2365
Sök

Är detta slutsteg bra? och vad menas med det fin stilta?

7 Inlägg
28 april 2006
Trådstartare
XSOUND SHARK B767 - 1600W 4ch
Kraftigt 4 kanals MOSFET förstärkare i stilren design.

Specifikationer:
-ydelse: 4 x 400W eller 2 x 800W maximum output

RMS 4 x 100W @ 4Ohm
            RMS 4 x 180W @ 2Ohm
            Frekvensomr: 10-40KHz
            2/3/4 kanals
            Möjlighet till bryggkoppling

aldså det står ju att det ligger på 1600 watt, men det här med RMS fattar jag inte? Betyder det "Root Mean Square" btw ?
nå ja, det jag undrar över är kommer detta slutsteg endast kunna ge ut 4*100w med 4 ohms högtalare och 4*180w med 2 ohms högtalare? Det värkar ju lite klent och skummt när dom skyltar med att det ska kunna ge 4*400w / 2*800 watt?

Nån som vet något om detta slut steg, Märket är: "Xsound", är det liksom bra grejor, låter lite budget enligt mig, men jag vet inte alls... steget kostar iaf bara 1200kr så jag funderar på att köpa det, men jag vill ju att det ska ge 4*400/2*800 inte mindre liksom...
Tack på förhand // Pelle

1 741 Inlägg
28 april 2006
rms är värdet den kan ge ut kontenueligt. är oftast maxefekten som slutsteget bara kan ge pulsvis av som dom visar upp som reklam och oftast är rms ca 50% av det värdet.  och ja det kan bara ge 4x100 w (om du har 4ohms högtalare)hela tiden men du kan ju brygga det så att det blir 2x200 (om du har 4ohms högtalare) eller nåt liknande.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

21 761 Inlägg
28 april 2006
Det stämmer att RMS betyder "Root Mean Square" men jag tror att tillverkarna tolkar och anger RMS på olika sätt. Som jag tycker mig se så verkar de flesta tillverkarna ange RMS effekt vid mindre än 1% distorsion. I princip betyder det att man ska kunna spela dessa RMS watt under en längre tid utan att det distar hörbart. Så har jag tolkat det hela iaf, är ute på väldigt hal is nu.

Xsound vet jag inget om men om man ska ha ett steg som klarar av att spela tex 4x400W utan att överbelastas och med låg distorsion så kostar det en del, så är det bara. Om det kostar 1000:- så är det fantasiWatt helt enkelt.

7 Inlägg
28 april 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det stämmer att RMS betyder "Root Mean Square" men jag tror att tillverkarna tolkar och anger RMS på olika sätt. Som jag tycker mig se så verkar de flesta tillverkarna ange RMS effekt vid mindre än 1% distorsion. I princip betyder det att man ska kunna spela dessa RMS watt under en längre tid utan att det distar hörbart. Så har jag tolkat det hela iaf, är ute på väldigt hal is nu.

Xsound vet jag inget om men om man ska ha ett steg som klarar av att spela tex 4x400W utan att överbelastas och med låg distorsion så kostar det en del, så är det bara. Om det kostar 1000:- så är det fantasiWatt helt enkelt.

Jag tycker att så som du tror att tilverkarna anger RMS värkar rimmligt, det är mycket möjligt att det är så dom räknar, (undra vad det blir för max rms med 8 ohmare :S)

Detta steg är ju prissänkt med 1000kr har aldså kostat 2200kr så vafan det borde ju vara bra... tror nog att jag köper det iaf, gäller ju att passa på.

1 631 Inlägg
28 april 2006
Puke skrev:
Detta steg är ju prissänkt med 1000kr har aldså kostat 2200kr så vafan det borde ju vara bra... tror nog att jag köper det iaf, gäller ju att passa på.

Du får vad du betalar för. Tror inte det säljs speciellt många sådana steg till ordinarie priser. För 1200 får du ett skit-steg så enkelt är det.

Vad ska du driva med det? Inte basar väl?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

7 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Puke skrev:

Du får vad du betalar för. Tror inte det säljs speciellt många sådana steg till ordinarie priser. För 1200 får du ett skit-steg så enkelt är det.

Vad ska du driva med det? Inte basar väl?

antagligen så kommer det att driva basar och 6*9or...

Team Tondöv
649 Inlägg
29 april 2006
Det där är bara överspecat skräp!
Tyvärr är det alltför många som faller för alla dessa fantasisiffror om superduperultraturbo16V-watt..

7 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
jag har funderat lite...
man kanske kan ha det och driva 4 st 5,25 tummare som man sätter på rad i hat hylla, fan jag behöver ju inte ha 6*9or i hatt hyllan eftersom jag behöver ju igentligen inte mer bas en vad jag får från ba lådan, och sen så skaffar man ett mono steg till bas lådan, och så får fram dörrarna gå på vanliga stereon...

vad tror folk om detta?

391 Inlägg
29 april 2006
köp inte det steget,  kola bara på blocket hu mycket steg på över "1000W" som säljs för småpengar, det är inget att driva basar på iaf,

tog fram några beg steg för som begärs  omkring  1000:-

Alpine: 900kr -   http://www.blocket.se/vi/7587928.htm?ca=4_s
Alpine: 500kr -  http://www.blocket.se/vi/7699878.htm?ca=4_s
Jbl Gto  1495kr - http://www.blocket.se/vi/7754982.htm?ca=4_s
Pioneer 1500kr - http://www.blocket.se/vi/7813481.htm?ca=4_s
alla dessa kommer poppa bättre än det du kollat på,
och tror de flesta som kan något om billjud håller med.

/ Andreas

1 631 Inlägg
30 april 2006
Puke skrev:
jag har funderat lite...
man kanske kan ha det och driva 4 st 5,25 tummare som man sätter på rad i hat hylla, fan jag behöver ju inte ha 6*9or i hatt hyllan eftersom jag behöver ju igentligen inte mer bas en vad jag får från ba lådan, och sen så skaffar man ett mono steg till bas lådan, och så får fram dörrarna gå på vanliga stereon...

vad tror folk om detta?

Nej, det är fel väg att gå. Slutsteg ska du ha till framsystem och basar, inte baksystem. Satsa på EN bra fyrkanalare istället. Två kanaler till framsystemet, de andra två bryggar du till basen. Köp EN bas, med enkel 4 Ohms talspole.

Eventuella högtalare bak driver du med stereon.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök