2549
Sök

topp hastighetsproblem ??? saab

12 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#1
en saab 900 2,0 t -94 på 22 000 mil, den kommer inte upp i rätt topphastighet, å jag undrar om nån kan tänkas veta vad felet kan vara ?
just nu kommer den upp i ca 190 kmh

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
20 augusti 2008
#2
Vart tappar den kraft? Laddar den som den ska?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

12 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#3
discokapten skrev:
Vart tappar den kraft? Laddar den som den ska?

han gör 160 på trean sen äre 4+5 an som inte går att botta ur
5 går bara till ca 4,5 tusen varv
aa turbon laddar som den ska precic i kansken från gult till rött på mätaren

kan den vara igen sotad ir nått ?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
20 augusti 2008
#4
Kolla vaceumslangar, tryckslangar till turbon, luftfiltret, har det gått att maxa den förut? Vad kör du för bensin?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
20 augusti 2008
#5
hmm, att ens våga åka 190 med en gammal 900 är fan dumt, jag vågar det knappt med min gammla kärrna ;D hur lång raka har du provat på?

jag tror inte att intercoolern klarar att kyla luften, därav tappar den kraft.... prova i höst/vinter istället.
Senast redigerat av kwansa (20 augusti 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

12 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#6
discokapten skrev:
Kolla vaceumslangar, tryckslangar till turbon, luftfiltret, har det gått att maxa den förut? Vad kör du för bensin?

den lilla slangen på dumpventilen är riktigt risig men den är ju där iaf, ska man satta på en ny kanske ?
vad äre för blandning man tvättar lufftfiltret i ? först i vatten sen ska man blanda olja ock nå mera va ?
nhee har bara hafft den i ca 5 veckor
98 ocktan

12 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#7
kwansa skrev:
hmm, att ens våga åka 190 med en gammal 900 är fan dumt, jag vågar det knappt med min gammla kärrna ;D hur lång raka har du provat på?

jag tror inte att intercoolern klarar att kyla luften, därav tappar den kraft.... prova i höst/vinter istället.

intercoolern måste ju vara så pass att den kan maxa när det är ca 18 grader ute ? välldigt lång typ flygfält tongue

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
20 augusti 2008
#8
Min 900 2.0t gör mätaren ut, dock med chipp i vanligt sommarväder

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
20 augusti 2008
#9
Byt alla slangar som ser risiga ut, kolla att IC´n ser fräsch ut, kolla att sitter där det ska, men skumt om den går som den ska, men inte maxar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

511 Inlägg
20 augusti 2008
#10
Har du inte gjort en tråd om precis samma sak nyligen? Eller de kanske var någon annan?

Skål för alkohol, orsaken och lösningen till alla livets problem!

12 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#11
discokapten skrev:
Byt alla slangar som ser risiga ut, kolla att IC´n ser fräsch ut, kolla att sitter där det ska, men skumt om den går som den ska, men inte maxar.

mm får testa det tongue okej gör den ca 250 då ir ? aa får man ta å skaffa ett chip:O

2 164 Inlägg
20 augusti 2008
#12
Kolla även bränslefiltret och bränslepumpen. De kan vara turbon som är sliten om man inte har gjort som de står i servise boken. Motorn kanske inte är okej och sen kolla upp avgasystemet. De kan vara mycket som gör de där.
Att chippa är ingen lösning på problemet.
Byt bränslefiltret och luft filtret och då med rätt filter och sen rätt stift och olja. Blir de bättre då så tror jag de va bränsle filtret.

MVH

F


Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 augusti 2008
#13
Det tänds inga lampor i panelen eller liknande? Tänkte om den går i någon typ av nödläge så den spärrar,
typ en fartgräns?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 augusti 2008
#14
Den är inte begränsad då ??

Tänkte eftersom den slutar acca vid ett visst varvtal i endast vissa växlar.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 augusti 2008
#15
TBOC_Razor skrev:
Den är inte begränsad då ??

Tänkte eftersom den slutar acca vid ett visst varvtal i endast vissa växlar.

Jaa, låter precis som den är fartspärrad. Antingen medvetet, eller pga något fel.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 164 Inlägg
21 augusti 2008
#16
Finns inga spärrar på dom motorerna.
De är nått som är fel!

MVH

F


DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
21 augusti 2008
#17
Låter som den tappat vridmoment??
eftersom den inte orkar på högre växlar. . .
eller om turbon börjar säga upp sig.

Inte direkt svar på din fråga,
men nåt att börja nysta i!

Fråga killarna här annars
http://www.saabturboclub.com/

Lycka till iaf/ Hurricane

- V8 - 4 ever . . .
_________________

69 Inlägg
21 augusti 2008
#18
kolla möjligt vis om du har fel på BTR (bränsletrycksregulatorn) , det är ganska möjligt att den inte får bensin som den ska, men skulle rekomendera dig att sälja bilen eller byta motor, jag hade samma problem på min 9000 2,3t den gick som fan i starten och allt, jag hade aero växellåda så 180 gick det på 3an sedan så slutade det med 170,160,140, sen palla den inte gå mer än 5tusen varv gick bara 210 i toppfart sedan 200 sedan så fick jag skuren motor pga ventilerna , tror samma kommer hända dig tyvär sad


Sök