2738
Sök

Varför rycker min bil på etanolen?

60 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#1
Kört på etanol i ett par hundra mil nu. Började med att blanda i lite och ökade därefter med 5 l varje tank. Men nu har jag stött på problem, vid ca 40% etanol så börjar bilen rycka precis när jag startar den och ger gas utifrån garaget, även när jag accelererar precis efter att jag startat med kall motor. Det händer alltid på samma ställen. Kring 1krpm-2krpm och det är när jag precis ska backa eller svänger kraftig höger. Någon som kan hjälpa mej löra problemet? Jag kör gärna på högre % etanol i framtiden.

Bilen är hursomhelst en Audi 80 -92 med Abk motorn. Bytte olja och filter efter typ 200 mil när jag började blanda. Bytt sedan stift och det där köret. Det enda jag inte bytt är soppafiltret. Kan det vara problemet för mej? Känns precis som om bilen inte får soppa när den rycker.

Bilen är inte på några sätt ändrad för att köra på etanol, helt orginal. Det konstiga för mej är att bilen drar mindre soppa nu med etanol inblandat. marginell sett, själv hade jag räknat med en ökad bensinförbrukning. Känns som om bilen kan gå lite snålt just nu, något jag borde ändra på?

Här är iaf min lista på vad jag tankat och hur mycket bilen dragit.

Liter        Procent   
           
Etanol    95 oktan    Etanol                     95 oktan                                            l/mil
           
           
    63,85    0                             1                                        0,884104126

    62,42    0                             1                                    0,856241427
   
    65,07    0                             1                                    0,891369863

10    55,07    0,153680652    0,846319348                             0,907531381

15    48,36    0,236742424    0,763257576                            0,883066202

20    45,15    0,306983883    0,693016117                             0,852525517

25,12    39,08    0,391277259    0,608722741                            0,864413626

20,01    41,82    0,323629306    0,676370694                            kör jag på nu


Jag tankar alltid på samma ställe så bränslet är inget som kan spela in.

Någon som har något bra svar på varför allt gör som det gör?
Senast redigerat av saabmosare (2 juli 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2008
#2
saabmosare skrev:
Känns som om bilen kan gå lite snålt just nu, något jag borde ändra på?

Ja den går snålt. Vid kallstart på E85 ger jag 400% mer soppa ner till -5 sen behöver man ännu mer....  så det är självklart att den går kass på en choke för bensin som ger kanske 20% mer soppa.

köper du spridare från racetronix.com som är lite större så blir dina problem mindre, men choken förblir kvar på 20%.

utan mappning kommer bilen inte fungera bra på E85, även om du kan fuska dig fram på lambda 1.25 och hoppas på att det inte brinner hål i kolvarna (för det blir ganska varmt med så mager blandning)

(bilen borde dra 1.1liter på motorvägen och 1.5-1.7blandad, ren E85)
Senast redigerat av torpis (3 juli 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

KHRacing
3 juli 2008
#3
Vill bara tillägga att det finns bilar som går perfekt på Etanol utan förändringar i motorn/styrsystemet. :-)

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2008
#4
KHRacing skrev:
Vill bara tillägga att det finns bilar som går perfekt på Etanol utan förändringar i motorn/styrsystemet. :-)

nämn en bil som utan trubbel startar vid 0 grader ute?

(visst tanka E85 i en 740 och den funkar fortfarande som i att rullar frammåt en varm sommardag, men man tappar till 70hk och avgasvärdena gör den till en riktig bov.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fire And Silk
2 254 Inlägg
3 juli 2008
#5
våran jetta -88 går klockrent på E85 vi tankar rent utan modifiering smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

60 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
#6
torpis skrev:
saabmosare skrev:
Känns som om bilen kan gå lite snålt just nu, något jag borde ändra på?

Ja den går snålt. Vid kallstart på E85 ger jag 400% mer soppa ner till -5 sen behöver man ännu mer....  så det är självklart att den går kass på en choke för bensin som ger kanske 20% mer soppa.

köper du spridare från racetronix.com som är lite större så blir dina problem mindre, men choken förblir kvar på 20%.

utan mappning kommer bilen inte fungera bra på E85, även om du kan fuska dig fram på lambda 1.25 och hoppas på att det inte brinner hål i kolvarna (för det blir ganska varmt med så mager blandning)

(bilen borde dra 1.1liter på motorvägen och 1.5-1.7blandad, ren E85)

Bilen går inte dåligt alls. Det är bara det att den drar så lite soppa och just det där rycket när motorn är kall. Händer alltid när jag startar bilen på morgonen och skall backa ur garaget. Dör som om den inte får någon soppa. Sen funkar allt som det ska igen.

Du kör på 85% etanol om jag förstår rätt? Bytt chip i bilen? Mappat den? Byggt eget sprut? Större spridare? Vad har du gjort med din bil för att köra på etanolen?

Troligen galen...
567 Inlägg
3 juli 2008
#7
saabmosare skrev:
Du kör på 85% etanol om jag förstår rätt? Bytt chip i bilen? Mappat den? Byggt eget sprut? Större spridare? Vad har du gjort med din bil för att köra på etanolen?

Torpis depå skrev:
T4-00 1.8liter, totalrenoverad
Verdi vevstakar
Autotech kamaxlar
Autotech bearbetning av topplock (portning mm)
Aluminium-IC
50mm dumpventil (Micke_d)
Nira i3+ motorstyrning
Precision turbo, 360graders racelager
JT 3" avgas med 2 dämpare
Bränsleretur från spridarbrygga till bensintank samt extra bränslepump.
Större spridare
Massivt svänghjul med organisk racekoppling och Sachs malligaste tryckplatta
Quaife diffbroms
Autotech mappning på E85

60 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
#8
mebben skrev:
saabmosare skrev:
Du kör på 85% etanol om jag förstår rätt? Bytt chip i bilen? Mappat den? Byggt eget sprut? Större spridare? Vad har du gjort med din bil för att köra på etanolen?

Torpis depå skrev:
T4-00 1.8liter, totalrenoverad
Verdi vevstakar
Autotech kamaxlar
Autotech bearbetning av topplock (portning mm)
Aluminium-IC
50mm dumpventil (Micke_d)
Nira i3+ motorstyrning
Precision turbo, 360graders racelager
JT 3" avgas med 2 dämpare
Bränsleretur från spridarbrygga till bensintank samt extra bränslepump.
Större spridare
Massivt svänghjul med organisk racekoppling och Sachs malligaste tryckplatta
Quaife diffbroms
Autotech mappning på E85


Haha, där låg jag några divisioner under, bara Nira går väll på 15 papp? Typ  lika mycket som min bil är värd. ^^ Att kunna programera bränslesystemet själv måste vara en klar fördel för att kunna köra nästan fullt ut på etanol, om inte ett måste.

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juli 2008
#9
Det är guld att kunna mappa själv.  tänk själv en dag om man skall till tyskland eller nått...  finns bara V-power på mackarna och du måste tanka... bara byta mapp efter man tankat smile

Din bil borde vara jätteslö om du kör så snålt?

min drog i helgen över 60mil 1.66l/mil inkl EDSP SÄVE, lite "nattrejs" samt lite lekande med en GT3 på motorvägen smile  blir cirka 13.50/mil i bränslekostad, så inte katastrof fortfarande

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

26 Inlägg
7 juli 2008
#10
torpis skrev:
Det är guld att kunna mappa själv.  tänk själv en dag om man skall till tyskland eller nått...  finns bara V-power på mackarna och du måste tanka... bara byta mapp efter man tankat smile

Din bil borde vara jätteslö om du kör så snålt?

min drog i helgen över 60mil 1.66l/mil inkl EDSP SÄVE, lite "nattrejs" samt lite lekande med en GT3 på motorvägen smile  blir cirka 13.50/mil i bränslekostad, så inte katastrof fortfarande

undrar lite vad den drar i vanliga fall på 95 oktanit ?


38 Inlägg
6 augusti 2008
#11
Har en Audi 100 med en 1,8 liters motor som senaste månaderna bara körts på E85 och går kalasfint , även den helt utan modifieringar.
Senaste tankningen hade den dragit 0,77 liter / mil. de är va den ska dra från fabrik med 95oktan.

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 augusti 2008
#12
960atw skrev:
torpis skrev:
Det är guld att kunna mappa själv.  tänk själv en dag om man skall till tyskland eller nått...  finns bara V-power på mackarna och du måste tanka... bara byta mapp efter man tankat smile

Din bil borde vara jätteslö om du kör så snålt?

min drog i helgen över 60mil 1.66l/mil inkl EDSP SÄVE, lite "nattrejs" samt lite lekande med en GT3 på motorvägen smile  blir cirka 13.50/mil i bränslekostad, så inte katastrof fortfarande

undrar lite vad den drar i vanliga fall på 95 oktanit ?

har bara kört den en gång på bensin, då drog den 0.7 på motorvägen på väg upp till mappningen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 augusti 2008
#13
Audifanatic_21 skrev:
Har en Audi 100 med en 1,8 liters motor som senaste månaderna bara körts på E85 och går kalasfint , även den helt utan modifieringar.
Senaste tankningen hade den dragit 0,77 liter / mil. de är va den ska dra från fabrik med 95oktan.

Det går att komma billigt undan, men du vill inte veta vilka avgastemperaturer eller cylindertryck du har...  jag antar även att effekten inte är det den borde.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök