3350
Sök

Nybörjarfråga om Automatlåda.

1 396 Inlägg
18 augusti 2008
#21
"Hur många gorgare krävs det för att svara på en fråga?
Svar: 60 st , 1 som skriver det rätta svaret och 59  som diskuterar svaret. big_smile "

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

956 Inlägg
18 augusti 2008
#22
Sokrates skrev:
Alla automatbilar skall ha "neutral safety switch" oavsett årsmodell. Går ej genom besiktning annars.

/Tommy.

Vart tvungen att fixa den på farsans impala -63 med, inann den gick in på besiktning. Sen när besiktningsmannen skulle köra ut bilen, startade den inte, och vi trodde det var startmotorn som hängt sig.
Men det var han som hade lagt i drive innan han startade, sen när vi påpekade det så så han
- Jaha, finns det sådan sak. Visste jag inte själv, jag kör ju mest manuell.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Pessimist
82 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#23
Nu har jag köpt bilen! ÄLSKAR automatlådan. Djäklar i halvlitern vad det går undan och så mjukt... åh! Tror aldrig mer att jag kommer köra manuellt! tongue

Nej, nu ska jag vara seriös här.

Jag måste dra släp nästa vecka. Har hört att det praktiskt taget är förbjudet att dra släp i "D", utan man ska använda 1, 2, 3 till det. Så... nu undrar jag hur man växlar mellan dessa? För att växla mellan ex. D och P måste man ju hålla in bromsen, men hur gör man då på dessa växlar? Bara släppa gasen och lägga i, eller?

Tacksam för svar!
//
Martin.

blacken
22 augusti 2008
#24
scampi skrev:
Nu har jag köpt bilen! ÄLSKAR automatlådan. Djäklar i halvlitern vad det går undan och så mjukt... åh! Tror aldrig mer att jag kommer köra manuellt! tongue

Nej, nu ska jag vara seriös här.

Jag måste dra släp nästa vecka. Har hört att det praktiskt taget är förbjudet att dra släp i "D", utan man ska använda 1, 2, 3 till det. Så... nu undrar jag hur man växlar mellan dessa? För att växla mellan ex. D och P måste man ju hålla in bromsen, men hur gör man då på dessa växlar? Bara släppa gasen och lägga i, eller?

Tacksam för svar!
//
Martin.

Om du har markerat för "d" och "3" på växelväljaren, så bör du inte dra tunga släp på "d" utan lägger i "3" och kör på det läget.  Att växla mellan "d" och "3" är bara att lägga i så tillvida att du inte håller en ohemul hastighet, det står i fordonets manual vilka hastigheter som gäller vid skiftning av dom olika lägena..

Pessimist
82 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#25
blacken skrev:
Om du har markerat för "d" och "3" på växelväljaren, så bör du inte dra tunga släp på "d" utan lägger i "3" och kör på det läget.  Att växla mellan "d" och "3" är bara att lägga i så tillvida att du inte håller en ohemul hastighet, det står i fordonets manual vilka hastigheter som gäller vid skiftning av dom olika lägena..

Okey... men min bil är import och saknar bruks. Bilen i fråga är Quattron som står till vänster om denna ruta wink
Men att... det är väl bara att kolla varvräknaren när man växlar mellan 1-2-3, precis som en manuell - eller att gå efter motorljudet... men HUR växlar man mellan dem? Är det bara att släppa gasen och smälla i?

Biltokig
870 Inlägg
22 augusti 2008
#26
scampi skrev:
blacken skrev:
Om du har markerat för "d" och "3" på växelväljaren, så bör du inte dra tunga släp på "d" utan lägger i "3" och kör på det läget.  Att växla mellan "d" och "3" är bara att lägga i så tillvida att du inte håller en ohemul hastighet, det står i fordonets manual vilka hastigheter som gäller vid skiftning av dom olika lägena..

Okey... men min bil är import och saknar bruks. Bilen i fråga är Quattron som står till vänster om denna ruta wink
Men att... det är väl bara att kolla varvräknaren när man växlar mellan 1-2-3, precis som en manuell - eller att gå efter motorljudet... men HUR växlar man mellan dem? Är det bara att släppa gasen och smälla i?

bara flytta spaken... du behöver inte släppa gasen

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Pessimist
82 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#27
Mr_Gear skrev:
bara flytta spaken... du behöver inte släppa gasen

Jag trugar mig djupt för det vackra svaret.

Tack!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 augusti 2008
#28
köpte min första automat för en vecka sen.. en Ford.

Har alltid avskytt automat, men fy faan, va skönt det är!!

Drog släp då jag flyttade förra helgen.. 1000kg släp, med en 3 skinn soffor (2+3 sits) en fotölj plus massa annat svammel som vägde som faan. Var bara att lägga i D och köra.

Jag kan iaf avgöra ifall de slirar eller inte, och det gjorde det inte.
Låg i 80 knyck (går så mkt bränsle annars med ett 2.7m högt kåpasläp) inga problem.
låg ochvarvade 1600 rpm hela vägen.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

blacken
22 augusti 2008
#29
scampi skrev:
blacken skrev:
Om du har markerat för "d" och "3" på växelväljaren, så bör du inte dra tunga släp på "d" utan lägger i "3" och kör på det läget.  Att växla mellan "d" och "3" är bara att lägga i så tillvida att du inte håller en ohemul hastighet, det står i fordonets manual vilka hastigheter som gäller vid skiftning av dom olika lägena..

Okey... men min bil är import och saknar bruks. Bilen i fråga är Quattron som står till vänster om denna ruta wink
Men att... det är väl bara att kolla varvräknaren när man växlar mellan 1-2-3, precis som en manuell - eller att gå efter motorljudet... men HUR växlar man mellan dem? Är det bara att släppa gasen och smälla i?

Om du ska "växla" ner för att te:x köra om så kan du antingen behålla gasen "nere" och lägga i "3" :an eller möta upp med gasen så att bilen vare sig drar eller bromsar och skiftar till önskad växel för att sedan gasa på.  Ska du motorbromsa så släpp gasen och "växla" ner till önskad växel..

1 079 Inlägg
22 augusti 2008
#30
scampi skrev:
Nu har jag köpt bilen! ÄLSKAR automatlådan. Djäklar i halvlitern vad det går undan och så mjukt... åh! Tror aldrig mer att jag kommer köra manuellt! tongue

Nej, nu ska jag vara seriös här.

Jag måste dra släp nästa vecka. Har hört att det praktiskt taget är förbjudet att dra släp i "D", utan man ska använda 1, 2, 3 till det. Så... nu undrar jag hur man växlar mellan dessa? För att växla mellan ex. D och P måste man ju hålla in bromsen, men hur gör man då på dessa växlar? Bara släppa gasen och lägga i, eller?

Tacksam för svar!
//
Martin.

Aaa, inte behöver du stanna bilen för att växla tongue

Men frågan är hur tungt släpet är, min farsa har kört tunga båtar (totalvikt ca 1300 kg) med en Volvo automat å man behöver inte växla "manuellt". Dock när vi senast körde en mindre båt (tot vikt 900-1000kg, dock jävligt skev axel, vänster hjul var längre fram än höger hjul) med en Mercedes automat, likt där kan man köra i D men den vill inte växla upp på femman, utan håller sig på fyran. Adaptiv automat FTW! tongue

Men testa, det kan inte hända så jäkla mycket, går den fint på D kör på D, går den kasst växla "manuellt".

198 Inlägg
22 augusti 2008
#31
Läste inte allt. Sorry!
Senast redigerat av Habobo (22 augusti 2008)

1332 - Överjävlig

Gödseldräng
4 529 Inlägg
23 augusti 2008
#32
dra tung med D i är inga problem
farsan å jag körde med hästasläp och 2 hästar i kan dom väga hm 6-700kg st
inga som helst problem
dock är det ju en mercedes me wink
E270CDI chippad med ca 200hk och 550-600NM wink

snittade 0.6 hela vägen till uppsala smile


12 086 Inlägg
23 augusti 2008
#33
Losgard skrev:
När jag hade automat så brukade jag lägga i P-läget vid rödljus, då slipper du hålla ner någon pedal över huvud taget, handbroms behövs heller ej vid rödljus om du har P-läget i.


Glömde även säga att moderna bilar (läs från början av 90talet) inte startar om du inte har P eller N i. smile

Så har de varit på alla bilar jämt, det som därimot är på många nyare är att du bara kan ha P i, N duger alltså inte längre.

12 086 Inlägg
23 augusti 2008
#34
Team-Adolfsson skrev:
dra tung med D i är inga problem
farsan å jag körde med hästasläp och 2 hästar i kan dom väga hm 6-700kg st
inga som helst problem
dock är det ju en mercedes me wink
E270CDI chippad med ca 200hk och 550-600NM wink

snittade 0.6 hela vägen till uppsala smile

D är väl inga problem.. problemet är när lådan går in i lockup läge (för de som har de) då kan man bränna lådan om man drar för tungt. Och lockupen går oftast inte att undvika när man kör i driveläge.

Pessimist
82 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#35
JapMax skrev:
D är väl inga problem.. problemet är när lådan går in i lockup läge (för de som har de) då kan man bränna lådan om man drar för tungt. Och lockupen går oftast inte att undvika när man kör i driveläge.

Vad är "lockup" och hur vet man om man har det?
Finns det inte någon som kan scanna in en brux för denna bil och maila mig? wink


Sök