2658
Sök

Biltema Kompressorer, bra eller anus?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Hej, jag undrar om det är någon som har några/någon erfarenhet av biltemas kompressorer, bra som dåliga.

Den kompressor som jag undrar lite över är:
Kompressoraggregat 24 l
Transportabla kolvkompressorer med direkt-/remdriven motor och luftbehållare. Med manometer, och tryckregulator för inställning av lämpligt arbetsryck för olika verktyg. Helautomatisk drift: en tryckströmbrytare startar och stoppar kompressorn vid dess nedre respektive övre tryckgräns. Snabbkoppling typ CEJN.
Luftbehållare: 24 l
Motoreffekt: 2 hk
Genomlupen cylindervolym: 222 l/min
Fri avgiven luftmängd: 145 l/min
Max. arbetstryck: 8 bar
Cylinderantal: 1
Motordriven: Direkt
Vikt: 25 kg
El: 230 V/1-fas

Fungerar den att lackera med spraya body etc, hur länge kan det hålla trycket om man ex lackerar, måste man vänta för att kompressorn skall hänga med?

Tacksam för svar Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

534 Inlägg
22 juli 2008
Jag tror att kompressorn inte hänger med, men är inte säker.
Isf tar det ett tag innan den börjar ladda på mer tryck

I do whatever the voices in my head tell me to do!

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
22 juli 2008
det är för liten tank på den för att det ska räcka till det. om du kollar på färg sprutan så ser du att dom drar 2-300 liter minuten

16 197 Inlägg
22 juli 2008
på tok för liten om man ska lacka elle driva verktyg.. men fylla på luft i däcken å annat duger den till.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

982 Inlägg
22 juli 2008
toppensprack på min stora kompressor medans den var på lagning så ja köpte en 24 liters 1,5-2 hk på jula..driver mutterknackare,spärrskaft..ja lacka även kofångaren till bilen med denna..den räckte till..skulle nog inte våga lacka en hel bil direkt men mindre saker så är de smidigt

16 197 Inlägg
22 juli 2008
mutterknack kan funka men slipmaskiner orkar den inte me..

982 Inlägg
22 juli 2008
evilaudio skrev:

därför de finns slipklossar wink

16 197 Inlägg
22 juli 2008
Beeenny skrev:
evilaudio skrev:

därför de finns slipklossar wink

jo om man tycker de e kul å nöta för hand så..tongue

Fire And Silk
2 254 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
är denna bättre?

Luftkompressorer   
• Mobila med hjul. • Motorer 3-5,5 Hk. • Luftmängd 254 - 653 l/min. • Luftbehållare 22, 50, 150, 200 l

Lämpad för kontinuerlig drift av de flesta typer av tryckluftverktyg. 2-cylindrig, remdriven kolvkompressor. Stålfodrad lättmetallcylinder. Helautomatisk drift med motorskydd, tryckströmbrytare och manometer. Välbalanserad och tyst med effektiv kylning. Reduceringsventil med manometer för att lätt ställa in rätt tryck. Snabbkopplingar passande typ Cejn m.fl. Elkabel. Godkänd tank.  (Artnr: 200033) 

2999:-
Spara 0:- 
Ord.pris 2999:- 

a det är den för 2999 jag menade, äh va fan det är klart den är bättre den är ju dyrare right wink
Senast redigerat av -Mackan- (22 juli 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

2 Inlägg
6 augusti 2008
Jag lånar tråden lite...

Jag funderar också på att köpa en kompressor, mest för att punktblästra lite rost. Har tittade på en på  Biltema. Kanske onödigt kraftig, men det lämnar ju över 200l/minut, så jag hoppas kunna dra muttrar med den också, Biltema har passande sats. Så kan man reta grannarna när det är dags för däckbyte till hösten smile Tänkte mig också en sån här punktbläster.

Bra eller anus?

42 Inlägg
26 augusti 2008
Tjena! funkar denna å lacka me ?

Biltema
Kompressoraggregat 100 l
Transportabla kolvkompressorer med direkt-/remdriven motor och luftbehållare. Med manometer, och tryckregulator för inställning av lämpligt arbetsryck för olika verktyg. Helautomatisk drift: en tryckströmbrytare startar och stoppar kompressorn vid dess nedre respektive övre tryckgräns. Snabbkoppling typ CEJN.
Luftbehållare: 100 l
Motoreffekt: 4 hk
Genomlupen cylindervolym: 481 l/min
Fri avgiven luftmängd: 380 l/min
Max. arbetstryck: 9 bar
Cylinderantal: 2
Motordriven: Rem

2 911 Inlägg
26 augusti 2008
Funkar att lacka med, men inte professionellt eller i stor skala.

375 Inlägg
27 augusti 2008
Fungerar "tillfredställande" att lacka med.

En färgspruta har en  Luftförbrukning: på runt 140–200 l/min
ca 2 bars tryck.

Provade anv Biltemas kompressor för 969,00 kr
och deras "proffs" spruta.

Du bör dock köpa en separat tryck regulator som du sätter nära sprutan och ställer in ca 2bar. då kan du anv maximalt tryck från kompressorn.
Lackering har 3 graderingar. Utställning, halv utställning och regulär lackering.
Biltema duger för regulär.

http://www.bikeguide.se/lacker.jpg
Senast redigerat av Andreas_ace (27 augusti 2008)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
27 augusti 2008
Fan trodde först att biltema börjat sälja kompressorkit till bilar när jag läste rubriken. sad Det hade varit skojj. smile

Sök