3250
Sök

Bränsletryck B230F-90 vid körning på etanol ? "FIXAT"

Fetast i stan !!
991 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej alla glada smile   
Är nu så att jag har börjat tankat etanol i min 745 - 90  med b230 F motor  och nu undrar jag hur högt bränsltryck man ska köra på för att få den att gå som bäst på ren etanol ?? 
Har för övrigt monterat en ställbar BTR på den nu idag och var tvungen att ställa upp trycket på närmare 5 bar för att den skulle gå hyffsat hmm   

Sen undrar jag om någon vet hur tillförlitliga mätarklockorna är på dom billigaste alternativen på ställbara btr ?

Mvh Emil  tacksam för svar snarast smile
Senast redigerat av Klorin_Elvis (14 augusti 2008)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

310 Inlägg
19 juli 2008
#2
Kolla in på diverse etanol sidor.. exempelvis denna:

http://www.etanol.nu/ombygg-insprutare.php#Lambda

Hoppas det hjälper.


Fetast i stan !!
991 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#3
Tyvärr så stog det inget specifikt om vilket tryck man ska ha =/  men tack för sidan var bra att vet lite mer smile  Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 juli 2008
#4
Det är olika från motor till motor wink Men 5 bar låter riktigt högt. Akta så inte pumparna börjar klaga, då kan du få otrevliga kostnader.


Fetast i stan !!
991 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
#5
Btr:n är en av dom billigaste varianterna som  finns att köpa, så jag undrar hur exakt mätarn/klockan kan visa ?
För jag tycker oxå att 5 bar låter på tok för högt, men det var det trycket som den går hyffsat bra på hmm  Vågade inte ställa det högre...      MVH Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Grävmaskinist
216 Inlägg
20 juli 2008
#6
30% ska de väl va!?!?!?!?!
Ta orginalvärdet och multiplicera med 1,3....


17 Inlägg
20 juli 2008
#7
Om du sätter dit större spridare så går det o då kan du sänka bränsletrycket!


Fetast i stan !!
991 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
#8
ja  3 bar orginal och sen gånger 1,3  det blir då 3,9 bars tryck   men om jag ställer den så lågt så svarar den knappt på gasen alls !!!    tycker det är så konstigt hmm  för min polare kör med ren etanol i sin 745 och han har tryckt ihop sin orginal btr  och den går som en klocka      men säg att jag sätter i spridare från en 850 turbo(0280155831)  dessa ska flöda 330c vid 3.8bar  hur mycket tryck skall man då hava ?? /// Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
20 juli 2008
#9
Du får prova dig fram, totalt omöjligt att säga vad just din motor går bäst på. Men bör ja på 3,8 och laborera lite med att höja och sänka trycket wink


Fetast i stan !!
991 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#10
Jo jag har provat mig fram och det är 5 bars tryck på klockan som bilen går hyffsat på !   men har inte vågat skruva upp det mer pga att jag inte vet vad som kan hända med olika saker t.ex. spridare och så sad

Men kan det vara något annat som spökar som gör att den dör till när man stampar plattan i mattan från cirka 850 varv på tomgång ??   För jag tror att det är så att min tomgångsmotor skulle behöva bytas då tomgången ibland kan vara på 1500-3000 varv och ibland gå ner så långt att den dör till slut hmm   
// Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (21 juli 2008)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#11
Ingen som har någon ide elr tanke om detta ??  //Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

136 Inlägg
21 juli 2008
#12
tjena, jag kör ren etanol i min -89 års 240 (samma motor) den går lika som din , fast om jag lura och gasar sakta sakt då går den upp i varv och man tar sig 2meter med grodhopp, jag ska testa att sätta i s80 t6 spridare, med original btr,

man måste våga satsa för att kunna vinna

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
22 juli 2008
#13
Jag har en 245gl med b230F motorn när jag tankar den full med etanol så blir den lite slöare en normalt men anars beter den sig som vanligt, men är det flera minusgrader ute så kan motorn behöva gå ett extra varv med startmotorn innan den gladerligen går igång.
Vart ställer man bränsletrycket?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Fetast i stan !!
991 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
#14
mr240 :         Jag brukar köra sakta på gasen till en början sen över typ 2000varv så trycker jag plattan i mattan och då går den bra som fan men endast upp till 4000 varv för då dra den inge mer knappt hmm 

Ubbe83 :     Jag har monterat en ställbar btr  på min bil där för jag kan ställa in trycket 

// Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#15
Hittade felet varför den dog vid plattan i mattan smile   det var luftmassemätaren som hade sagt upp sig hmm  så jag bytte bränslepumpen under helt i onödan, det känns lite trist måste jag säga    men men det kanske var dags att byta den allafall smile    MVH Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#16
Någon snäll moderator som skulle kunna låsa denna tråd för problemet är löst ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

272 Inlägg
27 juli 2008
#17
Låsa ?? Ingen har väl änu skrivit vilket tryck du ska ha ??

3x1,69=5,07

Åker helst på is =)

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juli 2008
#18
fiddes skrev:
30% ska de väl va!?!?!?!?!
Ta orginalvärdet och multiplicera med 1,3....

46% !

AFR14,6/AFR10,0=1,46 ggr mer bränsle för samma lambda, ren fysik.
Senast redigerat av torpis (27 juli 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juli 2008
#19
fiddes skrev:
Ta orginalvärdet och multiplicera med 1,3....

spridarflöde * ( nytt tryck / gamla trycket)^0,5

dubbla bränsletrycket ger en ökning med 40-43% generellt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fetast i stan !!
991 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#20
Jag har varit i kontakt med en trimfirma och enligt dom ska jag ha ett bränsletryck på mellan 4 - 4,2 bar  och min bil går kanon på de trycket så några 5 bar blir de inte för mig igen !  tack och hej // Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice


Sök