3507
Sök

Motorbyte saab 9-3 aero -00

4 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#1
Hejsan.
Har lite problem med min bil, verkstaden vet ännu inte exakt vad felet är men att det blir dyrt är förstått. Kolvlager och vevlager har nämts. Har därför börjat kolla lite på andra motorer till bilfan. Men vilka motorer passar? Kan man köpa en vanlig 2.0t och stoppa på min aeroturbo så är allt bra? Hjälp mig i denna djungel!



Kan tillläggas att jag är hopplöst dålig på saab så alla tips mottages!

-aero-

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
16 juli 2008
#2
Precis, köp en motor från en vanlig 2,0t sen över med din turbo så hade du en aero motor igen smile

Sen har du motorerna från 9000 & ng 900 94-98 som oxå passar smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

promo
16 juli 2008
#3
Som kwansa säger så passar 9000 och ng 900. Välj hellre en av dessa bättre motorer med grymm trimmpotensial.

4 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#4
TACK!
Det här låter ju som om det skulle kunna finnas lite motorer på marknaden isf. Trevligt!
Hur hittar man en lämplig motor då? Finns det någon databas på nätet man kan söka i eller ska man ringa runt till bilskrotar? Isf vilka?

-aero-

promo
16 juli 2008
#5
SDCC i Trollhättan där ska du nog kunna hitta något trevligt utgångsobjekt smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
16 juli 2008
#6
Om du ändå ska byta motor är det igentligen bättre och hitta en renoverad eller renovera en lite äldre motor....Då vet man att det är fina grejjer i motorn smile.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

promo
16 juli 2008
#7
Så sant så sant
kwansa skrev:
Om du ändå ska byta motor är det igentligen bättre och hitta en renoverad eller renovera en lite äldre motor....Då vet man att det är fina grejjer i motorn smile.

4 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#8
Killen på verkstaden hade motorer för 12k och en för 17,5k. Sen skulle han ha 12k för själva bytet. Hudlösa priser ju!
Vet inte hur klokt det är men jag ska försöka fixa lite själv iaf. Kan kanske bli en annan lååång tråd i ämnet känner jag..hmm

-aero-

promo
16 juli 2008
#9
Fy fan va dyrt !!! Jag hade möjligheten å köpa en komplett 9-5aero (inkl. grenrör, turbo och annat lull lull) motor som bara gått i test bänk för 8000:- och då skulle jag även fått med låda i priset smile

Filkörning?
852 Inlägg
16 juli 2008
#10
en snabb fråga.... har inte du också 8 års motorgaranti på din saab?


17 Inlägg
16 juli 2008
#11
Hur funkar det med helförsäkringen då?? kan kanske funka å se!! om inte motorn har varit väldigt trimmad ? bara ett förslag!!  lycka till


Saabvilde!
1 708 Inlägg
16 juli 2008
#12
Vad jag vet så passar väl inte en 9000 motor i en 9-3 ?! Fast det är klart..Om man vill byta kabelhärva genom halva bilen så.. Och mixtra och ha sig.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

promo
16 juli 2008
#13
Passar gör den men som du säger en jävla massa jobb med kablar o dylikt.

2 164 Inlägg
16 juli 2008
#14
Du kan INTE använda en motor från 9000 och ng900. De du ska kolla efter är en motor från og9-3 och helst en aero. De du kan också göra är att skaffa kolvar och stakar från en 9000 eller ng900 så får du också bättre saker. Sen beror de ju på hur bra du vill de ska bli.
Jag skulle byta till bättre kolvar och stakar för då kommer du slippa problem i framtiden.

MVH

F


4 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#15
Tack för svaren. Bilen är ju äldre än 8år nu eftersom det togs i trafik i mars -00. Alltså gäller inte garantin, det sa killen på verkstaden också. Och någon helförsäkring äger jag inte på denna bil. Tvivlar ändå på att något bolag skulle försäkra en motor som har gått 18kmil. 

Hur som så ska jag försöka renovera motorn. Återkommer när jag har börjat riva i härket.

-aero-


Sök