Turbomatte skrev:
Som vanligt så haglar tipsen på bilar, men har du tummen mitt i handen och inte har råd med servicar och ev reparationer så ger jag rådet att lämna allt som heter bmw mercedes prelude celica osv osv osv.
I regel så är allt lyxigt eller sportigt och flashigt eller vasst DYRT om man inte kan skruvva själv och i värsta fall blir det dyrt endå.
Nu kommer det ju komma mycket folk och säga att dessa bilar är letmekade, men som första bil och kunskapen är noll så är det ej lättmekat, har suttit i den sitsen själv och är väll där nu igen med mitt nyaste prestandabygge.
Själv skulle jag råda dig till att köpa en volvo eller en ford ev.
Fördelarna till volvo är :
Billiga, spec om man har volvokort och niceprice, tidiga modeller tex 940 är i princip gratis i reservdelar då dessa bilar finns i överflöd.
Säkra och robusta(Har en 740 brukis med 45k mil på mätaren som VÄGRAR dö)
Lättskruvvat då min 14åriga brorsa är den som mekar mest med mina, utan tidigare erfarenhet, En haynesbok räcker.
BILTEMA!!!! har allt.
nackdelar:
Tydligen tråkiga och lite mer tråkiga? aldrig upplevt om man nu kan köra bil på rätt sätt.
Driker fasansfullt mycket soppa? går att köra under litern vilket är mer än godkänt med tanke på motorvolym och vikt.
Raggarstämpel om man har vissa stylingtillbehör.
Annars är dessa hur goa bilar som helst att äga och köra och nog det mest förnuftiga ut ekonomisk synpunkt räknat på milkostnad.
Ford
Tex sierra lättmekat och bilarna finns i överflöd dom med, med där slutar fördelarna med min mening.
Dom rostar, visst det gör volvo med men forden måste man hålla efter mer för att rosten ej ska komma.
Kvalitet, njaaa.
Mao visst japanare i all ära men för dom pengarna får man inte den bilen du letar efter. visst dom håller men dom rostar mer än medelbilen.
Men valet är ditt. Själv skulle jag se om jag kunde hitta en fin nyare 940 eller en äldre s/v70 för dom pengarna då du garanterat kommer få mest bil för pengarna.
Lycka till
Mvh