2705
Sök

eftermarknadssprut? bmw 540 E34 ess

4 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej

Tänkte kolla vilket eftermarknadssprut/motorstyrning ni tror skulle passa bra till en 540 e34 med ess kompressor mm mm.

har surfat runt på diverse sidor och läst om olika system tyckte att civinco bc1000s G2 låt som ett bra alternativ relativt enkelt uppbyggt och billigt? (tror jag iaf) ca. 23k allt som allt installerat och mappat.
detta är ett stand alone system...

hur långt räcker ett  piggyback system?

mitt mål är 450-500 hk


någon som har erfarenhet av detta eller något annat system som är bra skriv gärna varför och vad det kostar.

12 086 Inlägg
7 juli 2008
#2
Med ESS-kittet får du ny programvara, bara så du vet?

Ett piggyback räcker väl lika långt som spridarna gör.
Har för mig att jag läst runt 50% ökning max med piggyback iofs (borde ju iofs va olika för olika piggyback), behöver man mer är de väl bara att skaffa större spridare, vilket du behöver i vilket fall med dessa effekter.

Ang helt nytt styrsystem så är ju folk nöjda med Nira, även Autronic Sm4.
Autronic är känt för att va lättprogrammerat.

500hk går inte att få ut med orörd motor och bensin.
Möjligen om man kör med etanol, annars är de kompsänka som gäller.
M60 sägs hänga med till 500hk sen bågnar cylinderväggarna, finns dock foder att köpa men då snackar vi ju om att plocka ner hela motorn.

Varför inte köra med ESS recept? 7 psi i ladd och dryga 400hk.
Det är välbeprövat!

1 311 Inlägg
7 juli 2008
#3
byta spridare och e85 och du har lite mer pulver, kör själv med nira! mkt bra... piggyback skulle jag inte soca bra med, kanske funkar men att köra två system ovanpå varandra... nja

civinco fungerar säkert bra det med, svenskt det med va?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juli 2008
#4
Piggyback är lurigt.  Vill du ändra tändningen så ändrar du inte tändningen utan lurar motorn att andra variabler är annourlunda så sprutet korrigerar med annan tändning.  Ofta kan man bara sänka och inte höja tändningen. 

Tänk även på att en V8 inte alltid funkar med sekventiell insprutning eller direct fire, vill du ha det så bör du naturligtvis köpa ett sprut som orkar med en V8 sekventiellt. (Nira gör det inte)

Har det någon praktiskt betydelse?  ...tja kanske något lägre soppaförbrukning, men mer vet jag inte.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#5
Tack för alla svar smile

jo jag vet man får även nya spridare på köpet men storlek näms ej.

jag tror att driftsäkertheten och prestandan ökar om man har ett bra sprut som är ordentligt mappat ?

här är den jag vart lite sugen på :

http://www.civinco.com/pdf/SA500_1000G3 … 080104.pdf

men jag känner nog att ett stand alone system är det som gäller för då har man utrymme för framtida galenskaper om man känner för det

ja det är svenskt men har sålts i bla. usa under annat namn...

ess receptet är iofs hållbart så vitt jag vet men jag vill ha det där lilla extra...
kompressorn är ställd på 7 psi = 0.48 bar men jag vill ladda 0.7-0.8 de måste väl bli runt 450hk
fanns en bra formel för detta vet jag>(någon)?

frågan är då vilket system ? vad kostar dom? länka gärna nyttiga sidor där man kan läsa om dom...

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juli 2008
#6
Nackdelen med eftermarkandssprut är att om man exempelvis i mitt fall låter Autotech mappa bilen för 10000kr så får du en bil som ger effekten och du får papper på den, men det är ju omöjligt för dem att ge dig en bil som fungerar året om.

Hur skall de kunna mappa kallstart i bänken? hur skall de kunna mappa choke på både bensin och E85? mappa landsvägskörning mm...  Detta gäller inte bara Autotech utan alla aktörer som mappa eftermarknadssprut.   

Mao, planerar du inga våldsamma effekter samt inte kan mappa själv så är kanske originalsystem bättre. (där har man ju låglast, kallstart och hela baletten "gratis" från fabriken)


det är sjukt många aspekter att ta ställning till.  jag valde LÄNGE innan jag bestämmde mig för Autotech-Nira kombinationen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#7
ja det är väl det som är grejen man kan inte få allt...

vad fick dig att välja att köra med eftermarknadssprut? och inte piggyback då kan man juh behålla alla dessa bra grejer också.


Sök