3020
Sök

Rasslande ljud från min motor. Saab 9-3 Aero 2.0t -00

313 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
Hör ett rasslande ljud från min motor, ja skulle tippa kedjan, men mina motorkunskaper är lika med noll.

Inget fel i övrigt, Växlar fint, axar fint. Går jämt. Vad kan det vara? Eller ja kanske inbillar mig. Minns inte hur den lät när jag köpte den, mins bara min vän sa "Denna låter fint". Hm, ja köpte den för en vecka sedan.. Jag e näst intill jätteglömsk.

Men vad kan det vara?
Pls help.

MVH på förhand

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

294 Inlägg
6 mars 2008
Ett tipps: Ta en skruvmejsel och tryck den mot örat och andra änden testar du runt på lite olika stället på motorn. på detta vis kanske du kan försöka lokalisera felet.

Skruvmejslen kommer fungera som ett sådan stretoskop eller vad det nu heter farbror doktor använder..

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

3 Inlägg
6 mars 2008
Jag skulle tippa på kedjan jag med. Hur långt har den gått?

313 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
Sanda skrev:
Jag skulle tippa på kedjan jag med. Hur långt har den gått?

6300 mil =/

Därför skulle ja iof inte tippa på kedjan, den e ju bara barnet.
Senast redigerat av mrdanjel (6 mars 2008)

101 Inlägg
6 mars 2008
Jadu, eftersom de är saab så är det ju inte direkt positivt, måste tyvärr säga att jag tror på kedjan jag med fast dessa låga mil. Vet några stycken vid det här laget som man sett kedjehaverier på. Men att försöka lyssna med ett stetoskop är en bra ide.

Att folk inte lär sig om dessa saabar sad tråkigt! Om dom ändå kunnat lära sig av opel lite tidigare smile

313 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
mrlarssa skrev:
Jadu, eftersom de är saab så är det ju inte direkt positivt, måste tyvärr säga att jag tror på kedjan jag med fast dessa låga mil. Vet några stycken vid det här laget som man sett kedjehaverier på. Men att försöka lyssna med ett stetoskop är en bra ide.

Att folk inte lär sig om dessa saabar sad tråkigt! Om dom ändå kunnat lära sig av opel lite tidigare smile

Vad är så bra med opel? tongue
Bmw har ju med kedjor å dom rasslar ju som få vissa bilar. kedja ska ju ha lika lång livslängd som bilen? Iof, om kedjan rasar rasar nog resten av motorn med kasnke, å då stämmer det ju de där me livslängden. hm. Skumt.  Så jävla typiskt. Precis när ja köpte bilen, har inte ens ägd den i en vecka:S Jävla skit.

Någon som har ett horoskop? STetoskop.. smile

101 Inlägg
6 mars 2008
Ja men de är inte många bilar med kedja som verkar hålla livslängden tongue
-golf vr6 ?
-nissan micra ?

Den enda jag vet med säkerhet är att opels 2.4 liters spis från omegan går dygnet runt året runt seklet ut smile men då driver den inget annat än just vev och kam.

Nä skämt och sido, allting kan rasa på i princip alla bilar men saab har tyvärr inte statestiken på sin sida om man uttrycker det så big_smile

Får hoppas pådet bästa med din bil trots allt. Trist när de blir sådär direkt efter ett köp, som det oftast blir också, hmm.

313 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
mrlarssa skrev:
Ja men de är inte många bilar med kedja som verkar hålla livslängden tongue
-golf vr6 ?
-nissan micra ?

Den enda jag vet med säkerhet är att opels 2.4 liters spis från omegan går dygnet runt året runt seklet ut smile men då driver den inget annat än just vev och kam.

Nä skämt och sido, allting kan rasa på i princip alla bilar men saab har tyvärr inte statestiken på sin sida om man uttrycker det så big_smile

Får hoppas pådet bästa med din bil trots allt. Trist när de blir sådär direkt efter ett köp, som det oftast blir också, hmm.

Ahaaa, den där opel låter ju kanon:P Finns den i cab å med saabs 9-3 -00 kaross? tongue

Nä men de e la som du säger. Jag e inte så hajj på bilar. Blir bnara så jävla förbanand när allt pajjar. Rätt kul, man kan bygga rymdfarkoster som klarar av att flyga till månen å rymden. men man kan inte bygga en bil som håller ordentligt.. tss

2 164 Inlägg
7 mars 2008
Skulle tippa på de är kedjan.
Är de en bil med få mil kan de va så att den bara är körd korta sträckor vilket gör att de är mer troligt de är kedjan som är felet.
De är kolvringarna som är ursprungs problemet så byt kolvar eller kolvringar så har du inte dom problemen mer.

MVH

F

Distributionselektriker
222 Inlägg
7 mars 2008
tror oxå att det e kedjan kan bli kass efter 6000 mil eller 18000 mil, och det är snor dyrt att byta tror saab tar typ 14000 kr kedjan typ 1000 kr och arbete för resten får typ plocka ner motorn för att byta.. men den bör bytas annars går motorn åt helvete om den brister... kan ha rätt, kan ha fel hoppas på det sistnämnda för din skull...

2 164 Inlägg
7 mars 2008
Byt bara kedjan på en sådan lite körd bil.
Finns sats på speedparts om du ska byta själv.

MVH

F

4 Inlägg
8 mars 2008
borde inte vara kedjan den ska hålla 20-30 000 mil men lyssna på vänster sida på ventilkåpan och lyssna om ljudet kommer därifrån.

1 Inlägg
14 juli 2008
Kolla in den här sidan om oil sludge problemet med saab:s motorer från -98 till -03

http://www.mitt-eget.com/saab/

Sök