3470
Sök

Blir bara värre och värre!

Streetracer
53 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
#1
Min mazda 323 f DOHC går på 3 cylindrar när den blir varm.
tog mig i kraft och bytte bensinfilter igår, samtidigt som jag pillade lite med tändhattar och kablarna.
Efter det startar jag och ska ut och testa pärlan, då går den ännu sämre än innan.
Nu går den i stort sätt på 3 cylindrar hela tiden, om jag inte går riktigt försiktigt upp på gasen.
Ska lämna in den på måndag, men det känns som bortkastade pengar.
En annan sak som jag reagerade på är att tänningskablarna sitter 1,2,4,3 i fördelarlocket. Där 1 är längst till vänster och 4 längst till höger på toppen.
Testade med att skifta runt dom i fördelarlocket så att dom satt 1,2,3,4 men då startade inte bilen och hostade bara till.
Känns som att felet måste ligga i tändkablarna, har bytt allt annat. Tändstift rotor fördelarlock.

Jättetacksam för svar.
Om någon har nån ide på hur tändkablarna ska sitta i fördelarlocket. Eller om nån har någon ide på vad felet är.

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

underordnad allfixare
696 Inlägg
4 maj 2006
#2
om den gått som den ska tidigare så borde tändkablarna sitta rätt har svårt att tänka mig att dom byter plats med varann.. hade liknande fel på min gammla audi att den ville gå på 3 ibland sen blev det värre o värre då var det tändkablarna som var boven i det hela..

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

Streetracer
53 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
#3
LasseMan skrev:
om den gått som den ska tidigare så borde tändkablarna sitta rätt har svårt att tänka mig att dom byter plats med varann.. hade liknande fel på min gammla audi att den ville gå på 3 ibland sen blev det värre o värre då var det tändkablarna som var boven i det hela..
Japp, tror med att felet ligger i dom helt klart.
När jag köpte bilen sa han att han precis hade köpt nya tändkablar.
Gick nu in på biltemas hemsida och kollade. Dom billigaste dom har där (dom röda) sitter i min kärra. Kan det vara så att dom blir sämre och sämre på bara några dagar? Och har detta med värmen att göra när dom blir sämmre och sämre.
Känner jag på kablarna när bilen börjar bli skit och går på 3 cylindrar ofta så är kablarna riktigt varma.
Men om ni va i min sits. Skulle ni då köpt nya tändkablar och testat, eller hade ni väntat med att lämna in den och betala dom extra hundralapparna för att dom gör de.
Svårt att felsöka sånt själv för att just spara pengar.

Tack för tipset LasseMan

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

Streetracer
53 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
#4
freddp skrev:
LasseMan skrev:
om den gått som den ska tidigare så borde tändkablarna sitta rätt har svårt att tänka mig att dom byter plats med varann.. hade liknande fel på min gammla audi att den ville gå på 3 ibland sen blev det värre o värre då var det tändkablarna som var boven i det hela..
Japp, tror med att felet ligger i dom helt klart.
När jag köpte bilen sa han att han precis hade köpt nya tändkablar.
Gick nu in på biltemas hemsida och kollade. Dom billigaste dom har där (dom röda) sitter i min kärra. Kan det vara så att dom blir sämre och sämre på bara några dagar? Och har detta med värmen att göra när dom blir sämmre och sämre.
Känner jag på kablarna när bilen börjar bli skit och går på 3 cylindrar ofta så är kablarna riktigt varma.
Men om ni va i min sits. Skulle ni då köpt nya tändkablar och testat, eller hade ni väntat med att lämna in den och betala dom extra hundralapparna för att dom gör de.
Svårt att felsöka sånt själv för att just spara pengar.

Tack för tipset LasseMan
Kollade precis vad en tändkabelsats kostade till min. 569 kr. det är ju iofs inte så farligt.
Kanske ska ta och köpa en sån och hoppas på att det är det.
Men tänk om det inte skulle vara det. då är det ju inte roligt att så där och ha förlorat dom pengar + att jag får lämna in den ändå.

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

hmmmm
1 094 Inlägg
4 maj 2006
#5
som jag ser det är det alltid värt ett försök, min gammla 740 gick så en gång och då bytte jag fördelarlock + rotor + tändkablar + tändstift... kostade en slant men bilen gick hur bra som helst efter


underordnad allfixare
696 Inlägg
4 maj 2006
#6
Eller om du kan låna av nån o testa? eller så leta ett par fräsha på skroten för en 20 o hoppas som funkar.. kan tänka mig att biltemas billigaste tändkablar inte är nån hit..

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

Streetracer
53 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
#7
Det fixade sig!!!!
Det va tändkablarna. Åkte bort till mekonomen och köpte ett par nya på lunchen och satte i dom.
Bilen stack iväg som en skott.
Tack för alla tips!

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

underordnad allfixare
696 Inlägg
4 maj 2006
#8
jao.. misstänkte det

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

1 Inlägg
4 maj 2006
#9
AA jag hade samam problem på min förra bil en gammla ford taunus den började gå dåligt som fan helt plötsligt en cylinder dog bara så där när jag hade varit ut till en stuga så jag bytte bara ut rotor osv och tänkablarna och efter det gick den hur bra som helst är ju inte så farligt dyrt heller att byta ut skulle de inte fungera ändå har man ju iaf det helt nytt som räcker nått år wink

Streetracer
53 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
#10
LasseMan skrev:
jao.. misstänkte det
Precis!
Du förlorade inte denna gången!
Blir nog iofs ändring på det om du möter mig vid ett röljus med din audi nu! smile
Tack för hjälpen ännu en gång!

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

1 277 Inlägg
6 maj 2006
#11
KÖP NY BIL! Vill inte veta hur din Mazda ser ut under huven, hahahahaha.

Du har redan varit inne på min sida (och skrivit mindre roliga meddelanden till mig) och sett hur det ska se ut under huven!!

Lägg INTE upp din bil på Garaget.org tack!! Eller du kanske redan fått din bil raderad av dom som håller i sidan?


Saab nörd
224 Inlägg
6 maj 2006
#12
BMW635_Robban skrev:
KÖP NY BIL! Vill inte veta hur din Mazda ser ut under huven, hahahahaha.

Du har redan varit inne på min sida (och skrivit mindre roliga meddelanden till mig) och sett hur det ska se ut under huven!!

Lägg INTE upp din bil på Garaget.org tack!! Eller du kanske redan fått din bil raderad av dom som håller i sidan?
Ingen vill höra dina dumma kommentarer. Du är rappoterad så du vet.

Saab For Life!

SSS -12
3 217 Inlägg
6 maj 2006
#13
Bra, jag rapporterade honom under ca 10 tillfällen igår så han är nog härifrån inom kort!

Väntar i princip bara på att Chrizz ska logga in sen åker han ut!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu


Sök