2273
Sök

Saab 9-3 aero känns slö

67 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hade ett problem tidigare med att bilen inte ladda som den skulle men det är fixat nu, var LM och backventil som spökade,

Men när jag ficktillbaka bilen fixad utan maptun, så tycker jag bilen verkar lite slö,
känns nästan som en lätttryckare,

Min förra 9-3 185 hk kändes mycket piggare än vad aeron känns:S

det blir liksom knappt någon turbo acc fast den laddar fullt,

Visst bilen är behov av en serivce snart, men kan det bero på det?


31 Inlägg
2 oktober 2008
#2
min 9-5a va likadan, då va det en vakumslang till bypas-ventilen som hade gått av.. så du kan ju kolla vakumslangar oså.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 oktober 2008
#3
Kolla även låskläppen som håller fast bypass-röret i kobran/saxofonen/inloppsröret.

Min 9-5:a laddade som max precis 0 Bar när den där grejen hoppade av i 240KM/H  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

67 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#4
T_LARSSON skrev:
min 9-5a va likadan, då va det en vakumslang till bypas-ventilen som hade gått av.. så du kan ju kolla vakumslangar oså.

ja okej, Alla vakumslangar är utbytta till nya smile då när bilen inte laddade fullt så hoppad den till ibland och ladda till och vilket jävla tryck det var då, men nu när den laddar fult och är fixad av maptun så känns väldigt slö, inget direkt turbo tryck:S


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
2 oktober 2008
#5
Taggo1 skrev:
T_LARSSON skrev:
min 9-5a va likadan, då va det en vakumslang till bypas-ventilen som hade gått av.. så du kan ju kolla vakumslangar oså.

ja okej, Alla vakumslangar är utbytta till nya smile då när bilen inte laddade fullt så hoppad den till ibland och ladda till och vilket jävla tryck det var då, men nu när den laddar fult och är fixad av maptun så känns väldigt slö, inget direkt turbo tryck:S

Gå tillbax med den till maptun och kolla om du fått rätt grejjer samt rätt monterat.

Rock'n Roll

67 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#6
ja jo, fast dom bytte LMM och backventil, och bilen gick ju knappt innan det, plus att det är 8 mil till maptun enkel resa;)

Dom sa att den gick som den skulle, men ja jag vettefan, kanske blir bättre med nya plantina stift och nya filter osv

har en polare med en 2.0t se, får pröva mot hans och se hur det blir


BioPower by MapTun
238 Inlägg
2 oktober 2008
#7
Grabbarna på verkstan var ute och kollade din med Tech 2 efter efter montering av nya delarna. Och vad jag hörde dom säga så hade din rätt luftmassa och laddtryck.

Platina stift skall du inte ha i din..bara dyrt dessutom.
Stoppa i dessa :NGK BCPR7ES-11

Mvh

Maptun #3 BioPower Inviduell

67 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#8
Crille_9_5 skrev:
Grabbarna på verkstan var ute och kollade din med Tech 2 efter efter montering av nya delarna. Och vad jag hörde dom säga så hade din rätt luftmassa och laddtryck.

Platina stift skall du inte ha i din..bara dyrt dessutom.
Stoppa i dessa :NGK BCPR7ES-11

Mvh

Okej, Varför inga platina?

ja okej, jag har ju iofs aldrig ägd en aero tidigare, men fick bara ett intryck att det var lite mer krut i 185 hk som jag hade, fast iof hade jag ferrita sportsystem och open air kit på den,

Gör det någon större skillnad?


BioPower by MapTun
238 Inlägg
2 oktober 2008
#9
Ett platina stift kostar runt 150kr/st (osäker på exakt) medans ett NGK ligger på runt 40kr/st beroende på vart man inhandlar det.

Nä, de saker gör minimalt på effekten. Ett öppet filter blir snarare sämre då det sitter i motorutrymmet och suger då varmluft. Insatsfilter är att föredra.

Maptun #3 BioPower Inviduell

67 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#10
Crille_9_5 skrev:
Ett platina stift kostar runt 150kr/st (osäker på exakt) medans ett NGK ligger på runt 40kr/st beroende på vart man inhandlar det.

Nä, de saker gör minimalt på effekten. Ett öppet filter blir snarare sämre då det sitter i motorutrymmet och suger då varmluft. Insatsfilter är att föredra.

Ja okej, och dem NGK stiften håller samma kvalite? jag menar eftersom saab rekomenderar plantina stiften, fast dom kanske mest vill tjäna pengar.

jaha, även om det är ordentligt avskärmat?
Är 3" från turbon något att rekomendera på en orginal bil?

MVH


134 Inlägg
2 oktober 2008
#11
Bilen kommer nog gå sämre om du monterar på ett 3" med tex sportkat/racekat då du inte har rätt programvara till detta, min gick lite ryckigt när jag trimmade ner min men fortfarande hade DP'n monterad.

Dock så har jag inte forskat i detta. Bara testat och känt efter själv.

Sedan angående luftfiltret så har jag testat både öppet och insats och JAG märkte ingen skillnad på "motoreffekten" men har hört att det tar ca 30 mil för motorn att "ställa" in sig efter man bytt något som har med motorn att göra så effekten kan ha kommit stegvis och därför har jag inte märkt någon större skillnad.

Fördelen med öppet är det underbara insugs och dumpljudet som man hört tydligt inne i bilen wink annars så är det väl mest nakdelar om man frågar dom flesta hemmaskruvarna här på forumet.
Senast redigerat av t0bias (2 oktober 2008)

/t0bias

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
2 oktober 2008
#12
Kolla din LMM och filter

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

67 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#13
zijaa skrev:
Kolla din LMM och filter

har ny LMM wink


67 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#14
ska göra en stor service på bilen och sedan återkomma



Sök