2611
Sök

Area kablar, ny stereo, slutsteg.

16 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Hej, jag har en Volvo 745 års modell 90 med original högtalare.

Jag har en baslåda som jag fick av en kompis, så hade tänkte köpa mig en ny stereo och ett par högtalare.

Baslåda: Slutsteg:
Jensen xa2125
500 watt
2/1 channel
2 ohm

med en MDS fanatic högtalare, mer vet jag inte om högtalaren.

Stereo: Pioneer DEH-P6000UB 4x50 watt

Högtalare: MDS Fanatic FF520 5,25" 2-vägs koaxial
Uppmätt maxeffekt:     160WMAX
Effekt RMS:       80WRMS
Impedans:     4 ohm

Nu kommer det till min riktiga fråga om vad jag skall ha för kabel area på strömkablarna.
Jag har läst en del på http://www.bilstereoipraktiken.se/ men inte riktigt säker på om jag fattar allt rätt.

Jag har tänkt flytta bak volvos orginal högtalare som sitter fram och sätta dom nya där.
Det blir alltså 4 högtalare. skall jag sedan räkna så här?

4x50=200w
200w x 2=400w (x2 på grund av 50% verkningsgrad)

alltså Ptot=400W

400/13=30,8 A

Jag vet inte riktigt hur lång kabel från batteriet till stereon jag behöver, för kunde inte riktigt hitta vart den gick när jag kollade lite snabbt idag men vi kan säga 2,1-3 m som ger oss 8ga som blir 2-13 mm²?

Om vi nu går till slutsteget.
Som ju ligger det ju på 500 W och skall ju bara ha bashögtalaren kopplad dit så antar jag bryggkopplar den, blir det då 500 W?

Sedan 500Wx2=1000 W för verkningsgraden.
1000/13=76 A

eller skall jag bara ta 500 w?
isåfall 500/13=38 A

Kabeln behöver vara ungefär 5 m

76 A blir det 2ga som blir 27-36 mm²
38 A blir det 4ga som blir 21-27 mm².

Är jag helt fel ute här? skulle verkligen behöva hjälp med detta? Har ni några rekommendationer på andra högtalare än MDS Fanatic FF520 får ni gärna säga till. Sedan tänkte jag på vilken area jag borde ha på högtalarkablarna från stereon till MDS Fanatic FF520?

Tack på förhand Johan
Senast redigerat av Bryngel89 (11 september 2008)

347 Inlägg
11 september 2008
ga?

Hade nog dragit 21mm² kabel från batteriet till steget inte för att du behöver så grov egentligen men skulle du vilja uppgradera ditt ljud så har du en kabel som duger då också om det inte skulle bli en allt för stor uppgradering.

16 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Enchzzz skrev:
ga?

Hade nog dragit 21mm² kabel från batteriet till steget inte för att du behöver så grov egentligen men skulle du vilja uppgradera ditt ljud så har du en kabel som duger då också om det inte skulle bli en allt för stor uppgradering.

Ga=gauge

Har du kolla om jag är ute cyklar när jag håller på med mina uträkningar?
tänkte på kabel till stereon också?

347 Inlägg
11 september 2008
Bryngel89 skrev:
Enchzzz skrev:
ga?

Ga=gauge

Har du kolla om jag är ute cyklar när jag håller på med mina uträkningar?
tänkte på kabel till stereon också?

Okej.  Fatta ingenting av dina uträkningar först men gick in på länken och kikade lite så nu förstår jag. smile
Men till stereon behöver du inte så grov kabel nå men är ju aldrig fel med grov kabel men behöver ju inte överdrivas så räcker nog gott och väl men en 1,5-2,5mm² kabel till stereon. Såg att steget låg på 2x125 wrms vid 4 ohm och räknade ut att det skulle dra ungefär 19A då så skulle nog räcka med en 8mm² kabel då men själv så hade jag dragit en grövre kabel ifall att jag skulle uppgradera ljudet som jag skrev i förra inlägget.

/ Jens
Senast redigerat av Enchzzz (11 september 2008)

21 761 Inlägg
11 september 2008
Bryngel89 skrev:
Stereo: Pioneer DEH-P6000UB 4x50 watt

4x50=200w
200w x 2=400w (x2 på grund av 50% verkningsgrad)

alltså Ptot=400W

400/13=30,8 A

4x50W är stereons maxeffekt, den kontinuerliga effekten brukar oftast vara högst runt 4x20-22W. Sedan är uteffekten angivet vid 14,4V. Då blir det ca 200WRMS (med 50% verkningsgrad inräknat) att räkna på, alltså ca 14A. En 4mm2 kabel räcker ifall den är uppåt 3m lång, vill du ha grövre så är det naturligtvis ingen nackdel. smile

Bryngel89 skrev:
Som ju ligger det ju på 500 W och skall ju bara ha bashögtalaren kopplad dit så antar jag bryggkopplar den, blir det då 500 W?

Det beror på om 500W är stegets RMS-effekt eller maxeffekt.

Bryngel89 skrev:
Sedan tänkte jag på vilken area jag borde ha på högtalarkablarna från stereon till MDS Fanatic FF520?

1,5-2,5mm2 räcker för den effekten, väljer du 2,5mm2 så har du även tillräckligt om du senare driver dem med ett steg.

16 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
Bryngel89 skrev:

Det beror på om 500W är stegets RMS-effekt eller maxeffekt.

Hitta lite mer info om steget:

Jensen amplifiers sport a redesigned look, but these impressive performers are still as affordable as ever!

The XA Series XA2125 amplifier pumps out a potent 125 watts RMS per channel, with an ultra-quick MOSFET power supply for cool-running, reliable performance. Top-mounted controls give you quick access to the high- and low-pass variable crossovers that let you adjust the exact frequencies you send to your speakers. Dial in the variable bass boost (0-12 dB at 45 Hz) for some bump in your thump.

Details:
stereo, bridged mono or Tri-way output
125 watts RMS x 2 at 4 ohms
175 watts x 2 at 2 ohms
350 watts x 1 in bridged mode
requires 8-gauge power and ground leads — wiring and hardware not included with amplifier
MOSFET power supply
speaker-level inputs
selectable 40-400 Hz variable high- and low-pass crossovers, 12 dB/octave
0-12 dB variable bass boost at 45 Hz
preamp outputs
4-way protection circuitry
illuminated Jensen logo
11-3/16"W x 2-15/16

Står ju 350 w om man bryggkopplar. Sedan står det ju redan vad man behöver för kabel, 8 ga som är 8-13 mm2. så 8 mm2 räcker ju som Enchzzz sa. Tror det blir en 10 mm2 för en sådan kan jag fixa gratis så det borde ju bli bra? smile

21 761 Inlägg
12 september 2008
Om vi utgår ifrån den högsta RMS-effekten vid bryggkoppling så blir det alltså 350W, eftersom uteffekten på slutsteg ofta anges vid 14,4V så räknar jag på det. Strömförbrukningen kan då uppgå till runt 45A om verkningsgraden är 55%, vilket nog kan anses som en hyffsat vanlig verkningsgrad hos många klass AB-steg.

5m lång 10mm2 kabel får ca 0,38V teoretiskt spänningsfall vid 45A och det fungerar iof, men om du tänker ha ett större steg i framtiden så får du byta ut kabeln. 10mm2 kabel får ha upp till 50A säkring, då fungerar det ur den synpunkten också.

Jag personligen skulle sätta en grövre kabel för att gardera mig för eventuella uppgraderingar av stereosystemet i framtiden, men det är ju du som bestämmer. smile
Om du ändå kan få tag på 10mm2 kabel gratis så låter det lockande förstås.

16 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Fick tag på en 16 mm2 kabel gratis så det räcker ju och blir över. "RK jord kabel" tongue men den var gratis så klagar inte tongue
Vill tacka alla för all hjälp, nu är det bara handla grejerna och förhoppningsvis så blir att bra. smile

Sök