chrizz skrev:
IceEyes skrev:
Är det inte hans unge så är det inte och då bör han inte få behålla honom hur trist det än låter, that´s it
Mja, det är inte riktigt så enkelt.
Är mamman inte gift så har hon automatiskt ensam vårdnaden om barnet om man inte kommit överens om något annat föräldrarna mellan, vilket ter sig mycket osannolikt i det här fallet.
Mamman verkar ju vara en mycket olämplig förälder, så det är inte alls osannolikt att "pappan" (dvs han som tagit hand om barnet under alla år) mycket väl kan få full vårdnad om han söker. Däremot kan ju den riktiga pappan vilja ha vårdnaden också, och då blir det tufft. Mamman kan alltså förlora vårdnaden om sitt eget barn, även om jag tror det ska mycket till för att det ska ske, men det är inte alls omöjligt.
Tänk på det ni pappor som får barn, ni får inte automatiskt vårdnaden om era barn om ni inte är gifta. Kolla upp det innan ni tar det steget. Det kan bli rätt jobbigt med lite otur.
låter läskigt! Dock är jag "nästan" helt säker på att den dagen du skriver på faderskapet har föräldrarna gemensam vårdnad. Visst tilldelas vårdnaden ofta till mödrar men inte nödvändigtvis och ofta på helt
andra grunder än giftemål.
Men om det du säger Chrizz stämmer? så är det väl dags att jag knyter knuten efter 4 års förlovning?
Till trådskaparen och pappan ifråga:
Kan bara tänka mig hur du/ni mår just nu!
Har själv 2 barn, ett som är mitt biologiskt + ett bonusbarn som idag är 6 år ( vart hans pappa sedan han va ett ).
Det är ofta vi tänker på adoption då "spermiedonatorn" som jag kallar han inte är med i spelet, dock finns han. I och med detta blir man orolig över vad som kan hända (gud förbjude som man brukar säga) om det skulle hända min fästmö något?
Skräcken över att förlora ett barn är nog det värsta en människa kan utsättas för och önskar det inte för någon.
Hoppas det löser sig och se till att gå genom eld och vatten för att få han att stanna där han hör hemma, vilket uppenbarligen är hos pappan! ja pappan! den han kallar pappa och ÄR hans pappa.
Vem som helst kan få barn med det krävs åtskilliga steg till för att vara en riktig förälder.
Lycka till!
//tompa (far till 2)
edit: såg nu att det var över en månad sen, nån framgång?