4645
Sök

Pearl-lacken kokar, bubblar, släpper från bilen

303 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
VictorW skrev:
amazonsimme skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Ok väldigt mystiskt då. Sen att du haft bra grund med.
Får la vänta o se va en riktig lackbehandlare kan säga om detta.

hoppas att någon har lösningen. 3;dje gången jag gör om bakskärmarna nu.    och nu idag så blev kofångaren bak, och jalusit likadant.   men säg som kofångaren., den var lite halvtaskigt kromad innan. så jag slipade bort det så den var 110% plåtren. sen la jag på grundfärgen. och sen lacken på det, och det reser sig yikes.  inte lite på att man blir förbannad och konfunderad asså :S  verkar som att det är grundfärgen som inte tåler topplacken.  ??

Fick samma problem när jag gjorde en form som skulle plastas. Sprayade den med enkomponentsfärg, när jag sedan penslade på 2-komponentsfärgen fick jag samma effekt som dina bilder visar. Så min gissning är att det är något fel på grundfärgen.

du har inte varit o vist upp resultatet, där du köpte färgen för att få deras åsikt eller synpunkt på vad som kan vara fel.

mvh
Victor

ska in å visa/snacka med dom imorgon...

Billackerare
365 Inlägg
29 september 2008
de där e deffinitvt inte "kok" de där e en krackilerad lack, varför de blir så kan ja bara komma fram till att dom har reagerat med varandra..ja har aldrig fått så när jag lackar, dock har jag sätt det, men lyckats o slipa bort den "ruttna" ytan o lägga på filer o sedan e de borta, de jag kan tänka mej är om de är spackel under ytorna du får de fula krackileringarna ?

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

Evolution Garage
1 299 Inlägg
29 september 2008
Japp prata me Paul! Grymt duktig lackerare! Väldigt ärlig...

Sky´s the limit...

303 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
Crazygreek skrev:
de där e deffinitvt inte "kok" de där e en krackilerad lack, varför de blir så kan ja bara komma fram till att dom har reagerat med varandra..ja har aldrig fått så när jag lackar, dock har jag sätt det, men lyckats o slipa bort den "ruttna" ytan o lägga på filer o sedan e de borta, de jag kan tänka mej är om de är spackel under ytorna du får de fula krackileringarna ?

plåtrent under yikes    jo grundfärgen lyfter också med topplacken.

Billackerare
365 Inlägg
29 september 2008
amazonsimme skrev:
Crazygreek skrev:

jag ska visa din bild till en från STANDOX o se va dom har o säjja så kommer ja med svar imon! för jag har kollat på bilden nu o kan inte alls komma fram till va de är :S
har du lackat med vatten baserad färg ? eller lösningsmedel ?va e de för klarlack, MS, HS ?

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

303 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
Crazygreek skrev:
amazonsimme skrev:
Crazygreek skrev:

jag ska visa din bild till en från STANDOX o se va dom har o säjja så kommer ja med svar imon! för jag har kollat på bilden nu o kan inte alls komma fram till va de är :S
har du lackat med vatten baserad färg ? eller lösningsmedel ?va e de för klarlack, MS, HS ?

Jag har lackat med färg med lösningsmedel.  tvåkomponents acryl grundfärg. och enkomponents metallic baslack.   har inte hunnit klarlacka ännu.

Fordonslackerare
49 Inlägg
29 september 2008
har råkat ut för detta själv ett antal gånger under utbildningen för länge sedan tongue , lackar du med lösningsmedelsbaserat så är det bara så att du har lagt på alldeles för mycket på en gång,.. då hinner inte lösningmedlet att avdunsta och resultatet bli krakelering.. man lägger på ett varv först(ytan ska inte bli jättevåt när du lackar med metallic), låt det bli riktigt matt (hellre vänta liite längre) sen på med ett till varv om det behövs, avsluta med att "dimma" över. när det torkat helt -klarlack.

303 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Sephira skrev:
har råkat ut för detta själv ett antal gånger under utbildningen för länge sedan tongue , lackar du med lösningsmedelsbaserat så är det bara så att du har lagt på alldeles för mycket på en gång,.. då hinner inte lösningmedlet att avdunsta och resultatet bli krakelering.. man lägger på ett varv först(ytan ska inte bli jättevåt när du lackar med metallic), låt det bli riktigt matt (hellre vänta liite längre) sen på med ett till varv om det behövs, avsluta med att "dimma" över. när det torkat helt -klarlack.

okej. tackar för det svaret...  tror du att man vågar klarlacka sen då? så inte hela bilen krackelerar då?  är det samma sak med klarlacken sen att man inte får lägga på för tjockt samtidigt?

Fordonslackerare
49 Inlägg
30 september 2008
när du ser att allt har blivit matt, titta noga på det för om det börjat krakelera då så ser man det ganska snabbt,så ser allt bara bra ut när det är matt då är det inga problem med att lägga klarlack,det bör det inte vara. vänta inte heller för länge med klarlacken som jag skerv förut,det är viktigt att man "låser" lacken. prova,..annars får du hojta igen.

ett lite trick, när du lägger på lacken och om du ser att det börjar dra ihop sig(krakelera) blås lite med sprutan,(inte rakt på och inte för nära) när du ser det blir matt slutar det krakelera, på med lite lite till på området,blås igen, gör samma sak tills du får fin yta,..tänk fortfarande på att vänta ett litet tag innan du sprutar på mer trots du hjläper till med sprutan.//Sephira

Fordonslackerare
49 Inlägg
30 september 2008
glömde säga att klarlacken gör du bäst i att lägga något tunnare än helt varv först,så att det fäster men sen är det bara att köra på,värsta som kan hända är rinningar där.

Sök