3785
Sök

Volvo 740 -89 B230f ingen gnista?

103 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej
har ett lite udda problem, jag får en mycket svag gnista på cylinder 1 och 4, på cylinder 2 och 3 får jag gnista med ca 20 sek mellanrum. Har testat att byta tändspole, och styrchippet på vä framskärm (tog från pappas 745 med samma motor). rotor, fördelare, kablar, och tändstift är nya. har hört att det sitter någon givare i sprängkåpan, på detta ställe har jag en stor silikonklick :S. ser ut som att tidigare ägare har fusklagat lite. kan detta ha med saken att göra?

Mvh Micke

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

103 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#2
glömde en sak. jag gjorde en felsökning med volvos diagnos dosa. den visade att inget var fel :S vet inte om den går att lita på men.

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

BASS GLAD
1 381 Inlägg
12 augusti 2008
#3
låter som de felet jag hade på min 740 sad

ta kabelhärvan som ligger mot motorn unde insprutet & tomgongsmotorn ..

dra den kaben från motorn så den är fri ..

testa gå in starta bilen igen ...



mvh p

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
12 augusti 2008
#4
skurtmeister skrev:
Hej
har ett lite udda problem, jag får en mycket svag gnista på cylinder 1 och 4, på cylinder 2 och 3 får jag gnista med ca 20 sek mellanrum. Har testat att byta tändspole, och styrchippet på vä framskärm (tog från pappas 745 med samma motor). rotor, fördelare, kablar, och tändstift är nya. har hört att det sitter någon givare i sprängkåpan, på detta ställe har jag en stor silikonklick :S. ser ut som att tidigare ägare har fusklagat lite. kan detta ha med saken att göra?

Mvh Micke

Japp, det sitter en givare i sprängkåpan som ger signal till styrsystemet att motorn går runt. Då sätter systemet igång med gnista och bränsle. Sitter med en bult med 10mm skalle. Bara lyfta upp och kolla.


243 Inlägg
12 augusti 2008
#5
du kan ha  "hallgivaren" uppe vid fördelaren med lite otur (styrsystem LH 2.2). då läser givaren av kamaxeln istället för svänghjulet. om du nu har detta ska det sitta en kontakt precis under fördelarlocket. (min turbo krånglar med detta och missar  på 2 cylindrar ganska ofta:(...)

103 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#6
nej jag har hallgivaren i sprängkåpan. (tror att det är den iaf). va ute i garaget nyss och kikade på den. fästet till den har gått av vilket förra ägaren hade lagat med en klick silikon big_smile. måste väl vara detta fel lr vad tror ni? roll

Tack för alla snabba svar!

Mvh

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

948 Inlägg
12 augusti 2008
#7
det ska gå att ohm mäta den givaren(mellan dom två stiften) men kommer tyvärr inte ihåg vad värdet ska vara på

103 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#8
ok. det ska jag kolla efter i min verkstads handbok. hur som helst vet någon om det går att byta fästet utan att behöva plocka bort v-lådan?

Mvh

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

103 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#9
någon som vet om jag behöver bort med lådan?

Mvh

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
13 augusti 2008
#10
Du kommer åt den som den är, ska inte behöva plocka bort nåt annat..


103 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
#11
har varit ute å försökt nu men kommer inte åt för kanten till växellådan tar i. måste nog bort med lådan för att få bort fästet.

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

948 Inlägg
15 augusti 2008
#12
det ska gå men är trångt.. för har bytt den på en 245:a 90:a jag hade

103 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#13
okey :S . får inte ens ner nyckeln för kanten tar i

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)


Sök