3484
Sök

?Turbo eller Kompressor?

Random Hero
4 047 Inlägg
7 augusti 2008
#21
vill du ha "axx som fan" så e väl diesel inte de rätta, o diesel med kompressor vet ja inte ens om de finns ? men som många andra skriver, lär dej mer innan du ska göra nåt, o en gammal merca som du ska bränna däck me e ingen bra ide tongue

Dog food lid. Backwards

956 Inlägg
7 augusti 2008
#22
Sen menade jag inte att vara nedlåtande när skrev att du var tvungen att plugga på, men så som det låter verkar du inte ha så stor erfarenhet av bilar och dess motorer, men du kan bevisa mig fel big_smile

För det är mycket mer än att slänga ditt en turbo/kompressor om man vill att det ska funka.
Om man som du vill, kunna ta bilen ut på långfärder krävs det bra mycket mer. För om du vill ha en grym motor, måste du ut med motorn ur bilen, möjligtvis byta kolvar, stakar, lager, packningar. Sen kan det krävas ett eftermarknadssprut, och vill du hålla  bensinkostnaderna nere, bör du lägga minst 10000:- på sprutet. Och detta är en bråkdel av vad som krävs.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

250 Inlägg
7 augusti 2008
#23
Antigen driver killen med er eller så är han totalt pantad...
Senast redigerat av newkie (7 augusti 2008)

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

Avstängd
653 Inlägg
7 augusti 2008
#24
Haha, som sagt, driver killen med oss eller vet han inte riktigt hur vissa saker o ting funkar smile

Jag har rätt i vad jag än säger.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 augusti 2008
#25
DusanMandick skrev:
vill du ha "axx som fan" så e väl diesel inte de rätta, o diesel med kompressor vet ja inte ens om de finns ? men som många andra skriver, lär dej mer innan du ska göra nåt, o en gammal merca som du ska bränna däck me e ingen bra ide tongue

Klart det finns dieselmotorer med kompressor!

En fråga bara, vet du vad en kompressor kostar? Om jag var du så skulle jag kört på en turbo istället, lättare billigare samt när det väl börjat ladda bättre.

Jag skulle råda dig till att läsa på lite mer innan du börjar skruva, annars är det lätt att hammna med en obrukbar bil.

Rock'n Roll

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
7 augusti 2008
#27
jordenxxx skrev:
_Wallis_ skrev:
zijaa skrev:
Turbo har mer möjligheter än kompessor..rätta mig ifall ja har fel..aså du kan göra mer med en turbo bil än med en kompressorbil utan turbo...

Vad tänkte du på då? *nyfiken*

En kompressor "Tar" lite effekt att driva vet jag dock.

hur menar du att jag kan göra mer med en turbobil?

ja kompressorn tar vad jag fattat el förmodligen från bilbatteriet        o rätta mej om jag har fel men finns det inte kompressordrivna turbo  de lär ju ha ett jävla tryck


de jag tänkte på var om man skulle ha en kompressor för att göra mindre effektförlust men ni kan nog det där mer än jag^^

asså en turbo bil, du kan trimma assmkt o lägga dump o allt annat skit..du kan trimma en kompressorbil också fast du kan tex inte ha dump...kom igen ska du verkligen ta kompressor istället för turbo? det e bara min åsikt

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
7 augusti 2008
#28
zijaa skrev:
jordenxxx skrev:
_Wallis_ skrev:

Vad tänkte du på då? *nyfiken*

En kompressor "Tar" lite effekt att driva vet jag dock.

hur menar du att jag kan göra mer med en turbobil?

ja kompressorn tar vad jag fattat el förmodligen från bilbatteriet        o rätta mej om jag har fel men finns det inte kompressordrivna turbo  de lär ju ha ett jävla tryck


de jag tänkte på var om man skulle ha en kompressor för att göra mindre effektförlust men ni kan nog det där mer än jag^^

asså en turbo bil, du kan trimma assmkt o lägga dump o allt annat skit..du kan trimma en kompressorbil också fast du kan tex inte ha dump...kom igen ska du verkligen ta kompressor istället för turbo? det e bara min åsikt

Ja, för utan dumpventil är man ju inte tuff! Det och neon är ju ett måste! rollroll wink

Kompressor eller turbo är ett val man får göra själv, går inte att säga att den ena är bättre än den andra. Ger olika karaktärer till motorn så då man välja den som passar en bäst smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

956 Inlägg
7 augusti 2008
#29
Fast vill du vara bensinsnål kan du alltid slänga i en stor lastbilsturbo som inke kickar in förens 5000 varv, då kan du ju ligga och snålköra under det. big_smile

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Meister
6 763 Inlägg
7 augusti 2008
#30
DrKamikaze skrev:
zijaa skrev:
jordenxxx skrev:

hur menar du att jag kan göra mer med en turbobil?

ja kompressorn tar vad jag fattat el förmodligen från bilbatteriet        o rätta mej om jag har fel men finns det inte kompressordrivna turbo  de lär ju ha ett jävla tryck


de jag tänkte på var om man skulle ha en kompressor för att göra mindre effektförlust men ni kan nog det där mer än jag^^

asså en turbo bil, du kan trimma assmkt o lägga dump o allt annat skit..du kan trimma en kompressorbil också fast du kan tex inte ha dump...kom igen ska du verkligen ta kompressor istället för turbo? det e bara min åsikt

Ja, för utan dumpventil är man ju inte tuff! Det och neon är ju ett måste! rollroll wink

Kompressor eller turbo är ett val man får göra själv, går inte att säga att den ena är bättre än den andra. Ger olika karaktärer till motorn så då man välja den som passar en bäst smile

De måste väll gå att sätta dump på en kompressormaskin åxo? Men vad de ska vara bra för är ju en annan femma. Men om de är ljudet från dumpen som du menar så har kompressorn ett ballare ljud ifrån remmen. Men som sagt så ger de olika karaktärer. Jag tror att en maskin med mycke effekt är mer lättkörd om de är en kompressorladdad sak big_smile


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
7 augusti 2008
#31
camaro67 skrev:
DrKamikaze skrev:
zijaa skrev:

asså en turbo bil, du kan trimma assmkt o lägga dump o allt annat skit..du kan trimma en kompressorbil också fast du kan tex inte ha dump...kom igen ska du verkligen ta kompressor istället för turbo? det e bara min åsikt

Ja, för utan dumpventil är man ju inte tuff! Det och neon är ju ett måste! rollroll wink

Kompressor eller turbo är ett val man får göra själv, går inte att säga att den ena är bättre än den andra. Ger olika karaktärer till motorn så då man välja den som passar en bäst smile

De måste väll gå att sätta dump på en kompressormaskin åxo? Men vad de ska vara bra för är ju en annan femma. Men om de är ljudet från dumpen som du menar så har kompressorn ett ballare ljud ifrån remmen. Men som sagt så ger de olika karaktärer. Jag tror att en maskin med mycke effekt är mer lättkörd om de är en kompressorladdad sak big_smile

Jadå, placerar man kompressorn framför gasspjället så lär man ju behöva göra sig av med övertrycket som bildas när spjället är stängt, så då borde ju en dumpventil passa bra. Men vanligtvis placerar man spjället framför kompressorn smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)


Sök