2891
Sök

Skillnad volvo T-5 och T-5 R ?

63 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#1
Undrar vad det är som skiljer modellerna åt.....eftersom det skiljer ju en del HK......

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
#2
Programvaran.

T-5R har en funktion som gör att när du ger plattan i mattan, ökar den laddtrycket från 0,6 bar till 0,8 bar under 30 sekunder vilket ger 15hk extra.

Sen är ju T-5R sänkta 35mm runtom från fabrik, och levererades med ALL utrustning som fanns, inga tillval fanns utöver T-5R utrustningen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

961 Inlägg
24 september 2008
#3
dom heter t5 och t5r då tongue ne sorry ska lägga mig o sova nu big_smile

Pure DieselPower

63 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#4
Okej.....Det är alltså ingen större Turbo eller spridare då....?
Men nu är ju min på 227 Hk från början....sen chippad och öppet filter...
Vad kan man räkna med då i Hk han går ju så pass bra...

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*

Team RmR
393 Inlägg
24 september 2008
#5
här kan du få lite mer info , tagit ifrån TPC´s FAQ


850 Turbo/T5
Två olika namn på samma sak, där T5 främst användes på vissa exportmarknader.

Den har 225 hk och 15G-turbo.
Motorkod: B5234FT/T, Automat med 3 körprogram (vinter, sport, ekonomi) eller manuell (M56).

850 T5-R
Kom 1995. Den har en sk. overboostfunktion, som under en begränsad tid höjer effekten från 225 till 240 hk under ca 30 sekunder. 15G-turbo.
Motorkod: B5234T5. Automat med 3 körprogram (vinter, sport, ekonomi) eller manuell (M56).

Speciellt i övrigt är inredning i skinn (sittytor) och amaretta, 17" Titanfälgar, R-front.
Fanns i följande färger: gul (den sk. T-gula), svart och olivgrön*.

850 R
Kom 1996. Den har 250 hk (automat 240 hk med overboost). 16T-turbo (automat 15G).
Motorkod: B5234T4 (automat B5234T5), Automat med 3 körprogram (vinter, sport, ekonomi) eller manuell (M59).

Speciellt i övrigt är inredning i alcantara (sittytor) och skinn, 17" Volansfälgar, R-front, R-vinge (sedan).

Fanns följande färger: röd (flamröd) och svart*.

* Kan även finnas i andra färger sålda på exportmarkanden.


Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
#6
NFC-racing skrev:
Okej.....Det är alltså ingen större Turbo eller spridare då....?
Men nu är ju min på 227 Hk från början....sen chippad och öppet filter...
Vad kan man räkna med då i Hk han går ju så pass bra...

Nej, större turbo och spridare kom först på 850R.
Går man efter Autotechs eller BSRs siffror ska du ligga runt 280hk.

Jag har steg 2 på min T-5R vilket ska ge 285hk.
Men din motor är sliten efter x antal mil, och alla slangar är kanske inte fullt friska, d.v.s du har inte riktigt alla hästarna i stallet om din motor inte är alldeles nyrenoverad.

Men den känns nog piggare, det kan jag tänka mig. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

63 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#7
Ja jag har ju en importerad 95:a okej 225 från början då.......oops - 2 Hk....

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*

57 Inlägg
24 september 2008
#8
De va dålig stil å ge Automatarna mindre ös, fast "de e ju bara te å trimma då" tongue ja e inne på s70R från usa, inget pjosk tongue

* Nothing Beats Cubic Inches *

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
#9
NFC-racing skrev:
Ja jag har ju en importerad 95:a okej 225 från början då.......oops - 2 Hk....

-2hk pga slitage? Det är nog en hel del mer än så. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
24 september 2008
#10
TurbOla skrev:
NFC-racing skrev:
Ja jag har ju en importerad 95:a okej 225 från början då.......oops - 2 Hk....

-2hk pga slitage? Det är nog en hel del mer än så. wink

-4 tror jag mer på wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

63 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#11
Nej inte pga av det skrev 227 Hk först.....225 var mer rätt.....jag har nog mist mer än så......
Kul att veta vad bilen kunde haft...

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*

16 197 Inlägg
24 september 2008
#12
R betyder att den har backväxel...HAHA

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
#13
evilaudio skrev:
R betyder att den har backväxel...HAHA

Vet ej varför jag kom att tänka på norrmännen som rasar växellådor stup i kvarten när dom försöker lägga i Räser-växeln. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 353 Inlägg
25 september 2008
#14
NFC-racing skrev:
Ja jag har ju en importerad 95:a okej 225 från början då.......oops - 2 Hk....

om du kör importerad från italien så har du inte 225 hk.. om det nu är 2.0 motorn så e de 210hk, det e bara den svenska 2,3:an som har 225hk..
Senast redigerat av Crille88 (25 september 2008)


huh?
10 427 Inlägg
25 september 2008
#15
kwansa skrev:
TurbOla skrev:
NFC-racing skrev:
Ja jag har ju en importerad 95:a okej 225 från början då.......oops - 2 Hk....

-2hk pga slitage? Det är nog en hel del mer än så. wink

-4 tror jag mer på wink

Kan ju ha varit +10 från början också, så kanske ingen förlust wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 300 Inlägg
25 september 2008
#16
Crille88 skrev:
NFC-racing skrev:
Ja jag har ju en importerad 95:a okej 225 från början då.......oops - 2 Hk....

om du kör importerad från italien så har du inte 225 hk.. om det nu är 2.0 motorn så e de 210hk, det e bara den svenska 2,3:an som har 225hk..

och varför skulle det bara vara den svensksålda som har 225hk?

min är importerad från tyskland  och det är en helt vanlig 2.3l turbo maskin orginal i den
även om jag bytt motor till en B5234t5 motor
så var det en B5234Ft innan samma som sitter i en svenssåld T5:a


och som sagt bara en overboost funktion som inte gör någon lyckligare
har själv en sån box som besiktningsbox och bilen är pissslö och overbosten märker man endast av på dom 2sista växlara när man kör aut

själv kör jag med autotech steg 3 programvara nu faktist lagom med effekt
inte så man blir rädd men man blir inte heller direkt utråkad har dock aut som sabbar det något
men att leka lite och lägga lite svarta spår är inga problem

Kör fort så hinner inget hända...

typ..eh..va?
582 Inlägg
25 september 2008
#17
Som Growe säger, jag har oxå tysk-import och de är en 2,3 L på 225 hk. Men är den från Italien så är det 2.0 L

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

260 Inlägg
25 september 2008
#18
Är väl igentligen italiens som skiljer? 2,0 och sen är det den normala som ligger på 2,3..?


Reservdansk
6 271 Inlägg
25 september 2008
#19
Krink skrev:
Är väl igentligen italiens som skiljer? 2,0 och sen är det den normala som ligger på 2,3..?

Det finns italienska 2,3or också men dom är sjukt sällsynta. Tror det ligger ute en på Blocket nu.

Det beror på att skatten i Italien baseras på motorvolymen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök