3834
Sök

Motor byte tips till 16V Turbo!!! (Volvo 740)

104 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
#1
tjenare. Tänkte snart dra igång ett projekt som jag länge väntat på. Har nu för till fället en volvo 740-88 med b230F motor och hade tänkt mig köpa en 16V motor som ska turbo konverteras. Mina funderingar är hur mycket man får göra om kabelhärvan samt andra saker man måste tänka på. Mycket tacksam för svar. Skriv gärna om någon annan gjort typ samma ingrepp:)

"Turbo is da shit"
Motorrenovering på gång=)=)

104 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
#2
även vilken utav 16V modellen av motor det hellst ska vara)smile

"Turbo is da shit"
Motorrenovering på gång=)=)

104 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
#3
Ingen=(

"Turbo is da shit"
Motorrenovering på gång=)=)

Driifter;)
1 630 Inlägg
28 april 2008
#4
finns bara 2 o välja på antingen 2 liter eller 2.3

o vill du bara ha mer ös o bilen så byt bil till en med turbo från början.. hur mkt effekt har du tänkt att du ska ha ut? eftersom du nu vill ha just 16V topp?

kabelhärvan ska väl inte va så stora problem me tror ja inte.. enkalst är väl en b230fk/ft från 940.. enklast o regga med o det så.. då blir de ju inte med 16v topp om du inte hittar nått exeplar från italien eller lliknade ed 16v orginal men 2 liter

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

28 Inlägg
29 april 2008
#5
jag tror du inte behöver ändra ngt i kabelhärvan eller boxarna om du inte riktigt sätter krav på att få ut de allra mesta utan bara nöjer dej med ganska mycket effektökning.
Har nämligen en b230f -88 som är turbokonverterad och kör med orginalboxarna och jag tycker att den går helt ok.
Det enda som är bytt är till turbospridare men annars inget gjort.  smile


Gammelbilsnörd
450 Inlägg
29 april 2008
#6
men är det verkligen samma kabelhärva i 8 och 16 ventilare? hur som hellst skrotade jag en 16 ventilare här i höstas och klippte ur all nödvändig el... Var ett himmla jobb men det går... Skall man vara riktigt seriös bygger man väl ändå eget insprut... I mitt fall var det tänkt att motorn skulle sänkas ner i en 360 men så blev aldrig fallet riktigt...


28 Inlägg
29 april 2008
#7
de tror jag inte... men jag räkna med att han hade kabelhärvan till 16 ventilarn.
ville bara få sagt att det går med orginalboxarna så att han inte behöver dra mer kablar för att få dit
andra boxar wink


104 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#8
men är det inte olika ohm på motstånden till spridarna mellan 8V och 16V?

"Turbo is da shit"
Motorrenovering på gång=)=)

Brodar'n Maffia!
184 Inlägg
8 juni 2008
#9
Lånar tråden lite...

går det att få igenom en 740 GL -88 genom besiktningen med en B234F (16V) utan några större problem? Nån erfaren?

...tror jag, är dock inte helt 100...

1 688 Inlägg
8 juni 2008
#10
Pepparkakan skrev:
Lånar tråden lite...

går det att få igenom en 740 GL -88 genom besiktningen med en B234F (16V) utan några större problem? Nån erfaren?

Kort sagt, nej. Inte om du inte reggat om den med 16v-motor.
Men vist, ibland kan dom se mellan fingrarna, ibland inte. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Volvo-Beroende
289 Inlägg
13 juli 2008
#11
Losgard skrev:
Pepparkakan skrev:
Lånar tråden lite...

går det att få igenom en 740 GL -88 genom besiktningen med en B234F (16V) utan några större problem? Nån erfaren?

Kort sagt, nej. Inte om du inte reggat om den med 16v-motor.
Men vist, ibland kan dom se mellan fingrarna, ibland inte. smile

Säker på det? Enligt SBP så får du ha en effektökning på 20% och byta till en nyare motor med kat.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

10 287 Inlägg
13 juli 2008
#12
Här är dagens regelverk för fordonet ifråga:

-----------------------------------------------------------------

Svar nr 1 från SFRO:

"Volvo har intygat max 238 hk i 700/900"

Frågade Gustaf på SFRO igen om 238Hkr är generellt för alla 740/940 eller bara för turbomodellerna.

Svar nr 2:

"Det gäller alla modeller, dock under förutsättning att vissa villkor uppfylls. Enligt min lista är det:
Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507
Så det spelar ingen roll vad man bygger på."

Notera att inget nämns om huruvida turbons bromsar krävs. Det verkar alltså som det är ok med tex en vanlig 740GL bara man byter stötdämpare.

---------------------------------------------------------------------------

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 juli 2008
#13
Pepparkakan skrev:
Lånar tråden lite...

går det att få igenom en 740 GL -88 genom besiktningen med en B234F (16V) utan några större problem? Nån erfaren?

inga problem, eftersom motorn ligger innom effektgränserna volvo ha satt för 740, men du måste ju såklart reg.besikta med bytt motor, men det är inga problem, men motorn måste vara i orginalskick (otrimmad) och ha katalysatorrening,

Jonas


Sök