2658
Sök

Problem min 740 :(

37 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
Hejsan jag har en volvo 740 90:a och har ett ganska stor problem... jag tror det är nått med bränsletillförseln???.. Bilen börjar bara blöddra ibland när jag kör och ibland går den normalt... Igår tankade jag 50 kr och kom typ 1 mil:( det känns typ som bilen drar typ 4 liter milen:( .... Snälla hjälp mig är mkt tacksam för ett svar eller förslag till vad man kan göra!!!!!

Mvh Erik

hmmmm
1 094 Inlägg
25 april 2006
min var så, jag bytte bränslerelät så funkade bilen bra sen smile

Colaberoende
1 219 Inlägg
25 april 2006
Det brukar vara en lödning om det är bränslerelät. Tror det sitter under ratten.. Försöka att starta bilen och knacka på det och se om bilen dör eller går bättre.

Du kan ju prova att laga det andra isåfall.. (Har lagat 4-5 stycken till 240 - alla hade dåliga lödningar)

/Ena

558 Inlägg
25 april 2006
Relät sitter bakom askkoppen i mitten. Du blir tvungen att plocka ur den och hyllan över om du inte har väldigt små händer.

Sen kan det vara förpumpen i tanken som är taskig. Då när man får lite soppa i tanken så dör bilen.

10 287 Inlägg
25 april 2006
Han har knappast glapp i soppapumpsreläet. Då dör bilen.

Rådet är att läsa ut felkoder samt att göra en komplett service inklusive nytt soppafilter, fördelare/rotor, tändstift...rubbet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

37 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Han har knappast glapp i soppapumpsreläet. Då dör bilen.

Rådet är att läsa ut felkoder samt att göra en komplett service inklusive nytt soppafilter, fördelare/rotor, tändstift...rubbet.

/Göran

Tack för era förslag
MVH Erik

37 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
Ena skrev:
Det brukar vara en lödning om det är bränslerelät. Tror det sitter under ratten.. Försöka att starta bilen och knacka på det och se om bilen dör eller går bättre.

Du kan ju prova att laga det andra isåfall.. (Har lagat 4-5 stycken till 240 - alla hade dåliga lödningar)

/Ena

Ok hur ser kabeln ut?? vad är det för färg???
mvh erik

593 Inlägg
25 april 2006
kolla felkoder,, samt ja kan stark rekomendera dig att kontrollmäta lambdasonden... hade exakt likadant fel på kompisens bil, och ja kontrollmätte och den pendlade inte,,, ska pendla mellan ca 0,2-0,8v  om den fungerar)

bytte sond sedan gick den kanon och tog endast 0,9 igen,, hör av dig om du behöver hjälp hur du ska gå tillväga att mäta om du inte kan de förstås???

lycka till/GLT_mannen

3 Inlägg
25 april 2006
Kolla rören som går ut från tanken. Dom rostar upp. Behöver inte läcka men den kan dra sjuvluft

Håppas du hittar felet.

MVH/Mummel

37 Inlägg
26 april 2006
Trådstartare
Ena skrev:

/Ena

vad har kabeln för färg som sitter under ratten då=????

mvh erik

37 Inlägg
26 april 2006
Trådstartare
epapower skrev:
kolla felkoder,, samt ja kan stark rekomendera dig att kontrollmäta lambdasonden... hade exakt likadant fel på kompisens bil, och ja kontrollmätte och den pendlade inte,,, ska pendla mellan ca 0,2-0,8v  om den fungerar)

bytte sond sedan gick den kanon och tog endast 0,9 igen,, hör av dig om du behöver hjälp hur du ska gå tillväga att mäta om du inte kan de förstås???

lycka till/GLT_mannen

okej jag ska testa det men då måste jag nog ha din hjälp:P hur jag skall gå till väga:)
MVH Erik

10 287 Inlägg
26 april 2006
Det är knappast reläet. Och det sitter inte under ratten utan i elcentralen under stereon.

/Göran

Little_MagZ skrev:
Ena skrev:

/Ena

Ok hur ser kabeln ut?? vad är det för färg???
mvh erik

(Groucho Marx).

593 Inlägg
26 april 2006
Tjaaa...
när du ska kontrollmäta lambdasonden så letar du reda på en grön kabel (brukar det vara) med gummi över kontakterna, brukar sitta på vänstersidan under balken där tändspolen är skruvad i motorutrymmet, bara att dra lite försiktigt i kablarna så brukar den komma fram,,skulle du inte hitta kablarna får du då följa upp kablarna ända från lambdasonden under bilen och upp till själva delningen, de är ett gummi över "kontaktskraven", det ska du dra av lite försiktigt, då blottas det en kabelskohanne och hona som sitter ihop,,.

NU ska du ta fram en multinmeter,, lägg multins svarta "klämma" på batteriets minuspol och multiuns röda "klämma" på kabeskorna som blottats under gummit..(dra ej isär dom o smörj inte in dom med fett/olja e.d)

nu när bilen är skapligt varm o katalysatorn kommit upp i temp så ska spännigen då pendla mellan 0,2 -0,8 V.. gör den det lr står spänningen stilla???

återkom med svar..

mvh GLT_mannen

106 Inlägg
28 april 2006
Förpumpen? Soppa filtret?

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!

62 Inlägg
28 april 2006
kan vara mkt.

10 287 Inlägg
28 april 2006
Ja det är ju det. Erik får nog ursäkta men det är mäkta svårt att gissa på distans.

Steg ett brukar dock alltid vara att göra en ordentlig service.

/Göran

swe_volvo skrev:
kan vara mkt.

(Groucho Marx).

67 Inlägg
29 april 2006
sälj den som reservdelsbil... köp en riktig bil istället.. wink

62 Inlägg
30 april 2006
Sharky skrev:
Ja det är ju det. Erik får nog ursäkta men det är mäkta svårt att gissa på distans.

Steg ett brukar dock alltid vara att göra en ordentlig service.

/Göran

swe_volvo skrev:
kan vara mkt.

precis man ska alltid tänka noga och smart med det ska ni få ett exempel.

om bilen inte startar och du står där som ett frågetecken ?
jaha va kan de va nu.

Då kollar man direkt kommer det soppa? hur ser stiften ut ? med mera och det är nog det göran också vill komma fram till tror jag wink

Sök