2566
Sök

Strula på med ET, bra ide?

57 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej,

Har ett par alu-fälgar med flång nya Nordfrost 5 från en gammal bil och dessa har rätt dimension och bultcirkel för min nya. Men ET är 37 på fälgarna och min "nya" Passat har fälgar med ET 45. 

Kan jag lyfta på dom och åka eller sabbar det köregenskaper, hjulinställningar etc?

Tack, tack...
Senast redigerat av kenjo395 (15 oktober 2008)


5 089 Inlägg
15 oktober 2008
#2
kommer det enns passa? däcket kanske kommer ta i inneskärmar när däcken kommer längre in?är ju nästan 1 cm fel.

\Lindgren

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
15 oktober 2008
#3
et har bara med inpressning att göra alltså hur mycke det breddar innåt eller utåt... själv har jag et 49 på bilen men fälgar med 35 i et.. men hur det där funkar riktigt är en djungel

2slow

57 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#4
Spacers?


Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
15 oktober 2008
#5
10mm spacers så e d inga problem!!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
15 oktober 2008
#6
kan bara specra om fälgarna har högre et än bilen

2slow

12 086 Inlägg
15 oktober 2008
#7
Man kan inte sätta spacers om fälg-ET är lägre än vad man vill ha!
Det handlar alltså om 8mm skillnad, kör!! Du lär inte få varken förändrade köregenskaper lr problem med att de tar i (såvida inte hjulet i allmänt är större än orginal, vilket texten inte förtalar)
Därimot kommer de bara bli snyggt att få ut hjulen liite till.

57 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#8
Nej dimentionen på fälgar/däck är helt odramatiska 185x65 15" vilket också är orginal size på bilen.

Då blåser jag på då så får vi se. Kul att slippa plåtfälgar i vinter smile
Senast redigerat av kenjo395 (16 oktober 2008)


243 Inlägg
16 oktober 2008
#9
et 37 gör att fälgarna kommer längre ut än et 45.
Senast redigerat av Mr_V (17 oktober 2008)

654 Inlägg
17 oktober 2008
#10
Kanske är jag som är trött,men lägre ET hamnar väl längre ut och tvärt om?!
Köregenskaperna,hjulinställningar etc tvivlar ja starkt på att det kommer bli nån frågan om.
Ända skulle väl kunna vara att köregenskaperna,att bilen känns lite mer sladdrig då hjulen hamnar längre ut och du har "svajiga" vinter sulor på.

Om det tar i skärmarna märker du om du monterar på ett hjul och sänker ned bilen sen.Då ser du hur pass mycket frigång du har till skärmen.
För även om det finns högre profil än 65 så kommer dessa fälgar att hamna längre ut..Dvs närmare skärmen.

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
17 oktober 2008
#11
De flesta bilar har minst ett par, tre centimeter till skärmkanten utåt så att hjulen hamnar 8 mm längre ut spelar ingen roll.
Om man tar t.ex. en Bmw med 7" orginalfälgar och et 15 då går de oftast bra att köra med 10" bredd bak med et 15 trots att utåtbreddningen ökar med med halva skillnaden i fälgbredd altså (10-7)/2=1,5"= 3,8cm.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil


Sök