3354
Sök

Stödlager, kardan

30 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Upptäckte att det inte var hardyskivan som jag trodde, utan ett stödlager. Kanske därför det låter som att kardanen ska komma genom golvet.. roll

Blir nog att fixa fram ett nytt, men hur många långt kommer man ungefär innan kardanen ger upp totalt?
Låter det värre än vad det är?
Senast redigerat av luffan-_- (7 september 2008)

Med.lem
3 759 Inlägg
7 september 2008
Vart kommer åskan slå ner nästa gång?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

906 Inlägg
7 september 2008
Mr_EmCom skrev:

Hur många finns det som svarar som inte säger något vettigt?

=)

Med.lem
3 759 Inlägg
7 september 2008
740Fors skrev:
Mr_EmCom skrev:

Är frågan specilet vettig då, tycker du?

30 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:
740Fors skrev:
Mr_EmCom skrev:

Är frågan specilet vettig då, tycker du?

Självklart menar jag inte bokstavligt talat hur långt man kommer, utan mer om det går att köra i några mil eller om den rasar tämligen fort.

Vilket man borde förstå även om jag formulerat mig lite dåligt...
För övrigt är det ganska onödigt att kommentera utan att komma med något vettigt..

Med.lem
3 759 Inlägg
8 september 2008
Jag har kört med dåligt stödlager på en 245:a en gång.

Körde kanske 2 mil tills jag blev så jävla less på dunket, då var det alltså riktigt illa!

Så, där fick du ett svar.

1 867 Inlägg
8 september 2008
Rasar lagret och hållaren riktigt så slår kardanen fram och tillbaka, men den trillar liksom inte ur, så egentligen kan du åka hur långt som helst.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

30 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Koop skrev:
Rasar lagret och hållaren riktigt så slår kardanen fram och tillbaka, men den trillar liksom inte ur, så egentligen kan du åka hur långt som helst.

Tack för det svaret, nu kan jag lugnt gå och lägga mig och köra till jobbet imorgon utan att panikfixa fram ett nytt lager innan jag börjar. smile

Herr
285 Inlägg
8 september 2008
Råkade ut för det med min 244gl -81 för en herrans massa år sedan... ca 90 tror jag, Men hörde ett "dunk" ibland vid start och körde kanske en sommar så.. sen senare på hösten låg jag i ca 90km/h på motorvägen tills helvetet brakade loss, maken till dunkande under/bakom stolarna har jag aldrig varit med om. Dum som jag var då fortsatte jag att köra hem (ca 10km). såhär efteråt så hade det varit bättre att ta bärgan hem.
Kardan väger ju några kilo. och tänk dig centrifugen på tvättmaskin på maxvarv, och en eller ett par fjädrar av till balansvikten... det hade jag önskat att jag hade då.
Fick in bilen på verkstad, skitverkstad ska tilläggas, de fick fräsa ut ett kors, hade vridits till på något sätt, sen lyckades klantskallarna på "verkstaden" sätta kardanen fel, vilket gav vibrationer senare.
Så här efteråt. Skulle ha bytt själv i tid, men pga okunnighet så blev det värre än det hade behövt bli.

Gott råd... byt stödlager och hållare i tid, så slipper du massa huvudvärk efteråt.

Sök