3606
Sök

Extraktorgrenrör!!

70 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
Hej

Om man monterar extraktor gren kommer bilprovning godkänna det? Eller får man ombesiktning?
Senast redigerat av s13mannen (21 januari 2009)

16 197 Inlägg
21 september 2008
om bilen inte e helbilsgodkänd så säger dom inget om de..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
21 september 2008
s13mannen skrev:
Hej

Om man monterar extraktor gren kommer bilprovning godkänna det? Eller måste man regga om bilen?

om det gäller din bil så är det inga problem

70 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
jaså så det är inga problem att slänga dit d!? Fick nedslag på FMIC för några veckor sen, nästa år blir det extraktorgrenrör med. Hoppas de säger inget. Det blir j*vla massa jobb om man återsåller till org igen.

654 Inlägg
21 september 2008
Egentligen så är väl både grenrör och fmic inte ett tillbehör som din motor har avgascertefierats med som ny.
Men att många av dagens besiktnings tekniker ser en del mellan fingrarna är väl bara en positiv sak om man ska se til oss bil folk.
Men generellt så bör inte fmic/genrör vara några problem om det är ordentligt monterat etc.

263 Inlägg
21 september 2008
vad sa dem angående fmic?

Bjuuuu han!!

BMW fantast
1 172 Inlägg
21 september 2008
s13mannen skrev:
jaså så det är inga problem att slänga dit d!? Fick nedslag på FMIC för några veckor sen, nästa år blir det extraktorgrenrör med. Hoppas de säger inget. Det blir j*vla massa jobb om man återsåller till org igen.

vill med veta vad dom sa om fmic. har aldrig hört någon åka för en sån sak mer.. akn ju inte räkna det som trimmning/effektökning bara att montera en sån.. så dom kan väl inte abra nega en sån? gick igenom på min förra 200sx s14 och alla andras här i sverige:D

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

70 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Gick inte genom förra året heller pga fmic. Fick montera tillbaks org och besikta om bilen. I år råkade jag ut på samma grej igen! Jag besiktade min bil första gången och det gick bra med fmic och fick anmärkning på rostiga bromsrör fram och fastsättning av fram bromsslangar samt position ljus lös fel färg. Då har jag åtgärdat alla fel och körde tillbaks på en annan station och skulle besikta om bilen. Då sa de..du hur kunde du få godkänd på den där intercooler från första besiktningen? Samt fick jag ännu mer anmärkingar på bil! De slog ner på alltså på fmic, nismo dekalen på vindrutan och blinkers bak blinker rött. De 3 felen fick inte jag på första besiktning. Det blir alltså tredje gång för ombesikt..

Så det nu jag måste göra, antingen får jag återställa till original igen eller regga om bilen men då måste ja ha intyg från nissan att jag få ha fmic som " Original " jag håller på med intyget. Hoppas verkligen ja få och slipper problemet i framtiden också!

BMW fantast
1 172 Inlägg
22 september 2008
s13mannen skrev:
Gick inte genom förra året heller pga fmic. Fick montera tillbaks org och besikta om bilen. I år råkade jag ut på samma grej igen! Jag besiktade min bil första gången och det gick bra med fmic och fick anmärkning på rostiga bromsrör fram och fastsättning av fram bromsslangar samt position ljus lös fel färg. Då har jag åtgärdat alla fel och körde tillbaks på en annan station och skulle besikta om bilen. Då sa de..du hur kunde du få godkänd på den där intercooler från första besiktningen? Samt fick jag ännu mer anmärkingar på bil! De slog ner på alltså på fmic, nismo dekalen på vindrutan och blinkers bak blinker rött. De 3 felen fick inte jag på första besiktning. Det blir alltså tredje gång för ombesikt..

Så det nu jag måste göra, antingen får jag återställa till original igen eller regga om bilen men då måste ja ha intyg från nissan att jag få ha fmic som " Original " jag håller på med intyget. Hoppas verkligen ja få och slipper problemet i framtiden också!

godkände dom fmic på första besikningen så kan dom inte dömma ut den på ombesiktningen. då ska dom bara kolla så felen från första e åtgärdade. hade bett dom hoppa och skita då, och sagt att det gick igenom på första så det kan ni inte klaga på nu...

min gick igenom utan problem med både extraktor och stor fmic, coh för hög ljudnivå. dom sa bara att om dom anmärker ljudnivån så vet dom att jag hade kört hem och tryckt i db-dämpningen i japsdämparen och kört tillbaka bara så dom tyckte inte det var lönt...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
22 september 2008
dom kan visst ge nya 2or på ombes, åk in med en standard bil å besikta utan halvljus lr nått så du får en 2a å sen åker du tillbaka å ska släcka den med ett trasigt avgassystem så klagar dom.. min klaga dom till och med på intercoolern i fast ja inte har turbo.. hade bara en ic monterad i hela fronten..

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

SKÅNING
1 215 Inlägg
22 september 2008
Karlsson_1988 skrev:
dom kan visst ge nya 2or på ombes, åk in med en standard bil å besikta utan halvljus lr nått så du får en 2a å sen åker du tillbaka å ska släcka den med ett trasigt avgassystem så klagar dom.. min klaga dom till och med på intercoolern i fast ja inte har turbo.. hade bara en ic monterad i hela fronten..

Precis och exakt de kan även göra en helt ny kontrollbesiktning om dom vill så är det tyvär bara att acceptera

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

12 086 Inlägg
23 september 2008
Grejen är den att vad jag förstår har dom ingen rätt att slå ner på en eftermarknadsintercooler på en så pass gammal bil. Att de sitter en intercooler där orginal gör ju saken än mer förbryllande.

Vetifan hur man gör i sånna lägen? tongue Överklagar?
Rätt tror jag inte dom har iaf.

Förövrigt måste de ju va en jävla *** till besiktningskontrollant som gör nedslag på en sån sak!

Sök