3628
Sök

Batteri i bakluckan?

146 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Tja! Tänkte montera batteriet i skuffen på 2-2an. Och undrar lite hur jag ska gå tillväga.. Jorda det hade jag tänkt att göra i bak. (typ i reserhjulsbaljan eller dyl.) Sedan dra + kabeln ända fram till en kopplingsplint. där jag kopplar ihop den "nya" kabeln med den gamla +kablen.

Någon som har synpunkter om detta?. Hur grov kabel behöver jag? (mm2) Samt var hittar jag "kopplingsplint" eller annat användbart för att få ihop pluskablarna?

Tack på förhand!

Mvh Freppazz

Random Hero
4 047 Inlägg
4 september 2008
få +en så kort som  möjligt bara, ju gröve dest bättre, ta en 5 kvadrat, kopplingsplint finns på biltema ! big_smile

Dog food lid. Backwards

8 156 Inlägg
4 september 2008
DusanMandick skrev:
få +en så kort som  möjligt bara, ju gröve dest bättre, ta en 5 kvadrat, kopplingsplint finns på biltema ! big_smile

En batterikabel på 5 kvadrat, som dessutom ska vara lång?
Nja. Jag skulle satsa på något mycket större istället. Fast du kanske menade 50mm?
Kolla in bilstereobutikerna för kablage och liknande.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

70 Inlägg
4 september 2008
DusanMandick skrev:

nu har du väll snurrat till det lite? 5 kvadratmilimiter är förfasen vad man har till högtalare?!

Hade jag varit dig så hade jag gått till närmaste billjuds-försäljare och pratat med dem. Men runt 50 kvadrat borde räcka, beror ju helt på hur mycket ström som ska gå i kabeln. Kopplingsplintar och säkringar och allt annat som kan tänkas användas kommer du att hitta hos din försäljare.

Lycka till // kapi

Random Hero
4 047 Inlägg
4 september 2008
5cm2  mena ja tongue,

Dog food lid. Backwards

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 september 2008
50mm2 mellan batterierna, en säkring i varje ände av kabeln så nära batterierna som möjligt.
Sedan så kort 50mm2 som möjligt för jorden för resp. batteri.

Det är ett sätt man kan göra det på wink

Dock är en säkring i varje ände av kabeln vid respektive batteri LIVSVIKTIGT.
Har du bara säkring vid främre och det mot all förmodan skulle bli kortslutning över kabeln så har du ändå en kabelbrand som ett brev på posten. Det är inte steget man säkrar av då man sätter dit en säkring vid batteriet.....det är kabeln.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 688 Inlägg
5 september 2008
50mm2 funkar bra för strömmar uppe vid 300 Ampere. Vad en startmotor drar vet jag inte, men det handlar ju inte om några längre stunder man vevar på den i vilket fall som helst.
Annars finns det 100mm2, rätt tjockt, men klarar mycket högre stömmar.
Och som någon tidigare skrev, glöm inte att säkra av ordentligt! tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

146 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
Fint! Tack för alla tipps! Blir till att gå till nån ljud affär & höra mig lite för då... Men 50mm2 låter ju rimligt, med tanke på att original kanske är 25 (och det är ju kortarekabel) Så med spänngsfallet som blir mm. så skulle jag tippa på 50mm2.

Jag ska ju inte ha dubbla batterier, kanske blev lite otydligt. Så borde det inte räcka med en sladdsäkring längstbak? ..

Tack påförhand!

Mvh

10 287 Inlägg
5 september 2008
5cm2??
Det kallas för skena och sitter i ställverk.

(1cm2 = 100mm2, 5cm2 = 500mm2)

/Göran

DusanMandick skrev:
5cm2  mena ja tongue,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 503 Inlägg
5 september 2008
Sharky skrev:
5cm2??
Det kallas för skena och sitter i ställverk.

(1cm2 = 100mm2, 5cm2 = 500mm2)

/Göran

DusanMandick skrev:
5cm2  mena ja tongue,

Han vill nog vara på den säkra sidan wink Jobbigt att böka den genom torpedväggen bara! big_smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Sök