3605
Sök

Tryckrörsstorlek på 9000 Aero

Inläggskritiker
990 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
Orginal är 2" i storlek tror jag men kommer behöva större nu eftersom det sitter en "liten" turbo på.

Så vad tror ni 2½" eller 3" Tryckrör ? (tryckröret ifrån ICn till spjällhuset)

Det hela handlar om en Saab 9000 Aero
Senast redigerat av Hammarslag (8 juli 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

6 Inlägg
8 juli 2008
Är det bara en liten turbo ser jag ju absolut ingen mening med 3" tryckrör. Kör du med 2.5" för du ju snabbare spool också. Vet inte alls vilka luftmängder det är i saabarna.

Men jag kör själv med 2.5" från turbon till icn sen 3" på andra sidan till insuget(på min 2jz). Men bara för att det är smidigare så med dimensionen på insuget etc. Ju större det är dessto manligare ser det ut big_smile

12 086 Inlägg
8 juli 2008
Precis, det finns ju en balans mellan flöde och optimal spoolup, man vill igentligen ha så små tryckrör som möjligt för att ha mindre area att fylla vid överladd. Dina 2" räcker igentligen långt.
Ska du upp på en 400hk+ kanske de börjar bli trångt, annars kan du nog låta de va.

Sen hur marginellt de är med spoolupen vet jag inte, utseendet kanske är mer prioriterat.

2 164 Inlägg
8 juli 2008
Jag rekomenderar dig att inte röra de om du inte ska upp på 420hk+.
IC är att rekomendera till en som kyler bättre och bättre avgassystem.
Vad har du för effekt mål?

MVH

F

166 Inlägg
8 juli 2008
Fredrik-79 skrev:
Jag rekomenderar dig att inte röra de om du inte ska upp på 420hk+.
IC är att rekomendera till en som kyler bättre och bättre avgassystem.
Vad har du för effekt mål?

MVH

F

Är "hyfsat"cool säker på att hammarslag kommer passera dessa 420hk+ med råge och därför ska han gå upp en dimension.

Mvh

509 Inlägg
8 juli 2008
Kör med 2,5". De räcker wink

3 295 Inlägg
8 juli 2008
man ska ha samma dimension som utloppet på turbon mellan turbo och intercooler, sen mellan intercooler och spjäll så spelar det mindre roll var storleken är.. ju större desto manligare.. wink

Sök