3667
Sök

Vrf kalla luft när man har intercooler?

30 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#1
Haaj smile säkert bara jag som e lite efterblivensom vanligt tongue men Vrf e de så viktigt att en motor me turbo å intercooler får kall luft? blir inte luften ändå varm när den paserar turbon å sen kall i intercoolern? roll


956 Inlägg
10 juli 2008
#2
Det är väll alltid bättre att få in kall luft. Turbon blir lite kallare, och luften som kommer till IC är inte lika varm. Sen tar varm luft mer plats än kall, så man får in mer luft om den är kall.


edit: IC kyller inte luften till 0 grader heller, beror ju helt på dess kapacitet hur mycket den kyler. Så får man in varmare luft kommer den ut varmare med.
Senast redigerat av luunggan (10 juli 2008)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

12 086 Inlägg
10 juli 2008
#3
Man vill ha kall luft av två anledningar

1, kall luft tar mindre plats vilket medför mer luft=mer syre in i motorn= mer effekt.
2, kall luft är inte lika benägen att självantända som varm, spikningar alltså, och det vill man ju inte ha.

1 207 Inlägg
10 juli 2008
#4
Anledningen till varför man i regel använder sig av intercoolers är pga att när ett ämne är varmt så rör sig molekylerna i ämnet snabbare och därmed expanderar även ämnet.

Med detta menar jag att en enhet varm luft innehåller färre syremolekyler än en enhet kall luft.

Målet när man optimerar en motor är alltid att få in så mycket syre som möjligt i motorn för då innebär det även att man kan tillsätta mer bränsle. Eftersom det är bränslet som besitter all kemisk energi kommer man därmed kunna få ut mer effekt i motorn.

Hoppas att detta hjälpte till att stilla din nyfikenhet.

12 086 Inlägg
10 juli 2008
#5
maco skrev:
Anledningen till varför man i regel använder sig av intercoolers är pga att när ett ämne är varmt så rör sig molekylerna i ämnet snabbare och därmed expanderar även ämnet.

Med detta menar jag att en enhet varm luft innehåller färre syremolekyler än en enhet kall luft.

Målet när man optimerar en motor är alltid att få in så mycket syre som möjligt i motorn för då innebär det även att man kan tillsätta mer bränsle. Eftersom det är bränslet som besitter all kemisk energi kommer man därmed kunna få ut mer effekt i motorn.

Hoppas att detta hjälpte till att stilla din nyfikenhet.

Vadå finns det undantag? tongue

30 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#6
maco skrev:
Anledningen till varför man i regel använder sig av intercoolers är pga att när ett ämne är varmt så rör sig molekylerna i ämnet snabbare och därmed expanderar även ämnet.

Med detta menar jag att en enhet varm luft innehåller färre syremolekyler än en enhet kall luft.

Målet när man optimerar en motor är alltid att få in så mycket syre som möjligt i motorn för då innebär det även att man kan tillsätta mer bränsle. Eftersom det är bränslet som besitter all kemisk energi kommer man därmed kunna få ut mer effekt i motorn.

Hoppas att detta hjälpte till att stilla din nyfikenhet.

Jodå nu vart nyfikenheten stillad på detta iaf wink Tack för alla svar smile


1 207 Inlägg
10 juli 2008
#7
JapMax skrev:
maco skrev:
Anledningen till varför man i regel använder sig av intercoolers är pga att när ett ämne är varmt så rör sig molekylerna i ämnet snabbare och därmed expanderar även ämnet.

Med detta menar jag att en enhet varm luft innehåller färre syremolekyler än en enhet kall luft.

Målet när man optimerar en motor är alltid att få in så mycket syre som möjligt i motorn för då innebär det även att man kan tillsätta mer bränsle. Eftersom det är bränslet som besitter all kemisk energi kommer man därmed kunna få ut mer effekt i motorn.

Hoppas att detta hjälpte till att stilla din nyfikenhet.

Vadå finns det undantag? tongue

Det finns dels de som använder det för att det ska vara snyggt, dels för att effekten inte ska "mattas ut" när motorn belastas hårt och länge. t.ex. gammbök lastbilar.. Fast det sistnämda är väl rätt likt de jag sade tidigare.

Tidigare var det många som resonerade att intercoolers inte var något att ha pga de hävdade att motståndet som den orsakade gjorde så att man tappade effekt. "Tji fick de!" kan man nog säga.


Sök