2634
Sök

Så här undviker Du olyckor...

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
8 september 2008
FLindgren skrev:
Jag hatar alla som bara går rakt ut på ett övergångställe utan att se sig för.. Bara för att det är lag på att bilen måste stanna om man ska gå över betyder inte att den gör det.. vart nära många gånger när folk bara går rakt ut och knappt hinner bromsa...

Håller med. Förvisso har man väjningsplikt för dom. Men dom kan ändå titta sig för.
Har allt för många gånger varit med om folk som kliver ut två meter framför bilen
och förväntar sig att man ska kunna stanna, bara för att man egentligen ska det.

4 001 Inlägg
8 september 2008
Hexenhammer skrev:
FLindgren skrev:
Jag hatar alla som bara går rakt ut på ett övergångställe utan att se sig för.. Bara för att det är lag på att bilen måste stanna om man ska gå över betyder inte att den gör det.. vart nära många gånger när folk bara går rakt ut och knappt hinner bromsa...

Håller med. Förvisso har man väjningsplikt för dom. Men dom kan ändå titta sig för.
Har allt för många gånger varit med om folk som kliver ut två meter framför bilen
och förväntar sig att man ska kunna stanna, bara för att man egentligen ska det.

Den lagen är den sämsta som finns och tolkningen utav den är helt åt h*lvete.

Det är s.k ömsesidig väjningsplikt som skall tillämpas, det innebär att man som gående inte bara kan kliva rätt ut i vägen utan skall förvissa sig om att bilisten har sett dig och uppfattat att du tänker gå över, som gående skall man även förvissa sig om att bilisten hinner att stanna i god tid för att lämna företräde.

Så blev utslaget när en kompis körde på en som klev rätt ut...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

21 Inlägg
8 september 2008
Se till att ha fräscha däck, och undvik slitspåren när du kör om i spöregn. Egen erfarenhet.

7 100 Inlägg
8 september 2008
kasta inte bananskal på motorvägen,du kanske sätter krokben för en lastbil då!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

RM-operatör
667 Inlägg
9 september 2008
Själv har jag tröttnat på dem som kliver bara rakt ut, hinner jag så slår jag av antispinn, och sen blir det fullgas. Helt plötsligt blir dom medvetna om att det finns bilar på vägen. Och att dom då har mage att se sura ut begriper jag inte.
Hade dom sett sig för och därefter gått ut, enligt det Kolvas skrev, så hade jag varit "snäll". Men att tro att dom är i en frizon vid ett övergångställe, se nej där sket dom en röd lök.

Nattarbetare
173 Inlägg
9 september 2008
FLindgren skrev:

samma sak när man kommer i lastbilen, man har en hel del saker att tänka på när man kör lastbil i stan, som att hålla reda på så man inte drar med sig skyltar och dyligt men folk knatar rakt ut i vägen ändå i hopp om att man ska hinna stanna, är man då tungt lastad så tar det ju en stund att få stopp.

Att styla en volvo är som att sminka en gris

Dunken
9 september 2008
Betrakta alla andra i trafiken som älgar .
//Dunken

Diktator
968 Inlägg
9 september 2008
gående i all ära, men cyklister som inte har någon lag stöd angående att dom ska komma först är väl värre, coh orsakar större skador på bilen, och dessutom får alltid cyklisten rätt

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 september 2008
Håller med, cyklister är värre. De cyklar för att de inte fick körkort (resonerar jag), vilket verkligen visar sig i Göteborg iaf...kör som fyllon

Diktator
968 Inlägg
9 september 2008
senast förra veckan så cyklade en cyklist ut bakom mig när jag hade tvättat kärran, i en t-korsning, så kom en bil som inte såg cyklisten bakom min bil och så baaam! slutade med att hon erkände att det va hennes fel så satte hon sig på cykeln och cykla vidare.

det är många små barn som cyklar också, dom har ju inte alltid blivit lärda att cykla på korrekt sätt, utan dom kör som dom själva känner fört, och väjningsplikts skyltarna som sitter vid en del övergångsställen (dom som är riktade åt cyklister) vet dom inte heller vad dom betyder... skulle aldrig släppa iväg min unge på cykel utan att veta hur man uppför sig på vägen, och vad som betyder vad och hur man ska agera i visa situationer, när man får peka finger och när man inte får och när man ska hytta med näven åt folk och sånt

1 963 Inlägg
9 september 2008
Jag har kört en hel del i göteborg. och där borde fanimej cyklisterna bannas från vägarna är så sjukt trött på att dom cyklar rakt fram utan att se sig för.. är dom robotar?!

Men are not born - Men are made

Sök