3865
Sök

Typiska SAAB problem (pris?)

SAAB-åkare
26 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
Ja då har bilen rullat 13000 mil o nu e de ju dax för dom klassiska problemen... tänkte åtgärda innan den säljs, men tänkte höra om ni har nå prisuppgifter o tips?! Ska självklart även ringa o kolla men tänkte höra med er först.

Först o främst e de AC:n, ena tryckröret har de skavts hål på och eftersom dom sitter ihop måste dom bytas båda två. Är de något man fixar o byta själv o vad kostar rören?? Eller andra bra ideer? Fler som råkat ut för de här? Fick ni nån respons från saab ang de?

Sen är de displayen till radion som mer eller mindre lagt av, olika från dag till dag. Hört nå om nån strykjärnsmetod men den tror jag inte riktigt på?! Pris för o byta? Fixar man även de själv?

Tredje o sista problemet (peppar peppar) är antennen. Motorn går som den ska men den får inte med sig antennen in, den stannar ute på hälften ungefär, om den ens rör sig. Bråkar man med den o "hjälper" till o trycker lätt på antennen så brukar den åka ner men då blir de ett himla liv när den åker upp sen. Försökt o smörja o ska göra ett nytt försök närmaste dagarna igen. Tips? Pris på ny antenn??

Känner sig lite dum blondin nu då säkert mkt av de här "borde jag veta" men de får ni ta smile Hjälp mig den som kan smile

1 196 Inlägg
18 september 2008
Ang SID displayen så fungerar strykjärnsmetoden klockrent, finns instruktioner på nätet för hur man går till väga.

Ny antenn, köp en på biltema, de har automatiska teleskopantenner för vettiga pengar. Annars kan du prova att smörja upp din befintliga antenn med låsspray eller liknande.

741 Inlägg
18 september 2008
Som sagt strykjärnsmetoden funkar utmärkt på SID displayen! finns tillochmed guider hur man gör på Saabturboclub.com har jag för mig!

Ang röret till Acn, vad har röret legat och skavt emot då? visst kan du byta röret själv men inte mer!

Sedan ska systemet fyllas och det kan du inte göra själv om du inte har R134a i garaget med tillhörande anslutningar till just bilarnas kopplingar! Manometerställ och en våg som mäter i Gram..
Senast redigerat av Joo (18 september 2008)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 september 2008
AC:n får du nog ta in till en riktig firma men både SIDen och antennen kan du fixa själv.

Kollar du i mitt galleri så finns det både bilder och instruktioner på hur man "stryker" SIDen.

Antennen kan du ju helt enkelt bara prova att ta bort och rengöra den ordentligt, med lite tur funkar den sen.

EDIT: "Guiden" till att laga SIDen är för en Saab 9-5 SID men det är istortsett precis likadant på 9-3.
Senast redigerat av TBOC_Razor (18 september 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

SAAB-åkare
26 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
Tack för svar!

Jo vet jag inte kan göra resten själv men har en gubbe som fixar resten åt mig om jag lyckas byte rören själv.

Ok, kanske ska testa med strykjärn då?! Ska ta o kolla lite bilder o "instruktioner"

Sök