3338
Sök

Vinkla bas lite bakåt eller lite framåt i golf?

f.d. Robospine
208 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
Jag klurar på att bygga om min låda så att basen kommer ut lite och även vinklas lite, för att få den lite större då 9L brutto är för lite.
Så här ser det ut nu.
Man brukar ju köra med basen bakåt på golf men nu är det ju bara fråga om att vinkla den en aning, inte vända den rakt bakåt. Så frågan är då om man ska spela den lite framåt, bakåt, uppåt, nedåt eller kanske vända den mot Mecka?
Snyggast kanske är ha ha den bakåt men det är inte så noga, huvudsaken är att det låter bra.
Jag har inte riktigt bestämt om jag ska fortsätta köra med RE10 eller prova en åtta eller kanske två sexor.

Jag bor i Östersund på prov kan man säga och har inte tillgång till nån bra arbetsyta för bland annat plastningen. Jag skulle kunna hålla på på gården mellan husen men jag tror inte grannarna skulle gilla det. Tips mottages gärna på garage/verkstad som jag skulle kunna låna eller hyra under en kort period för att kunna hålla på med detta. Gärna i närheten av där jag bor (korsningen Rådhusgatan/Färjemansgatan). Det handlar om kvällar och helger eftersom jag har en son att ta hand om på dagarna.

mvh Alex

Redigering: Ändrade ämnesraden.
Senast redigerat av Domiseven (26 oktober 2014)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

Musiker och Bilnörd
89 Inlägg
20 juli 2008
Jag skulle satsa på att montera den på en kompass så den alltid pekar mot norr big_smile Nej då, men en bas är ju inte överdrivet känslig för rikting, så jag tror inte att man märker någon skillnad i det här fallet faktiskt. Ta det som funkar bäst konstruktions- och designmässigt.
//Tobbe

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com

f.d. Robospine
208 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
ok, tack för svar.

efter lite testande har jag kommit fram till att det blir en vinkel på runt 45grader, förändrar detta nåt?
fler åsikter?

en annan sak jag funderar på efter att ha köpt en mdf-ring på BRL (jag tänkte att de är ju iaf snyggt frästa) är att de inte riktigt blev så snyggt till mitt element. hålet passar fint och det kommer bli tätt och så men det är en glipa på 14mm runt om mellan fästringen och den frästa ytterkanten.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/31775/409454_4fvoov.jpg
inte så snyggt, tips på hur man fixar till detta?
ringen kommer ju komma upp en bit så man får föreställa sig hur det ser ut sen..

covers? var köper man sånna? jag har inte möjlighet att tillverka egna om de inte ska vara i trä då såklart.
galler? vilka passar in snyggt?
alternativet kan ju vara att vända på ringen och få en plan yta.

hur har tänk på BRL? är GAS-elementen verkligen så mycket bredare i infästningen? jag menar, tanken är väl att det ska ligga tight runt om, men man kan ju anta att det skiljer lite och att de därför fräser med marginal, men 14mm?

redigering:
gör man en egen ring kan man ju dessutom göra så den bara är lite bredare än elementet och då kanske det inte ser så bumligt ut i jämförelse med lådan heller..
Senast redigerat av Robospine (4 augusti 2008)

Min projekttråd

Med-lem
129 Inlägg
22 juli 2008
Har provatr en hel del i min golf och det blir faktiskt en väldig skillnda... körde med basarna utå (bakåt) ett bra tag innan jag kom på att jag skulle experimentera lite. så jag vände lådan innåt ( frammåt) och ställde den i bakkant av skuffen och VIPPS! Mycket mera tryck. man ska gärna ha den vinklad en aning uppåt också då blir det som bäst. Bästa e att du har en polare som sitter och vinklar den medans du sitter framme och lyssnar vart den låter bäst helt enkelt.

MVH Jocke

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.

f.d. Robospine
208 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
jo jag får väl skruva ihop den igen och be sambon ligga i bagaget och vrida runt den lite tongue
nämen jag får testa lite helt enkelt.

jag ruttnade iaf på GAS-ringen, gick till clas-o för att köpa en trehundrafemtiokronors handöverfräs, blev väldigt bra och vi lite nytta av ett bord som ändå ska slängas.
dessvärre kommer jag inte längre än så förens min nya sticksåg kommer med posten, så blir det när man flyttar 60mil från farsans garage där jag normalt håller till.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/31775/409463_5gkd9f.jpg

fortsättning följer.
Senast redigerat av Robospine (4 augusti 2008)

Min projekttråd

f.d. Robospine
208 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
ja då är det klart, jag hittade ingenstans att vara så det fick bli en lugn plats bakom en rotvälta i skogen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/31775/414632_dlckyx.jpg

finns fler bilder från hela projektet på min projektsida.

jag trodde att jag skulle få till ett par liter med nya "locket", kanske fyra eller fem max. men det blev 11 nya liter tongue. 20 totalt alltså.
spelar bra mycket djupare nu, tycker inte att den har blivit nå slöare för det.
mer tester och finjusteringar ska göras, när tid för det finns.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/31775/432043_qgm4pe.jpg

det slutade alltså med vinkling bakåt och lite svagt uppåt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/31775/432041_zvj13f.jpg

barnvagnen går fortfarande in men man får vara lite mer försiktig nu.

Redigering: Fixade till bilderna lite..
Senast redigerat av Robospine (16 augusti 2008)

Min projekttråd

Amega!
245 Inlägg
1 augusti 2008
Det blev riktigt bra tillslut! Gillar verkligen ditt plastningsställe bakom rotvältan i skogen big_smile Hehe

Kanon snyggt!

/Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

f.d. Robospine
208 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
AndreasXPS skrev:
Det blev riktigt bra tillslut! Gillar verkligen ditt plastningsställe bakom rotvältan i skogen big_smile Hehe
Kanon snyggt!
/Andreas

Tack smile
Det var lite nervöst varje gång jag åkte ut dit, jag hade valt ett ställe jag tyckte verkade ganska avskiljt men är rätt ny i stan så jag var osäker på om det skulle vara orört eller inte.
Men det var ingen som hade varit där och pillat under de två dygnen jag höll på, vad jag kunde se i alla fall.

Min projekttråd

6 851 Inlägg
1 augusti 2008
Ser ju riktigt bra ut..hoppas det låter bra oxå.

2 665 Inlägg
1 augusti 2008
Mitt program säger 26liter sluten

eller basreflex 40liter avstämd till 30hz.
Men en portad låda kommer du få mycket mer ljudtryck. Men det blir ju större tyvärr.
Det skiljer 5db vid 30-40hz på lådtyperna. Inte så mycket trots allt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Golfare
349 Inlägg
1 augusti 2008
Riktigt jävla snyggt byggt, men det var nog det dummaste stället jag någonsin sett någon meka med bilen på! Bakom/under en rotfälla är man ALDRIG... Så, nu har du lärt dej de oxå big_smile

f.d. Robospine
208 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
epic110 skrev:
Riktigt jävla snyggt byggt, men det var nog det dummaste stället jag någonsin sett någon meka med bilen på! Bakom/under en rotfälla är man ALDRIG... Så, nu har du lärt dej de oxå big_smile

Tack, men du får gärna förklara varför man ALDRIG ska vara där.

Min projekttråd

BilstereoNörd
576 Inlägg
2 augusti 2008
Robospine skrev:
epic110 skrev:

Tack, men du får gärna förklara varför man ALDRIG ska vara där.

Ifall trädet ställer sig upp igen så ligger du "brunt" till... roll
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

f.d. Robospine
208 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Ser ju riktigt bra ut..hoppas det låter bra oxå.

Tack, ja det låter bra men som vanligt har jag lättare att finna tid för att bygga saker än att sätta mig ner och ställa in allt när det är klart. Hela systemet är egentligen bara instoppat och snabbjusterat.
Har du (eller nån annan som har koll på välljud och inte bara SPL) tips på en bra arbetsordning för att justera gain, delning, fasning, tidskomp osv..? I vilken ordning man gör allt, så grundligt som ni orkar. För enkelthetens skull med allt nyinstallerat. Framsystemet på fyra kanaler och basen på en kanal. Som det är nu har jag bara ställt det fyrakanaliga steget efter stereons utsignal och sedan justerat monosteget så det funkar hyffsat bra ihop med framsystemet. Målet är att det ska låta balanserat, inte att plåten ska skramla.
Egentligen borde jag kanske starta en ny tråd om detta om det nu blir bra svar så kanske det är lättare att hitta för andra intresserade.

Rickard-v skrev:
Mitt program säger 26liter sluten eller basreflex 40liter avstämd till 30hz.
Men en portad låda kommer du få mycket mer ljudtryck. Men det blir ju större tyvärr.
Det skiljer 5db vid 30-40hz på lådtyperna. Inte så mycket trots allt.

Ok, re själva säger 14 liter är optimalt och carbonize tipsar om att 20 liter funkar bra. Den nya lådan blev ju 20 liter så det är 20 eller mindre jag har att röra mig med.

BAE skrev:
Ifall trädet ställer sig upp igen så ligger du "brunt" till... roll
// Tommy

Ja det förstås smile

Redigering: Krebapolis
Senast redigerat av Robospine (3 augusti 2008)

Min projekttråd

f.d. Robospine
208 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
Började mäta upp avstånden till alla högtalare för tidskompen och tänkte ha subben som referens. Eftersom den är riktad bakåt mäter jag från lyssnarposition till bakluckan och sedan till själva högtalaren eller?

Min projekttråd

2 665 Inlägg
16 augusti 2008
Du menar att du mäter somljudet skulle studsa i bakluckan. det blir fel. Mät direkt till basen, under 100hz är det helt rundstrålande ljud.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

f.d. Robospine
208 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Du menar att du mäter somljudet skulle studsa i bakluckan. det blir fel. Mät direkt till basen, under 100hz är det helt rundstrålande ljud.

ok, tackar.

Min projekttråd

Sök