3279
Sök

besiktningsproblem med eftermarknadsdump?

1 567 Inlägg
17 oktober 2008
#21
Får du bra avgasvärden så är det nog inga problem..men om du har möjlighet så sänk laddtrycket så mycket du kan.Kör även 15-20 liter besin  + 2 flaskor K-sprit. Funkade för mig det gånger jag besiktiga förra bilen.Hadde HKS SSQV öppen på 940:in

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
17 oktober 2008
#22
940R:

Det är inte nödvändigt med ksprit. Smartare att tanka etanol. Med tanke på att ksprit innehåller mestadels etanol.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

1 567 Inlägg
17 oktober 2008
#23
DanielFredriksson skrev:
940R:

Det är inte nödvändigt med ksprit. Smartare att tanka etanol. Med tanke på att ksprit innehåller mestadels etanol.

Stämmer säkert men 2 flaskor har alltid varigt ett framgångsrecept wink

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

86 Inlägg
17 oktober 2008
#24
Fenne skrev:
bara undrar om det blir problem att få igenom bilen på besiktningen om man sätter dit en hybriddump med rostfritt ersättningsrör?

jag har besiktat min S4 med en hybrid dump 2 gånger utan problem. den har varit öppen båda gångerna.
en av gångerna tog de en vända o dumpen lät men han brydde sig inte.

så jag tror inte att du får några problem


169 Inlägg
17 oktober 2008
#25
Vid sista besiktningen av min 100 TQ med öppen dump klagade de och sa att jag var tvungen att montera en återcirkulerande. Motiveringen var att inga förbränningsgaser får gå ut ofilltrerade, dvs att alla öppna dumpventiler är olagliga.

Mvh Mattias

1 Inlägg
17 oktober 2008
#26
Enligt SBP så klassas en öppen dumpventil som öppen vevhus ventilation. vilket dom i sin tur inte gillar big_smile

MVH


KHRacing
17 oktober 2008
#27
CoJo_Racing skrev:
Enligt SBP så klassas en öppen dumpventil som öppen vevhus ventilation. vilket dom i sin tur inte gillar big_smile

MVH

mysko tänkade -- det är ju BARA LUFT som släpps ut

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
17 oktober 2008
#28
Kändes det nödvändigt att lyfta en 2 år gammal tråd? wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Allt i allo
358 Inlägg
18 oktober 2008
#29
Fenne skrev:
det var inte så självklart för henne... hon är inte särskilt intresserad av bilar... hon vill bara att ska gå att köra...
och med tanke på att det är hennes första bil och hennes första besiktning så är det inte så lätt att veta att man får en 2:a för att det inte är vatten i spolarvätskebehållaren.

personligen så tycker jag att bilprovningen ska skita i om jag inte har vatten i behållaren.

BTW, Farsan är besman.. du får inte en 2a för att det fattas spolarvätska.. möjligt att du får en villkorlig 2(möjligt=Måndag morgon efter en hård helg)

De é nice !

169 Inlägg
18 oktober 2008
#30
KHRacing skrev:
CoJo_Racing skrev:
Enligt SBP så klassas en öppen dumpventil som öppen vevhus ventilation. vilket dom i sin tur inte gillar big_smile

MVH

mysko tänkade -- det är ju BARA LUFT som släpps ut

Öppen dump är samma som öppen vevhusventilation och i vevhuset är det INTE bara friskluft. Sen att miljön varken blir bättre eller sämre av att några kör med öppen dump är en annan femma.

KHRacing
18 oktober 2008
#31
Mattias_M skrev:
KHRacing skrev:
CoJo_Racing skrev:
Enligt SBP så klassas en öppen dumpventil som öppen vevhus ventilation. vilket dom i sin tur inte gillar big_smile

MVH

mysko tänkade -- det är ju BARA LUFT som släpps ut

Öppen dump är samma som öppen vevhusventilation och i vevhuset är det INTE bara friskluft. Sen att miljön varken blir bättre eller sämre av att några kör med öppen dump är en annan femma.

Hej Mattias.

Där har du väldigt fel tyvärr.

& då menar jag inte SBP´s synpunkt, utan exakt vad du skrev.
Hur kan du jämföra en öppen dump med öppen vevhusventilation ?

Vevhusventilationen sitter på ventilkåpan (annat) & ventilerar vid orginal heta oljegaser in i
insuget eller vid "öppen", rakt ut i luften.

En öppen dump släpper enbart ut luft från luftfiltret via turbon, rakt ut i luften.

Enligt dig är där alltså nersmutsad luft i tryckröret från turbon till spjällhuset ? Förklara isf.


mvh K
Senast redigerat av KHRacing (18 oktober 2008)

Golle
448 Inlägg
18 oktober 2008
#32
KHRacing skrev:
Hur kan du jämföra en öppen dump med öppen vevhusventilation ?

Vevhusventilationen sitter på ventilkåpan (annat) & ventilerar vid orginal heta oljegaser in i
insuget eller vid "öppen", rakt ut i luften.

En öppen dump släpper enbart ut luft från luftfiltret via turbon, rakt ut i luften.

Enligt dig är där alltså nersmutsad luft i tryckröret från turbon till spjällhuset ? Förklara isf.


mvh K

Eftersom original vevhusventilation leder oljegaserna tillbaka till insugsröret, innan turbon för att inte trycksätta vevhuset.
Kör du då med öppen dump så dumpar du även ut dessa gaser rakt ut i luften.
Inte svårare än så....
Senast redigerat av WilYawn (18 oktober 2008)

James May: In other news.... I've fitted a fan!


Sök