängde i två gummifästen i bilen.. så själva fästet hängde kvar och höll kvar avgasröret så det fanns ingen risk för att det ramla ner, men det hoppade ju upp och ner hela jävla tiden när man körde iväg...

ang kylarvätskan så är det nog ingen fara, min var rödbrun aktig.. Sålänge den inte vitryker och drar kylarvätska är det väl ingen fara...
Senast redigerat av jocket4 (5 juli 2008)


SAAB Pilot
14 Inlägg
6 juli 2008
#5
det var jag som skrev från CIA tidigare.

Det blev köp av bilen iallafall, får ta o hissa upp den sen för att kolla vad som ligger löst.


189 Inlägg
6 juli 2008
#6
Grattis, hoppas den funkar bra, du får berätta vad det var för något som låg löst sen då..


60 Inlägg
6 juli 2008
#7
Jag provade en 900:a för ett par år sedan som det skramlade/klonkade när kopplingen låg på, tryckte man ner kopplingspedalen försvann ljudet genast. Ja den bilen har en wire, det är en del problem med kopplingen på de bilarna tyvärr.

SAAB Pilot
14 Inlägg
6 juli 2008
#8
jag har då hittils haft bilen en dag och jag har vant mig med kopplingen ganska bra redan, men det hade ju varit skönt om den var lite mer som alla andra bilars koppling. Bara man tar det skitlugnt med kopplingen när man startar så behöver det inte bli en pinsam start med massa skrammel tongue



Sök