3292
Sök

Köpråd - Volvo 360 vinterbil

1 497 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#1
Skall skaffa mig en vinterbil i dagarna.
Har sett ut en fräsch Volvo 360.

Men hur är det med motordelar till en sådan?
Vad jag förstått sitter det en B200F rödblockare i dem.
Är detta en lika driftsäker motor som B230F?

Och fungerar det med en lite vassare kam (ex. K-kam VX3-kam) i dessa motorerna också?

Tacksam för svar.

Axel smile

huh?
10 427 Inlägg
23 september 2008
#2
Inte så mycket att tillägga men är rödblockare i alla 360.
Som en liten bekräftelse bara.

B200-motorerna ska väl vara 'likadana' som B230-motorerna.
Större Volvobilar (740 tex) såldes med B200 i exempelvis Finland.

Däremot tror jag det kan vara lite knepigt att få tag i framvagnsdetaljer
till 300-bilarna hos Volvo. Var inne hos den lokala volvohandlaren för
ett år sen då en kund före mig blev hänvisad till bildemontering
eller skroten. Kul. tongue
Senast redigerat av steifan (23 september 2008)


252 Inlägg
23 september 2008
#3
Motorerna är nästan samma som b230, skillnaden är -0.3liter och lite detaljer som inte passar varandra.
Jag har k-kam i min och åker jämt / ifrån 740 - 240 med b230f / e motorer wink


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
23 september 2008
#4
RiNka skrev:
Motorerna är nästan samma som b230, skillnaden är -0.3liter och lite detaljer som inte passar varandra.
Jag har k-kam i min och åker jämt / ifrån 740 - 240 med b230f / e motorer wink

Nästan samma yikes  Gaaah 3 serie är ju fulaste genom tiderna & kass!
Känd för MKT rost!
Blandannat motor balk & fästen!!
Motorn är det enda som e okej me hela bilen. resten skräp

C H E V R O L E T <3

huh?
10 427 Inlägg
23 september 2008
#5
RiNka skrev:
Motorerna är nästan samma som b230, skillnaden är -0.3liter och lite detaljer som inte passar varandra.
Jag har k-kam i min och åker jämt / ifrån 740 - 240 med b230f / e motorer wink

Hehe, vad väger en 360?


648 Inlägg
23 september 2008
#6
steifan skrev:
RiNka skrev:
Motorerna är nästan samma som b230, skillnaden är -0.3liter och lite detaljer som inte passar varandra.
Jag har k-kam i min och åker jämt / ifrån 740 - 240 med b230f / e motorer wink

Hehe, vad väger en 360?

väger in på ca 1100kg skulle jag tro.....och till trådskaparen så är det klart du ska ha en 360 som vinterbil :-)....jag kommer köra min 360 för fjärde vintern i rad nu..inga större problem med min..bytt lite slitdelar bara annars så tuffar den bara på...galet rolig bil på vintern iaf

just ja det sitter ju lite olika motorer i dom beroende på modell och årsmodel,l 1.9 och 2.0 liters motorer med förgasare eller insprut ..min har 2liters en B200K(förgasare 103hp)..försök hitta en GLT
Senast redigerat av Ejan (23 september 2008)


252 Inlägg
23 september 2008
#7
Children-Of-Bodom skrev:
RiNka skrev:
Motorerna är nästan samma som b230, skillnaden är -0.3liter och lite detaljer som inte passar varandra.
Jag har k-kam i min och åker jämt / ifrån 740 - 240 med b230f / e motorer wink

Nästan samma yikes  Gaaah 3 serie är ju fulaste genom tiderna & kass!
Känd för MKT rost!
Blandannat motor balk & fästen!!
Motorn är det enda som e okej me hela bilen. resten skräp

Säger killen som kör fattigmans jänk och crapjaps lol
Min veterligen rostar inte mer än vad någon annan Volvo gör?


82 Inlägg
23 september 2008
#8
360 har jäkligt bra balans trorts allt, går mycke bättre på grusvägar än vad 240 o 740 gör, ente lika hållbar dock. Sen e den ju så ful att den är cool big_smile
Balla grejer helt enkelt

Man har varit med för...

1 497 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#9
Blev en 360 -87 insprut igår.
Besiktad och skattad till april.
13800 mil

Nästan ingen rost. (Den som fans där åtgärdar jag utan problem på en timme).

6000kr blev priset smile

Men då kommer frågan.
Vad skall jag skaffa mig för kam?
Och vad har 360 för bultmönster?
Tänkte på 17" arna från Saaben wink
Senast redigerat av AxlSam (24 september 2008)

648 Inlägg
24 september 2008
#10
AxlSam skrev:
Blev en 360 -87 insprut igår.


Men då kommer frågan.
Vad skall jag skaffa mig för kam?
Och vad har 360 för bultmönster?
Tänkte på 17" arna från Saaben wink

Dom har bultmönster 4x100 ET 37 navhål 52.2

och grattis till bilen ,du kommer ha redigt kul i vinter :-)

det finns ett jättebra forum för 300serien  http://www.300power.com/forum/


huh?
10 427 Inlägg
24 september 2008
#11
Är det någon skillnad chassimässigt mellan tidiga 300:or och sena?

Provkörde en 360 GLS -83 för ett par år sen (med B20A ev?).
Tyckte den var riktigt, riktigt svajig att köra med.


648 Inlägg
24 september 2008
#12
steifan skrev:
Är det någon skillnad chassimässigt mellan tidiga 300:or och sena?

Provkörde en 360 GLS -83 för ett par år sen (med B20A ev?).
Tyckte den var riktigt, riktigt svajig att köra med.

Svajigt är bara förnamnet...är som att köra färja ungefär..skulle åkt med när jag pina upp min stackare i 185 big_smile  trodde jag skulle fara av vägen eller lyfta...tror inte den är nån större skillnad på årsmodellerna då alla har svajig väghållning som inte är direkt bra,,men är väl rätt bra sett med Volvomått tongue


1 497 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#13
Ejan skrev:
steifan skrev:
Är det någon skillnad chassimässigt mellan tidiga 300:or och sena?

Provkörde en 360 GLS -83 för ett par år sen (med B20A ev?).
Tyckte den var riktigt, riktigt svajig att köra med.

Svajigt är bara förnamnet...är som att köra färja ungefär..skulle åkt med när jag pina upp min stackare i 185 big_smile  trodde jag skulle fara av vägen eller lyfta...tror inte den är nån större skillnad på årsmodellerna då alla har svajig väghållning som inte är direkt bra,,men är väl rätt bra sett med Volvomått tongue

HAHA!
Jag som känner mig orolig i 110 på motorvägen wink
Förövrig en rolig bil.
Skall nog ta mig en sväng på grusvägarna i eftermiddag.

huh?
10 427 Inlägg
24 september 2008
#14
Ejan skrev:
steifan skrev:
Är det någon skillnad chassimässigt mellan tidiga 300:or och sena?

Provkörde en 360 GLS -83 för ett par år sen (med B20A ev?).
Tyckte den var riktigt, riktigt svajig att köra med.

Svajigt är bara förnamnet...är som att köra färja ungefär..skulle åkt med när jag pina upp min stackare i 185 big_smile  trodde jag skulle fara av vägen eller lyfta...tror inte den är nån större skillnad på årsmodellerna då alla har svajig väghållning som inte är direkt bra,,men är väl rätt bra sett med Volvomått tongue

Jag menar alltså sämre än 245 / valfri 740 tongue


252 Inlägg
24 september 2008
#15
Sänk den med distansblock bak och kapa 3-4 varv fram så försvinner svajet;)


648 Inlägg
24 september 2008
#16
RiNka skrev:
Sänk den med distansblock bak och kapa 3-4 varv fram så försvinner svajet;)

mmm visst men sen försvinner restrerande väghållning också...väghållning får man inte genom att kapa fjädrar,är väl typ det sämsta man kan göra...men visst blir det coolt utseende :-)


1 196 Inlägg
24 september 2008
#17
Är det inte på 360 som motorn "hänger" och bussningarna är svinigt dyra att byta?


956 Inlägg
24 september 2008
#18
Children-Of-Bodom skrev:
RiNka skrev:
Motorerna är nästan samma som b230, skillnaden är -0.3liter och lite detaljer som inte passar varandra.
Jag har k-kam i min och åker jämt / ifrån 740 - 240 med b230f / e motorer wink

Nästan samma yikes  Gaaah 3 serie är ju fulaste genom tiderna & kass!
Känd för MKT rost!
Blandannat motor balk & fästen!!
Motorn är det enda som e okej me hela bilen. resten skräp

joo men han ska ju ha den till vinterbil., och dom är ju grymt roliga att köra på vintern:P

eldus veldus

526 Inlägg
24 september 2008
#19
Jag hade en 340 med B14 motor, den var ganska pigg och drog lite soppa.
Och den var inte mycket långsammare än en b200 motor..


huh?
10 427 Inlägg
25 september 2008
#20
Tyckte mig se på nåt forum (300 power club?) att någon hade modifierat originalstötdämpare att bli hårdare till 300. Tappat ur oljan och fyllt med annan tjockare olja. Lite kul, hemgjorda sportstötdämpare.
Kanske nåt för 360-vinterbilar.



Sök