3228
Sök

Oljetrycksgivare på Golf GTI 8V MK1

1 785 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
Oljetrycks lampan lyser!

Det sitter två givare för oljetrycket en för varning under 0.3bar och en för övertryck 1.8bar. Givaren för övertryck är inte ens ansluten. Givaren för under 0.3 bar är ansluten. Men hur kan jag kontrollera själva givaren?

Är det brytande funktion på givaren? I såfall ska ju motståndet vara oändligt om man kopplar bort kabeln och mäter över givaren med motorn igång.

Kan det var så illa att oljepumpen inte pumpar? Bilen har stått stilla i minst 1år och startade bilen för första gången i mina ägor. Motorn gick fint trots att tändningen står i grundläge och inte är justerat. Hörs inga mekaniska oljud utan gick fint dock ingen tomgång.

Tacksam för bra tips på hur jag ska gå tillväga!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Oljetrycks lampan lyser!

Det sitter två givare för oljetrycket en för varning under 0.3bar och en för övertryck 1.8bar. Givaren för övertryck är inte ens ansluten. Givaren för under 0.3 bar är ansluten. Men hur kan jag kontrollera själva givaren?

Är det brytande funktion på givaren? I såfall ska ju motståndet vara oändligt om man kopplar bort kabeln och mäter över givaren med motorn igång.

Kan det var så illa att oljepumpen inte pumpar? Bilen har stått stilla i minst 1år och startade bilen för första gången i mina ägor. Motorn gick fint trots att tändningen står i grundläge och inte är justerat. Hörs inga mekaniska oljud utan gick fint dock ingen tomgång.

Tacksam för bra tips på hur jag ska gå tillväga!

Fixade det hela genom att slå på tändningen, lampan lyser! Tog bort anslutningen lampan slocknar! alltså brytande funtion.

Plockar givaren från ABS motorn som står i garaget. Monterar den och på med kontakten igen. Startar motorn och vipps så slocknar den efter 0.5sekunder! Härligt att det inte var något fel på oljepumpen.

Har laddat upp en lite filmsnutt på motorn igång! Den bluddrar lite på tomgång. Men reagerar direkt på gaspådrag.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

135 Inlägg
30 juli 2008
Tjena! Det är ganska vanligt att oljepumpen kan ge upp, för att vara säker tycker jag du ska fixa en oljetrycks givare, bara för att själv kunna ha koll och strunt i lampan för den brukar kunna blinka lite i min också i början.

Sök