3666
Sök

Hjälp med att ställa in mitt slutsteg? Är Nybörjare

33 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Har köpt ett Carpower Power 1/1000D http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ctid=1342. Nu är bara

frågan hur jag ska ställa in allting.

Det som jag kan ställa in är

Gain - Som står på 9, om jag vrider max så är de 0.2
Phase - Som står på 0 grader, kan vrida till 180 grader max
Bass EQ - står på 0, kan vrida till 15 max
Subsonic - står på 15 hz, kan vrida till 55 max
LP - står på 35 hz, kan vrida till 250 max

Tack på förhand de är första gången jag ska installera ett slutsteg själv så uppskattar all hjälp

33 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Ingen som har någon som hellst aning ?

RM-operatör
667 Inlägg
4 augusti 2008
Hemska människa, vänta mer än 22 min på svar!
Har du inte fått svar runt samma tid imorgon så kan du skriva igen.
´
Gain ska man enligt min uppfattning alltid ha så lågt som möjligt.
Bass Eq bör ju vara förstärkning av bas-styrkan.

Men jag föreslår att du skruvar och grejjar själv, tills du får ett ljud du tycker om.
Jag gör som så att jag höjer stereon till max utan att de andra högtalarna låter illa, sen stämmer jag in basen efter det.

EDIT: Tog bort en rad.
Senast redigerat av ShyGuy (4 augusti 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 augusti 2008
Gain: 0.2-9V. Anpassas efter insignalen. ShyGuy nämnde tt bra sätt. Börja med gainen vriden längst till vänster, höj stereon tills de andra högtalarna börjar låta illa. Sänk tills de låter bra igen. Vrid gain åt höger tills basen spelar bra ihop med resten av systemet.

Phase> Justerar fasen på basen. Märker du att basen inte spelar bra ihop med resten utan kanske släpar efter lite, använd då denna geonom att vrida den mot 180 tills basen spelar mer ihop med resten av systemet. Detta bör göras med hjälp. Tex så sitter du o lyssnar medans ngn annan skruvar. big_smile

BassEQ> LÅT DEN STÅ PÅ NOLL! Basboost av olika slag försämrar signalen mer än den gör nytta.

Subsonic> Helt enkelt ett högpassfilter för de djupare bastonerna. Märker man att basen spelar för djupt (den slår över, den bottnar mm) så kan du vrida den mot 55 tills du hör att basen klarar av att spela utan att krokna. (Också väldigt enkelt förklarat)

LP> Lågpassfilter, delar av de oönskade frekvenser uppåt i register som man inte vill höra i en bas.
Börja på 35 där den står och vrid sakta mot 250 tills du hittar en delning du själv tycker låter bra.
(Personligen delar jag oftast runt 40-50Hz beroende på stup i bilen)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök