Har lite trubblel med min relativt nyköpta Saab 9000cse 2.0 -94. Den startar utan problem, kan stå på tomgång och bete sig normalt. Sen rullar man iväg, och när man kopplar ur vid korsning eller av annan anledning och så sjunker varvtalet till under 500 vilket ofta leder till motorstopp. Försökte idag att gasa på lite själv, men det händer inte så mkt Verkar va nån typ av fördröjning.... så den hinner dö... Detta beteden uppvisar bilen fram tills den börjar bli lite varm... då funkar den.
Några tips på var man ska börja? Är inte hemma i motorrummet...men kanske finns lätta saker att kolla?!
lmm kanske dra ur kontakten och se om det går lika illa då är det den som felar. men om det går när den är varm så är det nog inte lmm men värt att kolla upp.
jag hade samma problem på min S80, den var inne på verkstan idag och dem gjorde rent spjällhuset och sen var det en liten kabel som satt lite löst, men nu går bilen som en klocka kanske har du samma problem?
Jag hade samma problem på min 9000 (87) och då var det en slang som hade hoppat ur. Eftersom jag är en sån motornörd (inte haha) så har jag inte en blekaste aning om vad den heter, men jag ska fixa en bild! Ona minute!
Den slangen hade hoppat ur, vilket resulterade i att bilen dog när jag frikopplade och även när jag släppte gasen ibland. Kan ju vara värt att kolla upp! (vet inte om det ser likadant ut i din bil, men jag har i alla fall gjort ett försök )
Bytte kammrem på min moders mondeo 01a och de va samma fel. efter 3 försök med att ta av och på kammen igen så ringde jag ford och där bemötes jag med frågan: Tagit ur batteriet?. Svar:Ja då sa han att jag skulle hålla 3000 rpm i 2 min sen tomgång 2 min och sen gick den kanon
Inte för att detta stämmer på en saab kanske men det kanske är något med elen