3747
Sök

vet nån varför det tömmer batteriet på min mercedes benz 190 2.5 16v ibland?? :/

8 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#1
ja köpte bilen i våras och efter ca en månad så började bilen tydligen läcka ström av nån konstig anledning!?? Jag prövade med att ta loss batteriets plus kabel och mätte mellan den och minus polen på batteriet samtidigt plockade jag bort säkringar en efter en för att se om strömmen ändrades, men utan reslultat!!! en dag märkte ja att ett relä blev varmt redan av att jag haft i gång bilen ca 1 min. så ja bytte ut reläet och tänkte att jag hittat felet, men nejj! idag hände samma sak igen, bilen var totalt utan ström i batteriet. de värsta är att eftersom bilen har ett larm, skyddar larmet automatiskt bilen genom att låsa den och liknande när det känner av ett spänningsfall, så man måste ha en batteriladdare på för att få  larmet bortkviterat, ett stort problem är också att det inte altid händer, endast enstaka gånger då och då, precis när man behöver bilen. min bror prövade idag att ladda batteriet utan att ha pluskabeln inkopplad då laddade laddaren med ca 2 A, men när han kopplade till kabeln laddade den med 5 A en väldigt stor skillnad, alltså bilen tar rejäl tjuvström!!! om nån har haft nåt liknande problem så berätta vad ni gjorde för att få bukt med det!


21 761 Inlägg
16 september 2008
#2
Tor-Ulf skrev:
Jag prövade med att ta loss batteriets plus kabel och mätte mellan den och minus polen på batteriet samtidigt plockade jag bort säkringar en efter en för att se om strömmen ändrades, men utan reslultat!!! !

Menar du inte att du mätte mellan pluskabeln och pluspolen kanske?
Hur mycket ström visade mätaren?

741 Inlägg
17 september 2008
#3
Drönirettab skrev:
Tor-Ulf skrev:
Jag prövade med att ta loss batteriets plus kabel och mätte mellan den och minus polen på batteriet samtidigt plockade jag bort säkringar en efter en för att se om strömmen ändrades, men utan reslultat!!! !

Menar du inte att du mätte mellan pluskabeln och pluspolen kanske?
Hur mycket ström visade mätaren?

Det är spänningen man mäter parallelt och inte strömmen!

8 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#4
joo, de va så ja mätte, annars skulle de ju varit kortslutning! big_smile ca 1,24 - 1, 26 A va strömmen ungefär!


21 761 Inlägg
18 september 2008
#5
Okej. Ja, det är ju för mycket ström för att vara "normalt", helt klart.

Mitt enda tips är att kolla upp kablarna till det relä som blir varmt, det kan ju vara någon av kablarna som ligger och kortsluter litegrann någonstans.

Vet du vad det relät är till för?

8 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Okej. Ja, det är ju för mycket ström för att vara "normalt", helt klart.

Mitt enda tips är att kolla upp kablarna till det relä som blir varmt, det kan ju vara någon av kablarna som ligger och kortsluter litegrann någonstans.

Vet du vad det relät är till för?

Ok, ska kolla det, nejj ja vet inte vad reläet har för uppgift..men ja borde kanske ta reda på vart det hör! :p


21 761 Inlägg
18 september 2008
#7
Du kan även prova att ta bort relät och se om det slutar att dra tjuvström.

8 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Du kan även prova att ta bort relät och se om det slutar att dra tjuvström.

bra ide! smile


10 287 Inlägg
19 september 2008
#9
Dubbelpost.

Se: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=102380

Tråd låst

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök