3826
Sök

seat Leon 1.8T turbobyte?

tokfrans
982 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#1
jo.

har en seat med 1.8T vag motorn.. sitter en K03 snurra i den i dagsläget..

då till frågan.

kommer jag "tjäna" något på att byta till uppgraderings snurran k04 och större spridare.. sen mappa om den igen hos civinco?

sitter lite sportsystem osv på den idag + större IC

är inte så hemma på turbo osv;)


mvh kim!


Labborant
307 Inlägg
16 juli 2008
#2
vet inte om du ska ladda så mycket mer än kilot och det kan du ju göra med 03:an om du inte redan gör det, det är vägen dit som kan bli bättre...men större spridare och en mappning kommer göra skilldnad!

tokfrans
982 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#3
sitter civinco box på bilen i dagsläget och ladda ca 1.3 bar..


Labborant
307 Inlägg
16 juli 2008
#4
Okej tror inte du behöver byta turbo om du inte vill ladda mer förstås men osäker på hur mycket sånna motorer tål är inte så inne på seat...Men vill du ladda mer än så är det ju aktuellt att byta turbo som sagt...

tokfrans
982 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#5
det jag skulle "vilja" är att ha "peakladd" längre tror inte k03an orkar det riktigt


känns som om bilen ger "max" vid ca 5.5k varv men tappar ladd vid 4.5k varv..

smile

tänkte samma ladd med k04an fast den håller "laddet" bättre?

eller är jag helt ute å snurrar


Labborant
307 Inlägg
16 juli 2008
#6
k1mm0 skrev:
det jag skulle "vilja" är att ha "peakladd" längre tror inte k03an orkar det riktigt


känns som om bilen ger "max" vid ca 5.5k varv men tappar ladd vid 4.5k varv..

smile

tänkte samma ladd med k04an fast den håller "laddet" bättre?

eller är jag helt ute å snurrar

Ja det är ju sant visste inte att du redan laddade så mycket, sackar den efter 4,5rpm är det ju lönt med större, ska ju egentligen bli värre ju högre upp man kommer på varvräknaren om inte som i ditt fall turbon inte pallar längre...Sen med större spridare också...

Ett råd är ju att uppgradera oljekylningen om du slänger i grejerna...och byt olja ofta...var 1000mil MINST fast det vet du säkert redan...

tokfrans
982 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#7
ingen aning.. min första turbo bil.

drar jag absolut max i 5 mil kanske ligger jag på ca 120grader på oljan enligt mätaren

och sen så gillar jag ju keeeeechup typ ;p


4 Inlägg
17 juli 2008
#8
120 grader är för mycket och inte bra för nåt
oljekylare behöver du om du vill att grejorna ska hålla.
80-90grader är bra arbetstemp.
Hälsn Jimmie. TechnoBass kompis


Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juli 2008
#9
k1mm0 skrev:
drar jag absolut max i 5 mil

så man grillar en motor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juli 2008
#10
k1mm0 skrev:
känns som om bilen ger "max" vid ca 5.5k varv men tappar ladd vid 4.5k varv..

Det är kamaxlar inte turbo du skall byta.  original kammar bygger mottryck tidigt och det är inte bra oavsett vilken turbo du monterar.

exempelvis laddar volvos 1.8l motor ungefär 1.3bar för att ge 260hk med steg 3.  min kamrat bytte kamaxlar och vips krävdes bara 0.8bar för at få 255hk.  Samma turbo.


Man brukar pga mottrycket sänka laddet på högre varv och gå på med mer tändning istället.
Senast redigerat av torpis (17 juli 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

tokfrans
982 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#11
torpis skrev:
k1mm0 skrev:
drar jag absolut max i 5 mil

så man grillar en motor.

nu överdrev jag kanske rätt mkt men tongue



Sök