3859
Sök

Sugtrimma e30

328 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#1
Någon som har erfarenhet av att sugtrimma en m20b25 motor seriöst?

ElectroRaggare
885 Inlägg
19 juni 2008
#2
Seriöst, hur mycket effekt är du ute efter?
En portning, nya spridare, annan kam och lite smått & gott räcker rätt långt på en M20

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

328 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#3
hur mycket effekt ger det på ett ungefär? 250?

69 Inlägg
19 juni 2008
#4
om jag inte minns fel så har du 170-180 hk orginal i en sån motor, och med "En portning, nya spridare, annan kam och lite smått & gott" så får du nog inte 250 hk.
en bit över 200 hk skulle jag tippa på. tänk på att sugtrimning kostar en hel del, fast det blir ett bra resultat om man gör det ordentligt.
du kan plana toppen också en bit så du får högre komp.

men när du har gjort dessa sakerna så får du mappa om din bil. gör du dessa saker utan att mappa så går den nog bättre orginal faktiskt.

hur mycket effekt hade du tänkt att plocka ut med sugtrimningen?

MVH Phille

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
19 juni 2008
#5
chip,extraktorgrenrör,andra spridare från 535 och lmm från 535,sen dr schrik kam och porta/plana toppen så ligger du kanske på 200-220 hk i motorn, men det är inte gratis smile


48 Inlägg
19 juni 2008
#6
dieselvev
320 stakar
535 lmm och spridare
Nån vass kam
Portat
justerbart kamdrev
svetsad topp
chip/mappning

Sen nya lager osv så har du en riktigt frän hållbar sugmaskin på 2.7l.

Räkna med iaf 20k eller nåt i den stilen för en liknande maskin med koppling inräknat.


48 Inlägg
Gödseldräng
4 529 Inlägg
19 juni 2008
#8
annars köper du en 535 m30b35 snurra wink
211hk och 305nm orginal smile


fast jag hade tänkt sugtrimma min me
dock dyyyrt tongue


328 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#9
JWSE30 skrev:
dieselvev
320 stakar
535 lmm och spridare
Nån vass kam
Portat
justerbart kamdrev
svetsad topp
chip/mappning

Sen nya lager osv så har du en riktigt frän hållbar sugmaskin på 2.7l.

Räkna med iaf 20k eller nåt i den stilen för en liknande maskin med koppling inräknat.
vad för kolvar ska man köra på?

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
19 juni 2008
#10
joockee skrev:
JWSE30 skrev:
dieselvev
320 stakar
535 lmm och spridare
Nån vass kam
Portat
justerbart kamdrev
svetsad topp
chip/mappning

Sen nya lager osv så har du en riktigt frän hållbar sugmaskin på 2.7l.

Räkna med iaf 20k eller nåt i den stilen för en liknande maskin med koppling inräknat.
vad för kolvar ska man köra på?
325:ans kolvar. Dock får du ta bort några mm från blocket om du ska köra sugis...annars hamnar du på ca 8:1 i komp smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

657 Inlägg
19 juni 2008
#11
köp min e30 med 325motor strokad till 2,8 liter och en massa godis för endast 25k så slipper du väldigt mkt jobb och sparar mkt pengar

Motorspec:

Alla lager och ringer är bytt.
525td vev
Blocket toppdeckat 1mm för att få till rätt kompförhållande.
Smidda Venolia högkomps kolvar med 11,4 i kompf.
130mm stakar från 320.
Ny diesel oljepump
Nyrenoverad 325 topp med frästa ventilsäten modell race..
Kammen är "ny", en omslipad org. kam som ligger på 280grader. (mer uppgifter har jag inte)
Ställbart kamdrev
Rostfritt extractor med värmebandage
535 spridare och lmm.
PPF ombyggd BTR
Lättat svänghjul (5.5kg) som är nybalanserat
Fräsch org. tryckplatta dock med nästintill ny 4 pucks sinter
Bosch 984 pump med volvo 740 turbo filter.
Senast redigerat av Alex_halvordsson (19 juni 2008)

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

328 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
#12
Alex_halvordsson skrev:
köp min e30 med 325motor strokad till 2,8 liter och en massa godis för endast 25k så slipper du väldigt mkt jobb och sparar mkt pengar

Motorspec:

Alla lager och ringer är bytt.
525td vev
Blocket toppdeckat 1mm för att få till rätt kompförhållande.
Smidda Venolia högkomps kolvar med 11,4 i kompf.
130mm stakar från 320.
Ny diesel oljepump
Nyrenoverad 325 topp med frästa ventilsäten modell race..
Kammen är "ny", en omslipad org. kam som ligger på 280grader. (mer uppgifter har jag inte)
Ställbart kamdrev
Rostfritt extractor med värmebandage
535 spridare och lmm.
PPF ombyggd BTR
Lättat svänghjul (5.5kg) som är nybalanserat
Fräsch org. tryckplatta dock med nästintill ny 4 pucks sinter
Bosch 984 pump med volvo 740 turbo filter.
vad ligger effekten på med allt?

657 Inlägg
20 juni 2008
#13
En bra bit över 200hk iaf... Dock svårt att sia om..
Här är en med liknande motor:
http://youtube.com/watch?v=9jfWR3SMedU
http://youtube.com/watch?v=0K_y3ju8_5s
Senast redigerat av Alex_halvordsson (21 juni 2008)

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
20 juni 2008
#14
Det lilla jag vet om den bilen så var där separata spjäll, 304 graders kam och ett riktigt sprut bl.a  wink
Fan vad den låter gött...har letat efter mer info om den ett tag nu utan att hitta :'(

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

.......
2 655 Inlägg
21 juni 2008
#16
Alex_halvordsson skrev:
En bra bit över 200hk iaf... Dock svårt att sia om..
Här är en med liknande motor:
http://youtube.com/watch?v=9jfWR3SMedU
http://youtube.com/watch?v=0K_y3ju8_5s
den där fick mej verkligen att få rysningar genom hela kroppen yikes, blev ju inte mindre bestämmd på att ja ska slutföra mitt 2,7liters sugtrimm projekt efter att ja hört ljudet på denna big_smile.

328 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#17
Passar dieselveven direkt i? eller krävs det modifiering?

1 291 Inlägg
1 oktober 2008
#18
SEPARATA SPJÄLL!! det är där du kommer plocka hem mest hästkrafter, det finns inga genvägar;)


328 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#19
vad ska man köra med för kam?

wescrape
65 Inlägg
16 oktober 2008
#20
Orka hålla på och pjollta med sugtrim till m20in visst det e kul.! men för dom summorna du kommer komma upp i, så kan du lika gärna slänga i en s50b30..

Mvh J


Sök