Jollemannen skrev:
Om jag skulle ta och gjuta av den. Hur ska jag gå tillväga då? är inte så haj på det här (har aldrig gjort det förr)
1: Fyll igen hålet du har i panelen med spackel eller liknande, sen formvaxa hela panelen (carnuba)
2: gör 1;an igen, typ 5-10ggr, 3-4ggr per dag
3: Lägg 2-3-4-5 lager släppmedel
3,5: Möjligen lägga gelcoat på släppmedlet för att få en bra yta i avgjutningen.
4: Pensla på polyester och lägg på glasfiber, använd alu-roller för att få ut luften, cirka 4 lager av normaltjocklek på mattan.
5: Låt torka, nu har du en form
6: Nu vaxar vi formen igen (den du nyss gjöt), samma som ovan
7: På med ett par lager släppmedel och ev. gelcoat
8: Pensla på polyester och dit med glasfiber, glöm inte alu-rollern för att få väck luften. 2-3 lager bör räcka av normaltjocklek på matta.
9: Du har nu en exakt kopia på din panel med igentäckt hål.
(då det bara är en panel så kan antalet gånger och mängden minskas endel)
Sen finns det även luffar-varianten.
Tejpa panelen helt med gaffatejp(silvertejp)
Kladda på ett par liter biltema-polyester och deras värdelösa glasfibermatta.
När det torkat, bryt o bänd så panelen spricker, svär lite och kasta en ölburk i väggen, sen släpper formen.
Ägna sedan 3-4 timmar till att slipa formen, då den blev som den blev.
Nu tar du ditt superfeta biltema-vax och vaxar formen för att göra en avgjutning, samma här, dit med massa biltema-polyester och deras skitmatta, bli lite förbannad för att mattan inte vill forma sig som du vill och att du just nu har pumpat in motsvarigheten till en fotboll med luft mellan lagren av glasfiber.
När väl allt torkat sitter du i 2-3 timmar och försöker få loss din nya fina panel ifrån gjutformen du gjort, men p.g.a. biltemas ypperliga kvalite som erbjuder olika härdning varje gång oavsett om du blandat rätt så har panelen blitt skev och gjutningen klämmer mot formen.
Efter ett par sprickor och 0,5kg finspackel (från biltema) så har du panelen på plats.
Ta luffar-varianten med en nypa salt, men jag är så infernaliskt less på alla luffarlösningar som inte gör annat än ställer till problem för de som vill prova något nytt. Det är ALLTID bättre att göra rätt från början, dels lär du dig hantera tekniken och kan ha nytta av framöver och dels får du bra resultat, ofta billigare än luffarlösningen.