31 juli 2008
Trådstartare
Hej!
Jag har råkat ut för ett problem.
Bilen är en 9-3 Aero V6 2006 års modell.
Bilen är nu 27 månader gammal, med andra ord gick nybilsgarantin ut för 3 månader sedan.
Följande, för 1 år sedan -när bilen alltså var 15 månader gammal- fick jag upp ett meddelande på displayen: "Antisladdsystem ur funktion. Kontakta verkstad."
Jag lämnade in bilen hos Saab/Bilpartner, som gjorde "en omprogramering" och problemet verkade vara löst. Kostade ingenting då nybilsgarantin gällde.
6 månader senare -då bilen fortfarande hade nybilsgaranti- dök texten på displayen upp igen "Antisladdsystem ur funktion. Kontakta verkstad."
Efter 10 minuter försvann meddelandet och kom inte tillbaka igen.
Eftersom problemet inte återkom tänkte jag att det måste varit en engångföreteelse och kontaktade inte Saab/Bilpartner.
I förra veckan -nybilsgarantin gick ut för 3 månader sedan- kom meddelandet upp igen på displayen, "Antisladdsystem ur funktion. Kontakta verkstad".
Jag skulle in på verkstaden i ett helt annat ärende och bad Bilpartner att även undersöka problemet med antisladdsystemet. Jag påpekade att det var "ett gammalt problem" och menade att jag inte skulle betala för det.
Bilpartner gjorde en felsökning och hittade "en bugg" eller liknande. Man tog bort detta (utan kostnad), och sa att om problemet återkommer ska jag höra av mig.
Jag hämtade bilen. 2 timmar senare kom meddelandet "Antisladd..." upp igen!
Kontaktade Bilpartner, som också kontaktat GM.
Det visade sig att GM/Saab kunde "hjälpa till" på bilar som var mellan 2-3 år gamla.
För att fixa problemet till 100% krävdes att en del bytades ut. Jag kommer inte ihåg vad delen heter, men delen skulle tydligen kosta 10.000 kronor.
Detta skulle jag dock slippa betala, MEN jag var tvungen att själv betala arbetet som Bilpartner skulle lägga ner för att byta delen. Det ska kosta 1500 kronor.
Nu till mina frågor.
Är det rimligt att jag ska betala något överhuvudtaget? Jag anser inte att jag ska behöva betala något.
Problemet började ju när bilen hade nybilsgaranti, och det är ju bara sorgligt att Saab inte lyckats lösa det till 100% så länge bilen hade nybilsgarantin kvar.
Jag tycker det verkar helt sjukt att om man får ett problem när bilen har nybilsgaranti, och detta problem sedan återkommer precis när garantin gått ut, så får jag själv stå för fiolerna....
Vad tycker ni?
Mvh
Chribbe