3459
Sök

Datorproblem: strul med word

fotointresserad
2 307 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
Lite småpanik nu. Skulle skicka in mitt cv och ett personligt brev till ett företag angående sommarvikariat men när jag öppnar mina worddokument där jag har dom så kan jag inte komma åt att göra någonting i dokumentet då det står att markeringen är låst. Hur låser man upp detta? Har försökt kolla om den var skrivskyddad vilket jag inte tror den var och jag är enda användaren på min bärbara så kan ju inte vara att nån annan användare har varit inne i dokumentet eller är inne i det heller.. nån som har någon aning? gärna snabba svar då ansökan ska vara inne idag..

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
29 februari 2008
Högerklicka på dokumentet, välj "Öppna med" och välj sedan "Anteckningar". Där får du upp dokumentet i oformaterad version men du slipper skriva om allt iaf. Kopiera denna text och skapa ett återigen ett nytt word-dokument, lägg in texten där och spara. smile

MVH David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

study
772 Inlägg
29 februari 2008
jag är ganska tveksam till att skicka worddokument till företag.
du vet ju inte vilket system de kör.
gör om gör rätt konventera till .pdf antingen manuellt eller annat

8 156 Inlägg
29 februari 2008
moose46019, word-filer (bortsett från docx) är nästan minst lika kompatibelt som pdf?
Finns ju Open Office för Unix/Linux och MS Office för Mac?

Dave_C70, Att öppna Wordpad är väl nästan lite bättre, för då blir man ju inte av med tabblägen, fetstil osv.

Det första jag skulle försöka göra är att kopiera filen, för att se om filen var hel. Kan ju blivit något strul med filen som gör att den sparats felaktigt på hårddisken. Speciellt om man sitter på en bärbar med filsystemet FAT32 på C-disken sad

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
29 februari 2008
Phaetoon skrev:
moose46019, word-filer (bortsett från docx) är nästan minst lika kompatibelt som pdf?

Dave_C70, Att öppna Wordpad är väl nästan lite bättre, för då blir man ju inte av med tabblägen, fetstil osv.

Det första jag skulle försöka göra är att kopiera filen, för att se om filen var hel. Kan ju blivit något strul med filen som gör att den sparats felaktigt på hårddisken. Speciellt om man sitter på en bärbar med filsystemet FAT32 på C-disken sad

moose46019: Japp, det är väldigt kompatibelt, men som du säger, inte docx. Har man Office Vista bör man tänka på att alltid spara i doc-format, annars blir det strul.

Phateton: Ja, det är bättre med Wordpad, men funkar det inte där heller så är Anteckningar problemlösaren. allt ser ut som huller och buller i dokumentet då man öppnar i anteckningar, men det går iaf oftast att rädda den skrivna texten. Tar en stund att leta rätt på all text och kopiera, men det kan det vara värt om man har skrivit mycket text. smile

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

8 156 Inlägg
29 februari 2008
Dave_C70 skrev:
Phaetoon skrev:

moose46019: Japp, det är väldigt kompatibelt, men som du säger, inte docx. Har man Office Vista bör man tänka på att alltid spara i doc-format, annars blir det strul.

Phateton: Ja, det är bättre med Wordpad, men funkar det inte där heller så är Anteckningar problemlösaren. allt ser ut som huller och buller i dokumentet då man öppnar i anteckningar, men det går iaf oftast att rädda den skrivna texten. Tar en stund att leta rätt på all text och kopiera, men det kan det vara värt om man har skrivit mycket text. smile

MVH

Tacka vet jag vi i linux och edit i dos. wink
Btw. Det var inte moose46029 som skrev det där om docx, utan jag. Svarade bara på hans inlägg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

fotointresserad
2 307 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
tack för svaren.

Ska försöka öppna det i ett annat skrivprogram och se om det funkar, kan dock inte lägga in det i word sen igen eftersom även om jag öppnar ett nytt dokument så är "markeringen låst"
Så har jag tur kan jag väl kopiera över texten till nåt nytt bara annars är det väl bara att skriva av allting..

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
29 februari 2008
Senast redigerat av richardoo290 (29 februari 2008)

fotointresserad
2 307 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
Öppnade dokumenten genom open office och gjorde om dom till pdf.. men problemet med word kvarstår fortfarande, lyckas inte lösa det och har inte en aning om vad som har hänt eller vad det innebär att "markeringen är låst"

nån som kan ha nåt förslag?

fotointresserad
2 307 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
höjer upp min gamla tråd igen då jag fortfarande inte har fått ordning på problemet.

När jag öppnar word går det inte att göra någonting då det står att "markeringen är låst"

Hur får jag någon ordning på detta?!

1 814 Inlägg
24 september 2008
Annars har jag förslag på en bra sida där dem säkert kan hjälpa dig. PMa mig om du vill ha länken. vet inte om man får posta den här.

IT-H.ra
131 Inlägg
24 september 2008
ifall du inte kan skriva alls i något word dokument så kan det vara filen normal.dot (word 2007 - normal.dotm) som blivit skadad. Räcker att man raderar den, var den finns dock är lite olika beroende på Windows/Office version och språk.

Redline '04 - Nismo - AAM - Strup - Kinetix - Eibach - Unichip
Genuine Speedfreak

Sök