3238
Sök

323f -91, motorn bråkar

bullrune
28 april 2007
Trådstartare
Har en mazda 323f -91:a, den har alltid gått kanonbra, men nu har jag fått ett litet problem.

Det är rätt svårt att förklara men ska försöka nu iaf.

Bilen startar, inga problem, backa är inga problem och växel 2 - 5 fungerar perfekt MEN 1a växeln är väldigt ryckig...
Alltså, den har alltid vart väldigt pigg och snabb på att svara på gaspådrag, men nu bråkar den.
Motorn rycker sig fram om man inte spelar jättemycket på kopplingen, eller ger full gas.
(vid full gas så går den som vanligt...)
Jag har provat att hälla, såndär vätska mot ryckiga motorer som rengör insprutssystemet, i tanken men det hjälpte inte.

Nån som har en aning om varför min motor rycker på 1an på låga varvtal????

tacksam för svar

1 297 Inlägg
28 april 2007
Kan göra så om du har något hål i avgassystemet. Eftersom att det är en sugmotor så behöver du mottryck och saknar motorn de så går den ryckigt. Far till någon bilhall, lyft upp bilen och kolla om du har något hål. Det kommer vara svarta märken runt hålet.

272 Inlägg
29 april 2007
Sprickor i stora veckade slangen som går mellan luftmängdmätaren och motorn, mycket vanligt fel på den bilen. Oftast är den sprucken på undersidan, så ta bort slangen och böj på den.

Lagning med tape el dylikt håller en dag eller 2, att köra med trasig slang är inte bra för motorn, så köp en ny på Mazda, kostar runt 800:-

Åker helst på is =)

bullrune
29 april 2007
Trådstartare
avgassystemet är ju bara någon månad gammalt, så det är nog inte det, om det inte gått sönder innan katen... men aja.
Luftslangen alltså, kan man inte få tag i billigare än 800kr, de e fan dyrt för en slang tongue
aja, men jag ska kolla den, nån som har nått annat förslag annars? smile
tack

13 Inlägg
13 augusti 2008
hadde samma prob på min .. var en spricka i luft slangen ..

Sök